TSH te laag maar ik voel me oke!

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
Plaats reactie
Elski
Berichten: 5
Lid geworden op: 07 mei 2015, 13:31

TSH te laag maar ik voel me oke!

Bericht door Elski »

Ik heb 10 jaar medicatie voor mijn te traag werkende schildklier. Bij mijn laatste controle bleek dat de TSH gedaald is tot 0,08. De T4 is prima namelijk 18. De arts vindt dat ik mijn medicatie (Thyrax 0,15) moet aanpassen naar beneden. Nu is het zo dat ik 4 maanden geleden gestart ben met Femoston (hormonen) ivm overgangsklachten en Femoston en Thyrax kunnen invloed hebben op elkaar. Ik voel me erg goed en het lijkt dat ik prima ben ingesteld met de Thyrax en ik voel er niet zoveel voor om mijn medicatie te verlagen. Graag advies.
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: TSH te laag maar ik voel me oke!

Bericht door Kiek »

Welkom, Elski!

Je waarden zijn flink te beïnvloeden door tijdstip, al dan niet je inname van Thyrax, voeding, leefwijze, etc. etc.
Is je TSH/FT4 geprikt op de vroege ochtend, voordat je je dagelijkse dosis Thyrax nam? (Pas slikken na prikken)
Op dat tijdstip en zonder Thyrax in je maag is je TSH het hoogst van de dag. 's Nachts is je TSH nog hoger. 's Middags het laagst.

In je Femoston zit oestrogeen.
Oestrogeen heeft de neiging te zorgen voor lagere FT4 en hogere TSH.

Is je gewicht gedaald? Ook daarop kan je lichaam reageren met een iets hogere FT4 met een iets lagere TSH.

Zijn je vorige waarden vergelijkbaar met je huidige waarden?

Vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Elski
Berichten: 5
Lid geworden op: 07 mei 2015, 13:31

Re: TSH te laag maar ik voel me oke!

Bericht door Elski »

Dag Kiek,

Dank voor je uitgebreide reactie, fijn! Ik meet altijd nuchter, 's ochtends vroeg, zelfde moment. Nu ineens is de TSH sterk verlaagd. Maar ik voel me goed en ik vraag me af of ik mijn medicatie inderdaad moet aanpassen en of zo'n lage TSH schade aan kan richten. Ik heb veel energie en ik zou dat eigenlijk willen behouden.

Groet, Elski
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: TSH te laag maar ik voel me oke!

Bericht door Kiek »

Hallo Elski,

Een paar mogelijkheden:

- Logische verandering: de meeste mensen passen hun dosis eens in de zoveel jaren bij.
Zo'n verandering kan een gevolg zijn van wijziging in leef- en voedingswijze. En van andere kwalen/medicatie.

Ook ouder worden past daarbij.
Zo ben ik in de loop der jaren gedaald van 125 (+6.12 T3) naar 87,50 µg L-T4 (zonder T3).

- Misschien gebruikt het lab een andere testmachine/assay. Misschien een ander lab.

- Je slikt je dosis pas na het prikken?

Welke waarden passen beter bij jou?

Groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Plaats reactie