Setpoint TSH/FT4

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
Jackie
Berichten: 136
Lid geworden op: 27 sep 2013, 12:04

Re: Setpoint TSH/FT4

Bericht door Jackie »

Ja, dat is zeker een overweging waard.
Ik denk dat ik dat ga voorstellen.

Dank je wel voor je reactie Kiek.
Jackie
Berichten: 136
Lid geworden op: 27 sep 2013, 12:04

Re: Setpoint TSH/FT4

Bericht door Jackie »

Hallo ,

Na de vorige keer ben ik 2x per week 12,5 mcg extra gaan slikken. Dit ging een tijdje prima.
Daarna kreeg ik toch het idee dat het iets teveel was. Beetje onrustig gevoel en ik viel af zonder reden.
Toen weer terug gegaan naar 125 mcg. Ging maanden prima.

Mijn waarden op 8 augustus TSH 0,18 FT4 18,5. De FT4 blijft redelijk stabiel. De TSH wisselt wat meer.
Afgesproken het voorlopig gewoon zo te laten. Ik val nog steeds af, als dat teveel wordt moest ik wel wat eerder aan de bel trekken.

Sinds een paar weken gaat het weer minder. Ik voel me s'winters altijd slechter dan in de zomer. Misschien toch een beetje last van een najaars-/winterdip? Aan mijn waarden ligt het niet.

Passen mijn laatste waarden in de grafiek?

Groetjes en een fijn weekend

Jackie
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Setpoint TSH/FT4

Bericht door Kiek »

Hallo Jackie,

Ik heb in de loop der tijden 6 curven verzameld in m'n set point-kastje waarop de naam 'Jackie' staat.
Welke zou ik moeten gebruiken?
Heb je een rij waarden die ik simpelweg in de app kan zetten?
Dan rolt er zo weer een curve uit.

Hartelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Jackie
Berichten: 136
Lid geworden op: 27 sep 2013, 12:04

Re: Setpoint TSH/FT4

Bericht door Jackie »

Hallo Kiek,

Fijn dat je mijn waarden nog een keer in de app wil zetten.
De volgende waarden zijn zonder Cytomel en met de vernieuwde normaalwaarden van het laboratorium.
De oudere waarden zijn niet bruikbaar omdat het laboratorium toen andere normaalwaarden hanteerde.
De waarden met Cytomel heb ik weggelaten.

TSH (0,51-4,30) / FT4 (10-19)
4,40 / 16,00
0,80 / 19,70
1,80 / 17,90
1,27 / 18,4
0,63 / 18
0,18 / 18,5

Alvast bedankt en een fijne avond

Jackie
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Setpoint TSH/FT4

Bericht door Kiek »

Hallo Jackie,

Met deze waarden heb je een FT4 van 18.4 pmol/l met een TSH van 0.5 mU/l.
Je gevoeligheid voor wijzigingen in dosis levothyroxine is erg scherp.
Want je phi is hoog (met deze waarden).

Je hebt niet zoveel waarden tot je beschikking.
Dat is een groot nadeel.
Want dan heb je eigenlijk alleen de eerste potloodstrepen in een heel klein gebiedje van een A4-schets, waardoor nog niet te zien is wat de tekening zal voorstellen.

Misschien is het best je te richten op een FT4 van ca. 18.
Je hebt je immers daarmee ook goed gevoeld.

Dag!
Kiek
Bijlagen
JackieNov2016.jpg
JackieNov2016.jpg (40.44 KiB) 1062 keer bekeken
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Jackie
Berichten: 136
Lid geworden op: 27 sep 2013, 12:04

Re: Setpoint TSH/FT4

Bericht door Jackie »

Hallo Kiek,

Bedankt voor de grafiek. Het setpoint past wel in het geheel. Opmerkelijk dat de TSH meer afwijkt dan de FT4 .
Ik laat mijn dosering momenteel zo. Denk dat ik ook aardig op mijn setpoint zit, al is de TSH dan wat lager.

Blijft jammer dat mijn beginwaarden niet bruikbaar zijn omdat de test zijn aangepast.

Met vriendelijke groet,

Jackie
Jackie
Berichten: 136
Lid geworden op: 27 sep 2013, 12:04

Re: Setpoint TSH/FT4

Bericht door Jackie »

In de wintermaanden voel ik me altijd wat minder dan in de zomer terwijl dit niet in mijn waarden is terug te zien.
Ik ben altijd veel buiten, maar deze winter gewoon s'morgens en s'avonds gaan wandelen. Of het daar aan ligt weet ik niet maar afgezien van een dip in oktober gaat het eigenlijk heel goed.
Vorige week bloed laten prikken en mijn Ft4 is nu 20,3 en TSH 0,28. Ik slik 125 mcg Euthyrox, daar is niets aan veranderd. Volgende week een afspraak bij de endocrinoloog.

Kiek zou jij de waarde nog een keer in de grafiek willen zetten?

Met vriendelijke groet,

Jackie
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Setpoint TSH/FT4

Bericht door Kiek »

Et voilà!

Set point:
was FT4 van 18.46 -> nu 18.51 pmol/l
was TSH van 0.55 -> nu 0.67 mU/l.
JackieMaart2017.jpg
JackieMaart2017.jpg (39.92 KiB) 979 keer bekeken
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Jackie
Berichten: 136
Lid geworden op: 27 sep 2013, 12:04

Re: Setpoint TSH/FT4

Bericht door Jackie »

Dank je wel Kiek.
Het blijft zo leuk te zien dat de waarden gewoon in een grafiek passen.
Denk trouwens wel dat ik in overleg een heel klein beetje ga minderen in medicatie.
De FT4 is nu buiten de normaalwaarden en af en toe toch een beetje een onrustig gevoel.

een fijne dag vandaag

Jackie
Jackie
Berichten: 136
Lid geworden op: 27 sep 2013, 12:04

Re: Setpoint TSH/FT4

Bericht door Jackie »

Hallo Kiek,

Wat is de passingsgraad en Phi van mijn grafiek?
Gewoon benieuwd
Plaats reactie