Even voorstellen en vragen

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
Plaats reactie
Karolina
Berichten: 5
Lid geworden op: 14 apr 2015, 22:37

Even voorstellen en vragen

Bericht door Karolina »

Hallo allemaal,

Mijn naam is Karolina en ik ben 51 jaar.
Sinds begin 2012 is mijn schildklier aan het rommelen, in eerste instantie door gebruik van Lithium.
Ik heb toen een korte periode Thyrax geslikt. Ik was destijds in behandeling voor een ernstige depressie en omdat mijn hartslag veel te hoog was heeft de psychiater besloten met de Thyrax te stoppen. Met Lithium was ik al gestopt.

Helaas is mijn TSH sindsdien nooit meer "normaal" geworden en vorig jaar zomer was de reumatoloog de eerste arts die sprak van een subklinische hypothyreoïdie. Ik heb toen via de huisarts mijn waardes nog een paar keer laten prikken en een aantal weken terug vond de huisarts het raadzaam toch te starten met Euthyrox.
Ik slik nu dus een week of vier 0,025 Euthyrox. Vanmorgen heb ik weer bloed laten prikken, ben benieuwd wat de Euthyrox heeft gedaan. En dan volgende week met de huisarts in overleg over evt. ophogen.

Ik heb best veel klachten maar vind het moeilijk in te schatten waar ze bij horen. Ik heb namelijk ook artrose, fibromyalgie en COPD en kamp nog steeds met depressie en PTSS.
Klachten zoals:

Gewichtstoename
Spierklachten (maar ook fibromyalgie/artrose)
Vermoeidheid
Kouwelijk
Zwakke, splijtende en in de lengte geribbelde nagels
Zeer droge huid
Oorsuizen (tinnitus, na oorontsteking maar tegelijkertijd haperende schildklier)
Haaruitval
Obstipatie
Verhoogd cholesterol

Ik heb ook nog wat vragen.
Volgens de artsen (reumatoloog, huisarts) heb ik een subklinische hypothyreoïdie. Maar wanneer is het subklinisch en wanneer "gewoon" hypothyreoïdie? Ik zal een paar van mijn waardes hierbij zetten.

Jan. '12 TSH-9,83 T4-13,0
Mrt. '13 TSH-4,86 T4-16,3
Okt. '13 TSH-6,50 T4-14,2
Aug. '14 TSH-12,75 T4-14,3
Mrt. '15 TSH-10,01 T4-14,8 (gestart met 0,025 Euthyrox)

Tussen januari '12 en maart '15 is er vaker geprikt en is vooral de TSH erg aan het schommelen geweest.
Wat vinden jullie van deze uitslagen?

Ik heb besloten Euthyrox 's avonds te slikken omdat ik erg onrustig werd en slecht sliep als ik het 's morgens nam.
Maar als ik nou ga prikken, moet ik dan wel of niet slikken de avond van tevoren? Ik heb begrepen dat je zonder medicatie moet prikken.

Hopelijk kan ik hier met behulp van jullie meer info/tips vinden, alvast bedankt!
Groetjes,
Karolina
Gebruikersavatar
Jenny
Berichten: 256
Lid geworden op: 12 sep 2013, 18:24

Re: Even voorstellen en vragen

Bericht door Jenny »

Karolina,

Welkom hier op dit forum.

Je waarden zijn echt hypo, dus reden genoeg om te starten met schildklierhormoon.

Ik slik de Euthyrox ook altijd 's avonds en ga 's morgens prikken. Ik neem hem dan gewoon, want je bent dan nuchter genoeg.
Graves' diagnose sinds 2001. Na medicijnkuur hypo geworden. Oogziekte van Graves is behandeld in het AMC. Mijn Graves' Story is te lezen op http://www.duijfathome.nl/graves
Afbeelding
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Even voorstellen en vragen

Bericht door Kiek »

Hallo Karolina,

Bij een gewone hypothyreoïdie zijn de waarden van TSH en FT4 allebei afwijkend.
Bij een subklinische hypothyreoïdie is alleen de waarde van TSH afwijkend.

Jouw waarden noemen ze dus subklinisch.

Zorg dat je waarden altijd 's ochtends vroeg laat prikken.
Je schildklierwaarden zijn erg makkelijk te beïnvloeden, zoals met medicatie, met voeding, met activiteiten.
's Ochtends vroeg verzamel je meestal dezelfde omstandigheden.
Want zelfs het tijdstip heeft invloed op je waarden.
Hoe vroeger, hoe hoger de TSH.
Hoe later, hoe lager de TSH.
En zorg ook dat je altijd hetzelfde lab bezoekt.

Je start met 25 µg is best traag. Maar misschien is deze hoeveelheid na gezamenlijk overleg.
Bij gezonde mensen tot 60 jaar wordt meestal gestart met ca. 100 µg, ook afhankelijk van gewicht.
Misschien toch een idee om dat te overleggen met je behandelaar?

Hou je taai!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Karolina
Berichten: 5
Lid geworden op: 14 apr 2015, 22:37

Re: Even voorstellen en vragen

Bericht door Karolina »

Dank voor de berichtjes, Jenny en Kiek!
Alle advies is welkom.

Komende week telefonisch overleg met de huisarts, dus even afwachten wat hij zegt.
Karolina
Berichten: 5
Lid geworden op: 14 apr 2015, 22:37

Re: Even voorstellen en vragen

Bericht door Karolina »

Huisarts blijkt helaas op vakantie te zijn. Moet dus nog een weekje geduld hebben :(
Karolina
Berichten: 5
Lid geworden op: 14 apr 2015, 22:37

Re: Even voorstellen en vragen

Bericht door Karolina »

Zojuist de huisarts gebeld, TSH is nog niet goed. Wel iets gedaald naar 9,33. T4 is iets gestegen, heb ik helaas het cijfer niet van.
Euthyrox is opgehoogd naar 0,050 mcg. Kijken maar weer wat dat doet.
Karolina
Berichten: 5
Lid geworden op: 14 apr 2015, 22:37

Re: Even voorstellen en vragen

Bericht door Karolina »

Kortgeleden weer geprikt met de volgende uitslagen:

TSH 7,4
T4 14,8

Euthyrox opgehoogd naar 0,075

TSH daalt dus al is het langzaam maar wat mij opvalt is dat de T4 nagenoeg gelijk blijft. Zou die niet moeten stijgen?
Is dit iets om mij zorgen over te maken?

Groeten, Karolina
Plaats reactie