Lithium en de schildklier

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
Plaats reactie
Tinus
Berichten: 1
Lid geworden op: 12 mei 2015, 08:47

Lithium en de schildklier

Bericht door Tinus »

Hallo allemaal,

Sinds de geboorte van onze dochter ben ik lithium gaan gebruiken (manisch-depressief). Waarschijnlijk door het lithiumgebruik functioneert mijn schildklier niet goed (werkt te traag). Voor beide heb ik mediactie en die gebruik ik nu al bijna 6 jaar, waarbij ik met de medicatie voor de schildklier al regelmatig opgehoogd/verlaagd heb op advies van de internist (heb nu levothyroxine 125 mg). De internist vond me een tijdje terug stabiel genoeg om onder behandeling van de huisarts te blijven met de schildklier. Maar de afgelopen weken voelde ik me erg slap, moe, futloos had het ook erg koud, vandaar bloed laten prikken. Nu bleek mijn lithiumspiegel te hoog maar ook dat ik een TSH van 13 had (T4 was wel acceptabel maar precieze waarde weet ik niet). Als eerste gekeken naar lithium, aangezien een hoge lithiumspiegel erg gevaarlijk kan zijn en ook deze klachten kan geven. Maar deze is gelukkig weer aan het zakken. Vandaag ook weer bloed voor de schildklier geprikt TSH, T4 en T3. Ik ben niet heel erg thuis in al die waardes, maar kan het zijn dat die TSH van 13 dergelijke klachten geeft, zoals ik die eerder genoemd heb? Wie kan me hier antwoord op geven, want ik hoop me snel weer energieker te gaan voelen. Ben nu niet eens in staat om te werken :-(
Alvast bedankt!
Jackie
Berichten: 136
Lid geworden op: 27 sep 2013, 12:04

Re: Lithium en de schildklier

Bericht door Jackie »

Hallo Tinus,

Vervelend dat je zoveel klachten hebt.
De klachten die je noemt zouden kunnen passen bij een trage schildklier werking. Een TSH van 13 als je schildkliermedicatie slikt is erg hoog en kan zeker klachten geven.
Verstandig dat je arts 1 ding tegelijk aanpakt, zeker omdat de medicatie een wisselwerking op elkaar heeft.
Heel benieuwd wat je nieuwe waarden zijn. Aan de hand daarvan zal je arts eventueeel de dosering aanpassen.

Sterkte
Plaats reactie