Normale TSh, lage T4': moet ik me zorgen maken? :(

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
Plaats reactie
Misirlou
Berichten: 2
Lid geworden op: 31 mei 2015, 15:52

Normale TSh, lage T4': moet ik me zorgen maken? :(

Bericht door Misirlou »

Toen ik in december mijn bloed heb laten prikken, bleek dat mijn schildklier iets te traag werkte. Mijn dokter adviseerde me om dus een jaar later zeker mijn bloed terug te laten trekken om dit op te volgen. Toch blijft dit in mijn hoofd spoken en maak ik me erg ongerust. Dit waren mijn waarden:

TSH: 1,49 (ref.0,4-4,8 mU/l)
Vrije T4: 0,79 (ref. 0,8-2,4 ng/100 ml)
Vrije T3: 5 (ref. 4,26-8,10 pmol/l)

Het is uiteraard wel een minimaal tekort, maar wel te laag. Nu zijn mijn vrije T4 altijd al aan de lage kant geweest, heb ik kunnen afleiden uit de resultaten van mijn vorige bloedonderzoeken, in 2007 was het 0,93 en in 2011 0,90). Omdat mijn moeder een struma heeft en schildklierproblemen dus al in de familie voorkomt ben ik nog extra ongerust.

Ik heb niet zoveel klachten, toch geen klachten die ik nooit heb gehad. Koude handen en voeten heb ik altijd al gehad, elk bloedonderzoek wijst ook op een licht verhoogde cholesterol, heb ook soms last van constipatie, concentratiestoornissen,een lage bloeddruk (9)... Ik ben ook niet verdikt, al merk ik wel dat ik meer last heb van vocht vasthouden (ik gebruik de pil en had dit vroeger enkele dagen tijdens mijn menstruatie, nu bijna 2 weken).

Ik zou liefst al eerder bloed laten trekken of desnoods langs gaan bij een endicrinoloog...Maar ben bang dat deze laatste mijn ongerustheid weglacht.

Hopelijk kunnen jullie me raad geven?
Kiek
Berichten: 6740
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Normale TSh, lage T4': moet ik me zorgen maken? :(

Bericht door Kiek »

Welkom, Misirlou!

Inderdaad zijn je waarden niet gek.

Je moet weten dat de FT4 over de dag heel lichtjes schommelt.
Een verschil van 0.01 ng/dl is in dit opzicht eigenlijk te verwaarlozen.
De waarde is tevens afhankelijk van de tijd dat je je bloed hebt laten prikken.
Hoe laat ben je naar het lab gegaan?

Wat je bloeddruk betreft: een forse hypothyreo"idie wordt meestal geassocieerd met een verhoogde diastolische druk.
Dus niet met een lage bloeddruk.

In jouw schoenen zou ik jaarlijks de TSH/FT4 laten checken, vooral ook omdat je moeder bekend is met schildklierprobemen.

Hartelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Misirlou
Berichten: 2
Lid geworden op: 31 mei 2015, 15:52

Re: Normale TSh, lage T4': moet ik me zorgen maken? :(

Bericht door Misirlou »

Hallo Kiek,

Bedankt voor je snelle reactie, nu ben ik al iets gerustgesteld :) Mijn bloed is 's morgens om 9 uur getrokken, omdat ik nuchter moest zijn.

Het kan dus zijn dat mijn lichaam gewoon "ingesteld" is op een vrije FT4 die meer aan de lage kant is?Het hoeft daarom dus niet problematisch te zijn/worden?

Toen ik mijn bloed liet trekken was ik wel wat grieperig en ik had ook een stressvolle periode achter de rug... Kan dit ook invloed hebben op de schildklier?

Groetjes,

Misirlou
Kiek
Berichten: 6740
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Normale TSh, lage T4': moet ik me zorgen maken? :(

Bericht door Kiek »

Dag Misirlou,

Je schildklierhormonen zijn makkelijk te be"invloeden door allerlei omstandigheden.
Zoals tijd, voeding, activiteit, medicatie etc. etc.
Een duwtje hier, en een por daar, je schildklierhormonen geven prompt andere waarden.
Daarom is het beste om je bloed a l t i j d onder dezelfde omstandigheden laten prikken.
Doe maar niet altijd met griep...

Dag!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Plaats reactie