Setpoint TSH/FT4

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
Jackie
Berichten: 136
Lid geworden op: 27 sep 2013, 12:04

Setpoint TSH/FT4

Bericht door Jackie »

Hoi KIek,

Ik weet niet of het veel werk is, maar zou je anders mijn waarden ook een keer in de app willen zetten om het setpoint te bepalen? Ik ben heel benieuwd.

TSH (0,30-4,20) / FT4 (12-22)
52,15 / 10,70
14,97 / 16,30
5,54 / 22,10
14,47 / 17,50
26,52 / 15,40
15,32 / 18,60
5,70 / 21,00
10,03 /19,60
1,24 / 25,40
0,84 / 22,70
2,53 / 21,80

TSH (0,51-4,30) / FT4 (10-19)
4,40 / 16,00
0,80 / 19,70
1,80 / 17,90
1,50 / 16,90 (is met Cytomel)
0,30 / 16,30 (is met Cytomel)
0,40 / 15,10 (is met Cytomel)
0,30 / 17,50 (is met Cytomel)
0,13 / 17,40 (is met Cytomel)
0,24 / 18,40 (is met Cytomel)
0,86 / ? (is met Cytomel)

Alvast bedankt
Groetjes Jackie
Kiek
Berichten: 6714
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Setpoint TSH/FT4

Bericht door Kiek »

Hoi Jackie,

'k Heb ze in het machientje geplaatst:

1. Dat ging prima, met een set point van een TSH van 2.43 pmol/l met een FT4 van maar liefst 22.83 pmol/l.

2. dit lukte niet met de Cytomelwaarden. Dat werd botweg geweigerd door de app. Het zou kunnen dat de Cytomel de relatie van hypothalamus-hypofyse-T4 vervormt. Vaak verschuift de curve met T3 naar links. Toch lukte het niet met de app.

3. Daarom alleen de eerste drie waarden erin gezet.
Het set point ligt dan op een TSH van 1.53 mU/l met een FT4 van 18.28 pmol/l.
Bijlagen
Jackie 2 zonder Cyt.jpg
Jackie 2 zonder Cyt.jpg (39.9 KiB) 3103 keer bekeken
Jackie 2 + cyt.jpg
Jackie 2 + cyt.jpg (32.4 KiB) 3103 keer bekeken
Jackie 1.jpg
Jackie 1.jpg (41.02 KiB) 3103 keer bekeken
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Jackie
Berichten: 136
Lid geworden op: 27 sep 2013, 12:04

Re: Setpoint TSH/FT4

Bericht door Jackie »

Hallo Kiek,

Heel erg bedankt.
Is heel leuk. Je hebt in 2012 een inschatting gemaakt van mijn setpoint aan de hand van mijn waarden :
"Jouw setpoint ligt ergens bij een TSH van ongeveer 3,5 met een FT4 van ca. 23."
Je zat dichtbij wat de berekening nu aangeeft.

Ik had al zo'n vermoeden dat Cytomel een vertekend beeld zou geven. Er was laatst een onderzoek dat aangaf dat de TSH nog lang lager blijft na inname van een dosis T3. Misschien dat dat een verklaring is voor het afwijkende beeld? Dat hierdoor de relatie verstoord is?
http://journals.lww.com/drug-monitoring ... nd.16.aspx

Het setpoint is bepaald met waarden waarbij ik schildkliermedicatie slikte. Helaas heb ik geen waarden van voor die tijd.
Bij mensen die schildkliermedicatie (geen combinatietherapie) slikken is in het algemeen de TSH iets lager en de FT4 hoger.
Zou voor ik schildkliermedicatie slikte mijn setpoint iets anders zijn geweest? TSH hoger FT4 iets lager?
Net even de schildklierwaarden van mijn jongste dochter nagekeken. Haar TSH is 2.8, mijn oudste dochter haar TSH is momenteel ook 2.8, FT4 iets van 18.9. Lijkt dus of wel alledrie wel een hoog setpoint hebben.

Als ik kijk bij welke waarden ik me goed voelde dan zit daar nogal wat verschil in . Bij een waarde van TSH 2.5 voelde ik me goed bij de TSH van 4.4 ook. Met Cytomel erbij voelde ik me ook goed bij een TSH van 0,30

Groetjes jackie.
Jackie
Berichten: 136
Lid geworden op: 27 sep 2013, 12:04

Re: Setpoint TSH/FT4

Bericht door Jackie »

Die inschatting die je in 2012 maakte was aan de hand van de waarden tot en met de TSH van 26.52
Daarna zijn mijn waarden wel iets meer genormaliseerd.
Kiek
Berichten: 6714
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Setpoint TSH/FT4

Bericht door Kiek »

Hallo Jackie,

Wat frappant dat jullie alle drie een relatief hoog set point hebben!
Kennelijk is dit de manier waarop de werking in jullie lijf is georganiseerd voor jouw en voor hun geboorte.

Met zo'n hoog set point lijkt een streven naar een TSH van 1 mU/l op levothyroxine niet zo lekker.
Met levothyroxine zou mogelijk het streefpunt óp de curve van de FT4 wel vlak ónder het set-point kunnen liggen. Dat wil zeggen dat de FT4 dan iets hoger wordt. Of in jouw geval: nóg hoger, want al boven de referentiewaarden. Ter compensatie van de T3.

De literatuur meldt dat het set-point in de loop van het leven kan verschuiven/verschuift.
Hoe en wat is niet bekend.
Zou het kunnen zijn dat veroudering per definitie allerlei falen geeft, die invloed hebben op allerlei andere stofjes, zoals TSH/FT4/T3, waardoor een ander evenwicht?

De Thyroidmanager staat vol met omstandigheden die de hoogte van schildklierhormonen beïnvloeden. [1]
Daarom is het zo belangrijk om zo 'clean' mogelijk bloed te laten prikken op hetzelfde vroege tijdstip.
Want de hoogte van de golven van TSH/FT4/T3 over 24 uur verschillen niet alleen fors, maar als de ene golf hoog is, kan de andere op dat moment halverwege een daling zijn, of zich nog op het laagste punt bevinden. En andersom, en alles daartussen.

Er kan weleens een choreografie geschreven worden voor de schildklier-balletvoorstelling: 'Dansende golven' .

Hartelijke groet,
Kiek

1. http://www.thyroidmanager.org/chapter/e ... -function/
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Jackie
Berichten: 136
Lid geworden op: 27 sep 2013, 12:04

Re: Setpoint TSH/FT4

Bericht door Jackie »

Hallo Kiek,

Bedankt voor de link. Ik ga dat hoofdstuk eens goed doorlezen. Ook het onderzoek naar de bepaling van het setpoint ga ik nog eens doorlezen.
Hopelijk komen er meer onderzoeken om de resultaten van nu te bevestigen.

Dat verschuiven van setpoint is interessant. Onderzoek onder langlevenden liet zien dat hun hoogbejaarde kinderen vaak lage schildklierhormoonspiegels hebben. Misschien is het een beschermend effect. Door lagere schildklierhormoonspiegels wordt het hart en andere organan minder belast? Lastig met dit soort onderzoeken is natuurlijk wel dat er geen controlegroep is.
http://press.endocrine.org/doi/full/10. ... .2009-2198

Mijn arts heeft nooit iets gezegd over het zo 'clean' mogelijk laten prikken. Hij maakte een tijd terug wel een opmerking over de waarden dat dit aan het tijdstip van prikken zou kunnen liggen. Tot hij nog eens keek en zag dat ik altijd rond 8 uur laat prikken. Was wel grappig.

Een schildklier-balletvoorstelling, volgens mij heb ik op youtube een tijdje terug wel een filmpje langs zien komen over de schildklier waarin tussendoor dansimpressies waren.

Met vriendelijke groet,

Jackie
Jackie
Berichten: 136
Lid geworden op: 27 sep 2013, 12:04

Re: Setpoint TSH/FT4

Bericht door Jackie »

Kiek, Ik ben heel benieuwd of het setpoint wat je voor jezelf en je familieleden met een schildklieraandoening hebt berekend klopt met de waarden waarbij jullie je goed voelen.
Kiek
Berichten: 6714
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Setpoint TSH/FT4

Bericht door Kiek »

Van mijn hypofamilieleden heb ik nog maar één serieus set point.
De oudste heeft een set point van 1.2 - 16.6.
Die van mijn maat is niet te bepalen vanwege zijn lage TSH's.
Op de curve zie je dat zulke lage waarden van TSH een hele brede range van FT4 bereikt. Daarmee is geen set point te bepalen.

Omdat mijn TSH-waarden ook steeds in het 0.zoveel-gebied hingen, was er eveneens geen punt te krijgen.
Afgelopen maart had ik voor het eerst in jaren een TSH boven de 1 mU/l.
Prompt set point bepaald: 0.7 - 14.5.
De app geeft echter aan dat dit setpoint van de bijpassende TSH's en FT4's nauwelijks een voldoende krijgt. Dus vanochtend eens geëxperimenteerd en m'n allereerste oude (1996) hypowaarde erbij gepropt: TSH 54- FT4 4.5.
Tot mijn verrassing krijg ik nu veel betere app-cijfers en ook een redelijk set point: 1.4 - 12.1. De TSH/FT4's zijn niet in hetzelfde lab bepaald. Het blijft wel rommelen met die oude waarden.

Het set point hoort bepaald te worden met waarden uit eenzelfde lab/assay en onder dezelfde gecontroleerde condities. Daarbij zijn hypocijfers natuurlijk niet te versmaden.
Dan komen mooie parelsnoeren tevoorschijn, waarden als parels op de curve.
De vorm van de curve is uniek voor ieder persoon.
Word je wederom hypo, dan lopen je waarden over diezelfde curve omhoog. En weer omlaag met de juiste dosering.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Jackie
Berichten: 136
Lid geworden op: 27 sep 2013, 12:04

Re: Setpoint TSH/FT4

Bericht door Jackie »

Het setpoint van je oudste komt dat ook overeen met de waarde waarop ze nu is ingesteld, of waarop ze zich goed voelt?
Jou setpoint komt dus wel redelijk overeen met hoe je meestal bent ingesteld. Jammer dat de oude waarden niet van hetzelfde lab zijn.

Mijn waarden zijn wel van het zelfde lab, maar ze zijn overgegaan op nieuwe testen. Dus ook niet al mijn waarden zijn te gebruiken in 1 grafiek. Dat is wel jammer. Als de eerste waarden te gebruiken waren met de latere waarden had dit een nog exacter setpoint gegeven.
Dat Cytomel de verhouding zo verstoort geeft toch ook wel te denken. Misschien bootst de toevoeging van Cytomel toch minder de natuurlijke situatie na dan ik dacht.

Het is wel heel interessant.

Ik heb voorlopig weer leesstof. Zo maar even wat printen om mee te nemen op vakantie.
Jackie
Berichten: 136
Lid geworden op: 27 sep 2013, 12:04

Re: Setpoint TSH/FT4

Bericht door Jackie »

Vanaf ongeveer half oktober vorig jaar had ik klachten. Ik ging me steeds meer moe voelen, warmte aanvallen, nachtelijk zweten en afvallen. Heel lang uitgesteld om te laten bloed prikken. in december uiteindelijk bloed laten prikken.
Besloten samen met de endocrinoloog om met Cytomel te stoppen en gezien de lage TSH maar minimaal op te hogen. Ik slikte om de dag 112 mcg en 125 mcg Euthyrox. Nieuwe dosering 125 mcg Euthyrox.

Na het stoppen met Cytomel was ik vrij snel de hitteaanvallen,hartkloppingen, afvallen en van het nachtelijk zweten af. Op de een of andere manier voelt het beter zonder Cytomel. Achteraf gaf dit toch steeds een onrustig gevoel.
Vermoeidheid blijft wel bestaan. ook weer last van het idee flauw te gaan vallen.
Nieuwe waarden zonder Cytomel zijn TSH 1,27 FT4 18,4
Hele keurige waarden. Passen denken ook goed in de grafiek. Redelijk dicht bij mijn setpoint.

Besloten om de dosering voorlopig zo te laten en over een half jaar weer bloed te prikken of in geval van klachten eerder.
Ik hoop dat het een kwestie is van wennen.
Plaats reactie