Verdragen schildklierhormonen / instellen

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
Tim
Berichten: 234
Lid geworden op: 14 mei 2015, 08:54

Re: Verdragen schildklierhormonen / instellen

Bericht door Tim »

Mooie ontwikkelingen allemaal.
Bedankt Rick voor de nuttige informatie!

Ben inmiddels begonnen met verhoging van 25 mcg, misschien te grof maar de bloedwaardes, wellicht niet op een ideaal moment geprikt, passen wel bij huidig klachtenpatroon daar ik me niet al te best voel.

Kiek, wat denk jij van onderstaand?
Tim schreef: Kiek, zou moment van prikken niet ideaal zijn geweest?
Woensdag 23.30 thuis (vakantie Tenerife)donderdag 07.30 prikken.
Waardes blijven verbazen gezien de laatse verhoging á 25mcg, vakantierust en eerdere waardes/dosissen.
Kiek
Berichten: 6740
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Verdragen schildklierhormonen / instellen

Bericht door Kiek »

In de loop van de tijd heb ik geleerd dat schildklierhormonen erg makkelijk te beinvloeden zijn.
Allerlei factoren kunnen schildklierwaarden veranderen.
Ik heb nooit stilgestaan bij een mogelijk effect van een vliegreis.

Maar een onderzoek van Hackney e.a., gepubliceerd in 1995 in Aviation, Space and Environmental Medicine laat zien dat zelfs (berg-)hoogte ook van invloed is op schildklierhormonen.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/7794224

In dat opzicht is het dus best voor te stellen dat waarden na een vliegreis zich wat schever kunnen vertonen.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Rick
Berichten: 335
Lid geworden op: 17 feb 2015, 09:56

Re: Verdragen schildklierhormonen / instellen

Bericht door Rick »

Hoi Tim,

Nog eens je openingspost gelezen.

Misschien moet je dit tabelletje eens naast je eigen ervaringen leggen
http://www.schildklierforum.eu/viewtopi ... 4133#p4130
Het is mijn instelproces.
Ik ben 2 jaar lang bezig geweest om op 187,5 mcg uit te komen. Kleine stapjes, soms zelfs wat terug. TSH wat beter werd, en toch weer terugval. Tot ik me redelijk goed voelde.
Daar 3 jaar op gebivakkeerd
En dan nog weer wat omhoog.

Het is geen maat natuurlijk; ieder lijf is anders.
Maar als het effect van SK-hormoon een week of 6 nodig heeft, ben je idd al gauw weken/maanden verder om het effect van medicatiewijzigingen goed te beoordelen.
Ik vergelijk het instellen altijd maar met het besturen van een olietanker. Kleine wijzigingen, lange doorlooptijd, grote gevolgen.
Tim
Berichten: 234
Lid geworden op: 14 mei 2015, 08:54

Re: Verdragen schildklierhormonen / instellen

Bericht door Tim »

Bedankt Rick. Zal het op een later tijdstip nalezen.

Voor me gevoel loopt ik altijd ook wat achter, eerst de TSH waarde en na verloop van tijd pas de (bijpassende) symptomen/klachten.
Een olietanker is inderdaad een passende vergelijking.

@ ADMIN,
Ondanks vinkje "Breng mij op de hoogte van nieuwe reacties" ontvang ik geen notificaties.
Moet ik iets aanvullends doen?

m.v.g., Tim
Tim
Berichten: 234
Lid geworden op: 14 mei 2015, 08:54

Re: Verdragen schildklierhormonen / instellen

Bericht door Tim »

Rick, jouw keurige lage (snoeistrakke) TSH waardes heb ik nog nooit weten te bereiken.
Het ketst altijd af bij het verhogen van SK hormoon. Heb 2 vraagjes;

Ben je van mijn leeftijd / gewicht als ik zo brutaal mag zijn? 34jr en 95 kg (feb 82 kg).
In jouw instelperiode - bij hogere TSH - bekend geweest met hyper gevoel/klachten?

Hopelijk heb je snel weer je stabiliteit hervonden gezien je overstap.

Gr, Tim
Rick
Berichten: 335
Lid geworden op: 17 feb 2015, 09:56

Re: Verdragen schildklierhormonen / instellen

Bericht door Rick »

Hoi Tim,

Ben "iets" :D ouder (47) en momenteel 93 kg (82 toen ik met thyrax begon) bij 1.80m

Tja, als het aan mij had gelegen, had ik nog aan de oude thyrax gezeten.
Toch heb ik er best even over gedaan om aan die 0,7/19 TSH/FT4 te komen hoor.

Grootste moeilijkheid nu is het sporten weer oppakken. Hopenlijk gaat er dan ook weer wat gewicht af.

Hyperen ken ik wel ja, ook nu na de overstap. Zie m'n lage TSH de laatste 2x prikken.
Met instellen vooral door te snel te veel willen. Ik moest echt opbouwen, soms weer terug. Ging het een tijdje goed, waardes weer onderuit, weer ophogen etc etc. Echt 'n lange adem.
Soms lopen de zaken ook door elkaar. Vermoeid, maar wel verhoogde hartslag b.v.
Aan mijn hartslag kan ik 't het beste afmeten of ik hyper. Met name 's avonds in rust, in bed. Ik tel dan altijd een minuutje met de wekker mee. Onder de 50 is voor mij een goede waarde, als ik goed ben ingesteld zit ik rond de 45 in rust.
Tim
Berichten: 234
Lid geworden op: 14 mei 2015, 08:54

Re: Verdragen schildklierhormonen / instellen

Bericht door Tim »

Van de opvoeding die is blijven hangen moet ik nu eigenlijk "U" gaan zeggen maar ik houd het op, Hallo Rick ;)

Dat klinkt als een sporthart en hopelijk kun je snel - weer - aanvangen met sporten.
Doet/deed mij ook altijd goed.

Ook ik meet regelmatig de hartslag/bloeddruk vanwege het "hyperen", ik meet altijd rond 75 - 85 al voelt dat véél hoger.
Ik heb de hartslagmeter ver opgeborgen. Overigens In 2005, bij het begin van de ellende had ik in rust ook 45 s/p min.

Met onderstaand bedoelde ik hyper/nerveus bij hogere TSH waardes, zegge alles >2 (misschien bij jou dan licht hypo/hypo).
Tim schreef: In jouw instelperiode - bij hogere TSH - bekend geweest met hyper gevoel/klachten?
Misschien moet ik toch nog langer volhouden, later prikken/aanpassen en dan maar hopen dat die olietanker een keer rechtdoor blijft gaan.
Groet,
Rick
Berichten: 335
Lid geworden op: 17 feb 2015, 09:56

Re: Verdragen schildklierhormonen / instellen

Bericht door Rick »

Hoi Tim,

hyper bij hoge TSH is wat ik bedoelde met 'te snel te veel'.
Na jaren van tekorten kun je niet opeens het gaspedaal weer vol intrappen.
Ik heb het echt op moeten bouwen. Dus ja, ook met hoge TSH's hyper door te snel teveel thyrax tot me willen nemen.
Tim
Berichten: 234
Lid geworden op: 14 mei 2015, 08:54

Re: Verdragen schildklierhormonen / instellen

Bericht door Tim »

Duidelijk Rick.
Bedankt.
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3601
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Verdragen schildklierhormonen / instellen

Bericht door laura »

Tim schreef: Ondanks vinkje "Breng mij op de hoogte van nieuwe reacties" ontvang ik geen notificaties.
Moet ik iets aanvullends doen?
Is inmiddels opgelost.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Plaats reactie