Verdragen schildklierhormonen / instellen

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
Tim
Berichten: 234
Lid geworden op: 14 mei 2015, 08:54

Verdragen schildklierhormonen / instellen

Bericht door Tim »

Hallo,

Het lukt mij maar niet om ingesteld te raken.
Na een acceptabele periode volgt er altijd weer een periode waarin klachten toenemen en het “goede gevoel” langzaam wegebt.
Daar waardes vragen om meer sk hormoon lijkt het dat mijn lichaam deze niet kan verdragen. Sinds dat ik (hogere) dosissen neem heb ik vaak en gejaagd gevoel, kan het omschrijven als “hoog in m’n spanning zitten”. Dit is niet een gevolg van onderdrukte TSH waarde en ophoogklachten lijken mij niet weken, maanden te duren.

Zijn er mensen die het gevoel van onrust herkennen ondanks goed ingesteld en langdurig op één en dezelfde dosis?
Misschien ben ik wel super sensitive….(strumazol om sk te remmen gaf mij een allergische reactie).

Hoe weet je of sk nog (rest)werking heeft? Mij is verteld gezien de hoeveelheid sk hormoon dat dit niet zou kunnen overigens.

Omzetting van T4 naar T3 niet goed? Kun je dit controleren en / of laten onderzoeken?

Alvast bedankt voor evt. reacties.

Groet,
Kiek
Berichten: 6740
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Verdragen schildklierhormonen / instellen

Bericht door Kiek »

Welkom terug, Tim!

Zouden mensen na een hyper een gevoeliger reactie op hoeveelheid schildklierhormoonpillen hebben?
Dit idee heb ik weleens door de ervaringen van ex-Gravers/hypers op het forum.
Misschien omdat de signaalontvangers/receptoren overvoerd zijn geweest?
Wie weet hebben die dingen aan de oppervlakte beschadiging opgelopen door de tijdelijke overvloed aan schildklierhormoon?
Zuiver speculatief, hoor!

De hoeveelheid L-T4 (=levothyroxine) die je gebruikt, zegt niets over je restfunctie.
Je TSH scant de T4, en het resultaat van de plaatselijke omzetting van FT4 in T3 in de hypofyse.
Of de T4 uit een schildklier komt of uit de L-T4, maakt geen verschil.

Tussen TSH en FT4 bestaat een uniek verband.
Dat is de kracht/de werking van de hypofyse met jouw schildklierhormonen, die je bij je geboorte is meegegeven.
Hoewel ingewikkeld met oude waarden, kan ik met een rekentool misschien een idee van dat verband toch laten zien.
Heb je een reeks waarden van TSH-FT4?
Niet allemaal in de TSH 0.-regio, want dat zijn nogal zwieberwaarden.
Ik noem het zwieberwaarden, omdat een kleine verschuiving in de TSH 0. waarden grote verschuivingen geeft in FT4.
Welke waarden zouden bij jou passen?

Hartelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Tim
Berichten: 234
Lid geworden op: 14 mei 2015, 08:54

Re: Verdragen schildklierhormonen / instellen

Bericht door Tim »

Dankje Kiek!

Een interessante gedachte!
Ok, Dr. Hennemann was degene.

Onderstaand wat laatste getallen.

TSH 3,3 – FT4 14,6 – T3 1,3 - 17 juli 2014 (175 mcg)
TSH 2,2 – FT4 15,9 – T3 1,2 - 11 sept 2014 (175 mcg + 12,5 3 x per week)
TSH 3.8 – FT4 13,9 – T3 1,2 - 11 nov 2014 (175 mcg)
TSH 1,4 – FT4 13,4 – T3 1,2 - 30 dec 2014 (187,5 mcg)
TSH 5,5 – FT4 14,7 – T3 1,3 - 26 maart 2015 (175 mcg)

Huidige dosis 200 mcg.

Lab referentiewaarden:
TSH 0,35 – 4,94
FT4 9,0 – 19
T3 0,9 – 2,4

Gr,Tim
Kiek
Berichten: 6740
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Verdragen schildklierhormonen / instellen

Bericht door Kiek »

Hoi Tim,

De laatste 2 waarden heb ik eruit gehaald.
Ze lijken niet veel op te hebben met je eerste drie waarden.
Zijn dit allemaal nuchtere waarden ('s ochtends heel vroeg/zonder Thyrax)?

Je set point lijkt in de buurt van de TSH 2.5 mU/l te liggen met een FT4 van ongeveer 15 pmol/l.
Je lijkt dus niet te moeten streven naar een TSH van rondom de 1 mU/l.
Misschien wel een tikkeltje onder die TSH van 2.5, b.v. een TSH van ca. 2.0.
Ter compensatie van de gemiste T3.

Lijkt je dit wat?
Bijlagen
TimSF.jpg
TimSF.jpg (37.88 KiB) 2629 keer bekeken
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Tim
Berichten: 234
Lid geworden op: 14 mei 2015, 08:54

Re: Verdragen schildklierhormonen / instellen

Bericht door Tim »

Bedankt.
Ja, alle waardes bij gelijke omstandigheden geprikt (s'ochtends vroeg, nuchter en zonder medicatie).

TSH rond de 2 past volledig bij mijn beeld waar ik op m'n best ben geweest.
Maar hoe kom ik daar én hoe houd ik dat vast....?
Hoe meer medicatie (ik slik Euthyrox) hoe hoger dat spanningsnivo.

Ik speel wel eens met de gedachte om L-T4 te verlagen en zoeken naar de ondergrens waar die "hoogspanning" begint.
Om daarna te gaan compenseren met T3 (cytomel).
Tim
Berichten: 234
Lid geworden op: 14 mei 2015, 08:54

Re: Verdragen schildklierhormonen / instellen

Bericht door Tim »

aanvulling:

Kiek, Zou de RAI niet meer kapot hebben gemaakt dan bedoeld? Zomaar een gedachte hoor.

Bedacht me dat mijn motivatie om medicatiehoeveelheid aan te passen eigenlijk altijd dezelfde is.
Het is een afweging tussen één; hoe krijg ik meer energie/minder vermoeid etc en twee; zou ik door een verlaging minder nerveus en gejaagd worden.

Fijne zaterdag!
Kiek
Berichten: 6740
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Verdragen schildklierhormonen / instellen

Bericht door Kiek »

Hoi Tim,

Jouw dosis-afweging lijkt een zoeken naar evenwicht.
Hoe krijg ik met de Thyrax/Euthyrox meer energie, zonder onrust? Waar zit dat evenwicht voor jou?
Bestaat er een verschil in beleving na een operatie of na RAI?

Gisteravond keek ik DWDD, waarin Vincent Icke stelt dat redeneringen/theorieën leuk zijn, maar het enige dat telt is de werkelijkheid: wat gebeurt er echt? En dan komt het experiment. Wat gebeurt er, wat zie je, en klopt dat met de theorie?

Daarom zijn onderzoeken naar kwaliteit van leven waardeloos. Alle ervaringen van een groep mensen op een hoop, en daaruit een conclusie trekken die voor niemand geldig is.
Beter zou zijn om bijvoorbeeld een onderzoek te doen naar de ervaringen van mensen na hyper door operatie of RAI. En al die verhalen apart opschrijven. Zonder grote hoop met een regressielijn erdoorheen, en andere kleren-van-de-keizer. Want het verhaal van zo’n lijn geldt voor niemand meer.

Alle bloedwaarden op een hoop, en dan beweren dat de referentiewaarden bij mij passen? Ammehoela!

Onderzoek naar jouw persoonlijke specificatie vertelt het verhaal van jouw schildklierwaarden. Dan kan meer gezegd worden over de betekenis van een dosiswijziging in jouw situatie. Dan krijg je meer grip op je behandeling.

Wie weet is de uitkomst van hyper na operatie of hyper na RAI verschillend.
Ervaringsverhalen en labwaarden zouden dat verschil misschien voor een specifieke groep mensen kunnen bevestigen, of ontkennen.

Inmiddels ben ik wel nieuwsgierig geworden naar dit onderwerp.
Jij ook goed weekend!

Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Tim
Berichten: 234
Lid geworden op: 14 mei 2015, 08:54

Re: Verdragen schildklierhormonen / instellen

Bericht door Tim »

Had gisteren gereageerd dacht ik...zal iets niet goed hebben gedaan.

Hoi Kiek,

Ja, zo is het precies en dacht het evenwicht gevonden te hebben. Een acceptabele middenlijn welke af en toe naar de plus en soms naar de min piekte. Ik lijk deze volledig kwijt te zijn, had er graag voor getekend. Dat er nog een boosdoener (Brody) is en je niet op een briefje krijgt welke klachten waar naar toe te schrijven maakt het niet makkelijker.

Wat mezelf betreft kan ik een verschil in beleving niet aangeven. Heb wel mijn twijfels over de positieve/negatieve effecten van de ondergaande behandeling maar dat is een andere discussie. Die twijfels had ik niet gehad als ik nu dit niet hadden zitten schrijven op een schildklierforum, zo eerlijk is het ook.

Ik heb het ook gezien en inderdaad de (houten) bal ligt bij mij t.a.v. mijn werkelijkheid om uit te (laten) vinden welke uitslag van mijn experimenten wel of niet bij gevestigde redeneringen/theorieën passen.

Wat is jou mening over het wederom starten met cytomel? Misschien een forse verlaging L-T4 mij goed het verschil laat voelen.
50 mcg inleveren, naar 150 mcg en daarna evt. starten met 6,25 mcg T3.

Heb besloten na de rust van een aankomende vakantie een keuze te maken n.a.v. die bloeduitslagen.

Hartelijke groet,
Tim
Kiek
Berichten: 6740
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Verdragen schildklierhormonen / instellen

Bericht door Kiek »

Hoi Tim,

Wie weet is Cytomel een (tijdelijke?) oplossing.

Mijn ervaring is dat experimenteren met schildklierhormonen belangrijk is.
Omdat 99% van de artsen geen notie heeft van Cytomel, en slechts braaf de knullige bijsluiter leest, vind ik kennis van de gebruiker een voorwaarde.
Wanneer is het beter om er niet aan te beginnen? Of wanneer moet je ermee stoppen?
Ik ben blij dat ik in dat verband binnen het redelijke alles heb geprobeerd.

Jij hebt ook al ervaring en kennis over Cytomel.
Overweeg om de Cytomel te verdelen in 2 porties: verpulver de 6.25 µg in tweeën voor ochtend en middag.
Zo voorkom je een te hard dreuntje.

Theorie zegt dat Cytomel drie- tot viermaal de potentie heeft van L-T4.
Dan is 50 µg L-T4 inleveren voor 6.25 µg L-T3 wel erg veel.
Maar goed, een experiment is een experiment.

Zal het je situatie verbeteren? Verslechteren? Of verandert er eigenlijk niets?
Ik ben benieuwd hoe het bij jou werkt.

Hartelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Tim
Berichten: 234
Lid geworden op: 14 mei 2015, 08:54

Re: Verdragen schildklierhormonen / instellen

Bericht door Tim »

Met stomheid geslagen...!!
vandaag bloedwezen prikken, TSH 6,3 / FT4 12,5 / T3 1,3

Dacht dat de rust van een vakantie (na een hectische periode) m'n waardes zou stabiliseren maar dit is verre van verwachting.
Geloof niet dat dit een goede basis voor het Cytomel experiment.

dosis is 200 mcg v.a. 15-04-2015.
Plaats reactie