Paniek, traag werkende schildklier

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
Plaats reactie
sabina83
Berichten: 2
Lid geworden op: 20 jun 2015, 06:36

Paniek, traag werkende schildklier

Bericht door sabina83 »

Beste allen,

Ik heb deze week bloed laten prikken ivm met licht gevoel in het hoofd, vermoeidheid en haaruitvaluit het bloedonderzoek blijkt de

TSH 5.89 en de TSH4 13.2

Volgens de huisarts hoef ik mij hier totaal geen zorgen om te maken en zal dit vanzelf weer naar normaal waarde gaan normaliseren.
Maar ik vraag me af of dit klopt?

Ik heb hiervoor na zwangerschappen een versnelde en te traag werkende schildklier gehad, die zichzelf naar enkele maanden weer vanzelf normaliseerde

Echter is er van zwangerschap nu geen spraken, dus ik maak me een beetje zorgen.

De angst om weer enorm labiel te worden is groot namelijk en wil dat echt niet nog een keer hoeven meemaken.

De tijd dat hij te snel werkte had ik in rust een hartslag van rond de 180/200 met non stop overslagen, deze diagnose toen is pas laat gesteld omdat ze dachten dat ik na mijn bevalling depressief was en verder niks.
De tweede keer naar mijn bevalling werkte hij heel kort te snel, en toen langere tijd te traag, na 8 maanden is hij toen weer genormaliseerd.

Nu na een periode van veel stress, ongezond eten, is hij de waarde die je hierboven ziet.

Ik heb geprikt in de middag, tijdens menstruatie (geen idee of dat invloed heeft)

De dokter wil over 3 maanden weer een keer prikken

Heel graag advies :(
Laatst gewijzigd door sabina83 op 22 jun 2015, 10:38, 2 keer totaal gewijzigd.
Bubbel28
Berichten: 34
Lid geworden op: 17 jun 2015, 02:16

Re: traag werkende schildklier

Bericht door Bubbel28 »

Hoi!

Over een tijdelijk traag werkende schildklier kan ik meepraten. Bij mij is dat uiteindelijk ook een chronische trage schildklier geworden. Ben je ook op anti-TPO getest? Dat zou kunnen uitwijzen of je de autoimmuunziekte Hashimoto hebt. Als je die hebt is de kans groot dat dit blijvend is.

Gezien je klachten zou ik vragen om (in ieder geval tijdelijk) levothyroxine (t4) te gaan slikken. De klachten zijn geen pretje. Met jouw waardes zou ik me ook slecht voelen. Een schildklierpatient heeft een lage TSH en midden-hoge FT4 nodig met behulp van medicatie. Sterkte!

Groetjes Bubbel
sabina83
Berichten: 2
Lid geworden op: 20 jun 2015, 06:36

Re: traag werkende schildklier

Bericht door sabina83 »

Hoi Bubbel28,

Ik wil eigenlijk niet meteen beginnen met medicatie, aangezien de dokter er vanuit gaat dat mijn schildklier vanzelf weer zal gaan normaliseren.
Ik heb wel tijdens mijn menstruatie geprikt? maakt dat verschil?
En na een periode van hevige stress kan hij ook ontregeld zijn, klopt dit ook? o

Of is het bovenstaande alleen maar onzin?

Ik hoor het graag
Kiek
Berichten: 6740
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Paniek, traag werkende schildklier

Bericht door Kiek »

Welkom, Sabina!

Zoals Bubbel ook al schrijft, is je anti-TPO bekend?
De aanwezigheid van anti-TPO is relatief, maar het kan een arts over de streep helpen.
Hoe een PPT zich ontrolt, is indidividueel bepaald.
Dat zegt al hoe moeilijk het is om vooruit te zien.
Thyrax/T4/levothyroxine is geen medicijn, maar een aanvulling op je tekort aan FT4.

Als je je huisarts wilt informeren over post-partum thyreoiditis (=PPT) dan zou je haar/hem kunnen vertellen dat een Italiaans onderzoek meldt dat tussen de 20 en 60% van de PPT-ers een permanente hypothyreoidie ontwikkelt.[1]

En dat < 50% van de PPT-ers na een jaar nog steeds hypothyreoot zijn, met een gemiddelde TSH van 7.4 mU/l.. [1]
Verschillen in onderzoeken kunnen komen door studieprotocol, geografische ligging (jodium), cultuurverschillen, etc.

Volgens de huisarts hoef ik mij hier totaal geen zorgen om te maken en zal dit vanzelf weer naar normaal waarde gaan normaliseren.
Ik vind de bewering van je huisarts geen recht doet aan jouw situatie. Je moet je wel zorgen maken vanwege je schildkliergeschiedenis. Daarnaast heb je klachten en waarden die passen bij een hypothyreoidie.

Ondertussen zit jij met een te hoge TSH en zeker een voor jou te lage FT4. Dat geeft flinke klachten.
Als je huisarts van mening is dat je FT4-waarde zich nog binnen de referentie beweegt en dus voldoende is, dan heeft ie het fout.
Iedereen heeft immers persoonlijke TSH/FT4-waarden, meegegeven bij de geboorte. Die waarden horen bepalend te zijn.

Vraag je huisarts nog eens de TSH en de FT4 te bepalen.
Doe dat 's ochtends heel vroeg, voor 8.00 uur, of zodra het lab open is.
Schildklierwaarden golven over de 24 uur. 's Nachts is de TSH het hoogst. 's Ochtends vroeg kun je nog ' profiteren' van deze hogere TSH, als argument voor een recept levothyroxine.
Laat overigens a l t i j d je TSH/FT4-waarden 's ochtends heel vroeg bepalen, zonder medicatie. Want waarden die geprikt zijn onder dezelfde condities kunnen met elkaar vergeleken worden. Anders niet.

Thyrax/Euthyrox/levothyroxine is inderdaad niet altijd het halleluja-middel, maar je waarden moeten op z'n minst weer vlot naar normale waarden terugkeren. Jij bent de enige die kan bepalen of de Thyrax/etc. helpt.

Vriendelijke groet,
Kiek

1. Alex Stagnero-Green et al 2011
High Rate of Persistent Hypothyroidism in a Large-Scale Prospective Study of Postpartum
Thyroiditis in Southern Italy

http://press.endocrine.org/doi/pdf/10.1210/jc.2010-1980

2. Alex F. Muller et al 2001
Postpartum thyroiditis and autoimmune thyroiditis in women of childbearing age: recent insights and consequences for antenatal and postnatal care
http://repub.eur.nl/pub/9769/
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Plaats reactie