Omrekenen Thyroideum naar Thyrax?

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
Plaats reactie
69x7
Berichten: 9
Lid geworden op: 11 feb 2015, 21:20

Omrekenen Thyroideum naar Thyrax?

Bericht door 69x7 »

Beste Leden,
Als eerste wil graag iedereen bedanken die de moeite neemt en heeft genomen in het verleden om mij te helpen in deze zware tijden.
Met name ook aan Kiek die zijn ervaringen en kennis in verschillende forums deelt en mensen helpt.
Ik ben dicht bij gekomen bij mijn set point en heb ik dankzij jullie veel kennis opgedaan.

Nu zit het zo dat ik vorig jaar 120 mg thyroideum slikte en 25 mcg thyrax. Het ging perfect met mij en 6 weken later was ik zo goed als symptoom vrij (ik voelde mij nadat ik omlaag was gegaan van 120mg thyroideum + 50 mcg naar 120mg thyroideum+25 mcg precies na twee weken al verschil in mijn energie niveau en voelde ik dat mijn lichaam zichzelf aan het resetten was).
Echter had ik besloten om mijn dosering toch op thyrax te vinden sinds ik geen conversie problemen heb en ook omdat de dosering van thyroideum per batch verschilt.

Nu ben ik inmiddels al meer dan 1 jaar verder en zit ik op een dosering van 143,75 mcg en voel ik me hyper.

tsh: 1.8 bij een van dosering van 106,25 mcg Thyrax. Ik was super hypo na 6 weken heb het toen nog 14 weken volgehouden en in de tussentijd bleef ik stabiel hypo.

tsh: 0.02 bij dosering van 150mcg Thyrax. Hyper klachten.

Mijn vraag aan jullie is beste leden, hoeveel thyrax moet ik nemen om de 120 mg thyroideum te vervangen?
Want ik lees op verschillende websites dat de t3 in thyroideum 3 keer sterker is dan t4. Andere websites geven aan dat het 4 tot 5 keer zo sterk is als t4.
Vandaar dat ik behoorlijk de weg kwijt ben.

Graag jullie hulp :)

GR
Jan
Tim
Berichten: 234
Lid geworden op: 14 mei 2015, 08:54

Re: Omrekenen Thyroideum naar Thyrax?

Bericht door Tim »

Hallo Jan,

In 2013 heb ik ook Thyroideum gebruikt, ik heb staan in mijn Excel. 120 MG / T4 68 MCG / T3 16,56 MCG
Gezien je verhaal zou ik op 112,5 mcg LT4 gaat zitten en het aankijken.
Misschien kunnen andere mensen even inhaken voor je.
Succes!

Gr,
Tim
Kiek
Berichten: 6740
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Omrekenen Thyroideum naar Thyrax?

Bericht door Kiek »

Ik herinner me nog dat de inhoud van thyreo"idum sterk wisselde: van 20 ug T4 en 9/10 ug T3 tot 30 ug T4. En nog wildere cijfers.
Ik ga uit van 60 mgr thyreoidum = 25 ug T4 en 9 ug T3.
Dan is 120 mgr thyreoidum = 50 ug T4 en 18 ug T3.

T3 is 4 x de energie van T4 (volgens onderzoek).
18 ug T3 x 4 = als 72 ug T4.
Dus 120 mgr thyreoidum is 50 ug + 72 ug = 122 ug T4.

Je schrijft dat 106.25 ug T4 te weinig is.
En op 150 ug hyper je.

Tims voorstel van 112,50 ug zit daar mooi tussen en past ook best bij de berekening van thyreo"idum naar T4.

Laat je bloed wel 's ochtends vroeg prikken, nuchter, zonder schildklierpillen in je maag, en altijd hetzelfde lab.
Welke FT4's passen bij jouw TSH's?

Hartelijke groet,
Kiek
(grootmoeder)
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
69x7
Berichten: 9
Lid geworden op: 11 feb 2015, 21:20

Re: Omrekenen Thyroideum naar Thyrax?

Bericht door 69x7 »

Beste Kiek en Tim,

Bedankt voor jullie reactie.
Ik heb met de arts gesproken. Ik ben omlaag gegaan met mijn dosis.

Beste Kiek, nu lees ik dat je een app gebruikt om een setpoint uit te rekenen. Waar kan je de app vinden? Ik zou namelijk heel graag mijn setpoint willen uitrekenen via jouw app.

Gr
Jan
Kiek
Berichten: 6740
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Omrekenen Thyroideum naar Thyrax?

Bericht door Kiek »

Hallo Jan,

Hopelijk merk je snel enige vooruitgang met je nieuwe dosering.
Het blijft een levenslange zoektocht naar hernieuwde evenwichten.
Dat geldt zeker ook voor mensen die afhankelijk zijn van levothyroxine(L-T4).

Een super evenwichtspunt van TSH met de FT4 hebben mensen met een gezonde schildklierwerking van nature. De mens is ermee geboren.
De waarden bewegen zich rondom dat punt. Uniek voor ieder mens.

De app is ontwikkeld na een jarenlange zoektocht naar de relatie van TSH/FT4 en naar dat specifieke evenwichtspunt.
Het probleem is dat de communicatie tussen hypofyse en schildklier verbroken is bij mensen die afhankelijk zijn van L-T4.
En nabootsing van de hypothalamus/hypofyse-> schildklier lukt met levothyroxine slechts ten dele.
Ook toevoeging met de huidige beschikbare L-T3 is geen oplossing.
De farma heeft best nog wat werk te doen aan de schildklierpillen.

TSH/FT4-waarden die bepaald zijn met L-T3-gebruik geven een verstoring van de natuurlijke respons van de hypofyse.
Daarom is deze app in principe alleen geschikt voor mensen die L-T4 gebruiken.

Door omstandigheden kreeg ik een van de eerste edities van de app-in-ontwikkeling in handen.
Voor enkele mensen op het forum kon ik een curve tevoorschijn toveren, waarop het set point.
Geef je waarden door, dan zet ik ze in de app. Het resultaat plak ik hier.
Aan TSH's van 0.zoveel heb ik eigenlijk niets. Dat resulteert in een propje waarden zonder zeggingskracht.
Het mooiste is enkele serieuze hypowaarden met euthyreote waarden, onder levothyroxine zonder Cytomel.
Er moet immers een curve tot stand worden gebracht.

Kijk ook op blz. 2 van het onderwerp van Tim. http://www.schildklierforum.eu/viewtopic.php?f=10&t=824
Rick vond de ontwerpers van de app.

Vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
69x7
Berichten: 9
Lid geworden op: 11 feb 2015, 21:20

Re: Omrekenen Thyroideum naar Thyrax?

Bericht door 69x7 »

Bedankt Kiek,

De enige betrouwbare waarden die ik heb zijn deze twee:
Ft4-13 Ft3-4,9 TSH-1,8.
Ft4-16,7 TSH-0.04

Met betrouwbaar bedoel ik op lege maag geprikt s'ochtends vroeg.


Gr
Jan
Kiek
Berichten: 6740
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Omrekenen Thyroideum naar Thyrax?

Bericht door Kiek »

Hallo Jan,

Bijgaand de curve, gebaseerd op je twee ' sets'.
Met deze waarden is het setpoint TSH 0.69 met een FT4 van 13.94 pmol/l.

Dag!
Kiek
Bijlagen
Jan 69x7.jpg
Jan 69x7.jpg (26.96 KiB) 2231 keer bekeken
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
69x7
Berichten: 9
Lid geworden op: 11 feb 2015, 21:20

Re: Omrekenen Thyroideum naar Thyrax?

Bericht door 69x7 »

Bedankt Kiek, ik ben benieuwd naar me waarden over 6 weken. Spannend!

Gr
Jan
Plaats reactie