voorstellen en setpoint

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
Plaats reactie
molly
Berichten: 2
Lid geworden op: 19 jun 2015, 12:36

voorstellen en setpoint

Bericht door molly »

Hallo,

Ik ben nieuw op dit forum, 57 jaar en al jarenlang schildklierpatient. Zal eerst iets vertellen over mijn achtergrond.
Vanaf 2000 kamp ik met schildklierproblemen. Het begon met een te langzaam werkende schildklier, wat al snel daarna omsloeg in een te snel werkende schildklier. Ik ben daarvoor jarenlang behandeld. Eerst block and replace medicatie. Helaas bleef mijn schildklier te snel werken. Daarbij kreeg ik ook de oogziekte van Graves, gelukkig in een milde vorm. De oogziekte was voor mij reden om geen "slok" te nemen. Ik ben daarom behandeld met schildklierremmende medicijnen ( door endocrinoloog ). Men kon mij echter niet goed ingesteld krijgen, ik bleef veel klachten houden.
Rond 2010 werd de te snelle schildklierwerking langzaam minder, om daarna om te slaan in een te langzaam werkende schildklier. Dit gebeurde "spontaan". Vanaf 2010 ben ik thyrax, later euthyrox gaan slikken, langzaam oplopend tot 50 mcg. Ook in de afgelopen jaren bleef ik klachten houden: vaak en snel vermoeid, steeds terugkerende verkoudheden, watten in hoofd, veel moeite met concentratie en regelmatig spier- en gewrichtsklachten. Het vreemde is dat ik deze klachten zowel bij een te snelle als een te trage schildklierwerking ervoer. Het lijkt alsof ik erg gevoelig ben voor veranderingen in mijn stofwisseling. Ik ben altijd regelmatig op controle geweest, de fluctuaties in mijn bloedwaarden zijn nooit extreem geweest.
Vanwege mijn aanhoudende klachten ben ik vorig jaar onder begeleiding van de endocrinoloog gestart met een proefbehandeling met T3. Naast 50 mcg. Euthyrox heb ik eerst 6,25 mcg Cytomel geslikt, momenteel 50 mcg Euth. en 9 mcg. Cytomel. De toevoeging van Cytomel lijkt echter ook geen verbetering te brengen.
De internist streeft al een tijdje naar een TSH-waarde rond de 1, omdat de meeste hypothyreoidie-patienten zich daarbij het beste zouden voelen. Ik vind het zelf echter erg moeilijk na te gaan wat nu precies de waarde is waarbij ik me het meest optimaal voel.

Ik las hier op het forum, Kiek dat jij een rekenmodel hebt waarmee je een indicatie voor een individueel setpoint van TSH en FT4 zou kunnen bepalen. Zou jij dat ook voor mij willen doen? En welke waarden heb je dan nodig, die van de laatste jaren ( mijn hypo-tijd?). ik kan hieronder wel alvast wat waarden aangeven, voordat ik met de cytomel begon. Een aantal malen is de FT4 niet gemeten ( n.g.).

17-5-11 TSH 3,4 FT4 8,5 (geen medicatie, periode tussen hyper en hypo))
5-7-11 TSH 2,12 FT4 9,8 ( Euth. 6,25)
21-9-11 TSH 1,93 FT4 12,0 (Euth. 25 )
7-3-12 TSH 2,4 FT4 n.g. (Euth. 37,5)
5-2-13 TSH 3,36 FT4 11,3 (Euth. 37,5)
29-5-12 TSH 1,16 FT4 n.g. (Euth. 50 )
2-11-12 TSH 0,79 FT4 n.g. (Euth. 50 )
25-2-13 TSH 3,36 FT4 11,3 (Euth. 37,5)
30-5-13 TSH 2,75 FT4 n.g. (Euth. 37,5)
24-9-13 TSH 2,79 FT4 n.g. (Euth. 37,5)
6-1-14 TSH 2,94 FT4 11,7 (Euth. 37,5)
7-3-14 TSH 3,45 FT4 9,8 (Euth. 37,5)

Alvast bedankt voor het meedenken
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: voorstellen en setpoint

Bericht door Kiek »

Dag Molly,

Met je waarden lukt het me helaas niet een set point uit de app te halen.
Het lijkt alsof ze onder verschillende omstandigheden zijn geprikt.
De app zoekt naar de relatie van de 'setjes' TSH-FT4, binnen strikte grenzen.
Ik heb dus altijd een TSH met de bijbehorende FT4 nodig.
Want een TSH zonder FT4 zegt niets over de waarde van die TSH.
Dan weet je wel de straatnaam (als TSH) maar geen huisnummer (als FT4).

Het is van belang dat de TSH/FT4 altijd 's ochtends vroeg bepaald/geprikt worden, nuchter, zonder levothyroxine in je maag: na prikken pas slikken.

Vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
molly
Berichten: 2
Lid geworden op: 19 jun 2015, 12:36

Re: voorstellen en setpoint

Bericht door molly »

Hallo Kiek,
Jammer dat het niet werkte, In ieder geval bedankt voor de moeite. Ik heb het nog even nagekeken, ik ben toen altijd 's middags geprikt, tussen 14.30 en 15.30 uur.
Werkt jouw rekenmodel het beste met "ochtendwaarden" ?

Vriendelijke groet, Molly
Plaats reactie