Graag hulp bij berekening thyrax

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
Plaats reactie
69x7
Berichten: 9
Lid geworden op: 11 feb 2015, 21:20

Graag hulp bij berekening thyrax

Bericht door 69x7 »

Beste leden,

Ik wil mijn dosering verhogen van 106,25mcg naar 125mcg. Ik wil graag jullie hulp om te berekenen hoeveel mcg ik in een keer moet nemen om het serum in mijn bloed te laten oplopen naar 125mcg(in paar dagen tijd in plaats van 6 weken). Dus ik wil in een dag tijd een hoge dosis nemen zodat het gelijk in mijn bloed wordt opgehoogd zodat ik de rest van de tijd gewoon 125mcg kan nemen. Ik wil niet 6 weken wachten en mijn lichaam ondervindt geen complicaties bij hoge doseringen.
Ik moet omhoog met 18,75mcg en de half-life van levothyroxine voor hypo's is gemiddeld 9 a 10 dagen volgens wikipedia.
Alvast bedankt beste leden.

Gr Jan
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3601
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Graag hulp bij berekening thyrax

Bericht door laura »

hallo Jan,

Dat lijkt me een berekening met veel onbekende factoren.

Neem hier eens een kijkje:
- http://schildkliertje.blogspot.nl/searc ... bouw%20LT4
- http://schildkliertje.blogspot.nl/searc ... 20setpoint
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Kiek
Berichten: 6740
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Graag hulp bij berekening thyrax

Bericht door Kiek »

Een leuk experiment:
Volgens farmacokinetische principes zou je van 106.25 µg (1ste dag) via eenmalig ca. 325 µg (2de dag) naar 125 µg (3de dag) per dag kunnen stappen.
Je zit dan direct op het gewenste niveau.
Je zou na een week of wat je TSH/FT4 kunnen laten bepalen.

Dat wil niet zeggen dat je je dan ook direct helemaal jofel voelt.
Dat is weer een ander chapiter.

Trouwens, dit moet je niet doen als je allerlei vervelende kwalen hebt, zoals hartritmestoornissen en zo.
Met de waarden die je nu hebt, heb je wel kans dat je gaat hyperen.

Overleg dit eens met je huisarts.

Succes!
Kiek


PS:
De halfwaardetijd van T4 is ca. 7 dagen.
Bij hypowaarden is de halfwaardetijd langer.
Bij hyperwaarden is de halfwaardetijd korter.
En heb je euthyreote waarden (= 'gezonde' waarden), dan is de halfwaardetijd dus ca. 7 dagen.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
69x7
Berichten: 9
Lid geworden op: 11 feb 2015, 21:20

Re: Graag hulp bij berekening thyrax

Bericht door 69x7 »

Beste kiek,

Bedankt voor je reactie.
Ik was op dezelfde berekening gekomen, echter is het niet 'veiliger' om de dosis van 325mcg te delen door twee?
Dus dan krijg je,

DAG 1: 106,25+162,5
DAG 2: 106,25+162,5
DAG 3: 125

Of klopt het dan niet meer?
De dosis van 325mcg+106,25mcg in een dag is dat niet gevaarlijk?

Gr Jan
Kiek
Berichten: 6740
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Graag hulp bij berekening thyrax

Bericht door Kiek »

Dag Jan,

Met tweemaal 162.50 klopt het niet zo precies meer.
Maar ach, een kniesoor, enzovoorts.
Het is heus wel heel precies uit te rekenen.
Maar de individuele wijze van opname van LT4 is zo divers.
Zoals Laura ook al opmerkte, daarin zijn net zoveel variaties als er mensen bestaan.

De hoeveelheid relativeer ik door je te vertellen dat er in de wereld heel veel mensen zijn die hun dosis levothyroxine wekelijks krijgen.
Want er is een groep mensen waarvoor het beter is wekelijks hun dosis te nemen, omdat ze de dagelijkse routine niet (kunnen) volhouden om wat voor reden dan ook.
Lees ook eens:
http://eje-online.org/content/168/6/913.long

Dit soort experimenten moet je natuurlijk niet doen als je allerlei kwalen hebt, of een fragiel lichaam.
Overleg daarom met je behandelaar. Die heeft daarover de meeste kennis.

Dag!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
*anna*
Berichten: 335
Lid geworden op: 12 sep 2013, 01:22

Re: Graag hulp bij berekening thyrax

Bericht door *anna* »

Jan,
Je schrijft:
(...)Ik wil niet 6 weken wachten en mijn lichaam ondervindt geen complicaties bij hoge doseringen.(...)
Je maakt me nieuwsgierig ;).
Waarom wil je eigenlijk je dosis verhogen? Voel je je niet goed? Doe je dit op eigen houtje, zonder tussenkomst van een arts? Heb je vaker geëxperimenteerd zodat je weet dat je lichaam niet protesteert bij hoge doseringen?
Je kunt door deze onorthodoxe aanpak misschien eerder 'goede' waarden (wat zijn die nu en welke streef je na?) bereiken, maar je gevoel van welzijn hoeft daarmee geen gelijke tred te houden! Heel vaak niet zelfs.

Groet, Anna
(Ben je misschien bodybuilder of bedrijf je een andere exotische sport :? ?)
Plaats reactie