-

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
Gast1

Re: Hardloper met hypothyreoïdie

Bericht door Gast1 »

Het valt gewoon op, dat verschil voor een na Cytomel-periode.

En mogelijk is er ook een effect zichtbaar bij mensen die (veel) wisselen.
Vroeg het me af, waard om eens te bekijken. Denk ik.

Het zou zeker bij verschillende levothyroxine merken niet uit moeten maken, maar toch...
Gast1

Re: Hardloper met hypothyreoïdie

Bericht door Gast1 »

Vanaf eind juli/begin augustus heb ik weer regelmatig wat kunnen hardlopen. Zonder verdere verwachtingen of de hoop dat het nu "opeens" allemaal ok zou zijn. Alles rustig, geen specifieke trainingen, veel oefeningen en gaandeweg eens wat langer/verder, maar nooit extreem.

Dat duurde dus tot 4 sept; toen liep ik voor het laatst. Daarna kwam er langzaamaan weer vermoeidheid bij, stond ik weer sneller hijgend boven aan de trap, of op het schoolplein.

Deze week de dosis maar weer wat verhoogd: van 5x 112 + 2x 125 naar 4x 112 en 3x 125. Zit dus nu grossomodo weer op 118.

Ik heb wel een prikformulier, maar geen zin meer om te kijken wat de waarde dan nu weer is. Eerst maar eens kijken of deze minimale verhoging iets doet, desnoods nog een stapje verder om hoog; gewoon, op gevoel.
Floortje
Berichten: 76
Lid geworden op: 27 mei 2016, 21:46

Re: Hardloper met hypothyreoïdie

Bericht door Floortje »

Hoi Mark, Wat vervelend zeg!
Toch zou eerst prikken wel handig zijn.
Tenzij jij heel goed aanvoelt of je inderdaad hypo bent. Ik vind het lastig te onderscheiden. Dacht aanvankelijk ook meer medicatie nodig te hebben wegens vermoeidheid en snel kortademig. Ietsiepietsie verhoogd, maar werd alleen maar slechter (misselijk, darmklachten, hoofdpijn, pijn op de borst en onrustig gevoel erbij). Nu weer iets in dosering gezakt en voel me weer wat beter, maar restklachten blijven. Misschien moet ik het er maar mee doen...
Gast1

Re: Hardloper met hypothyreoïdie

Bericht door Gast1 »

Ik weet/voel het ook niet goed, hypo of hyper.

Maar raakte hyper bij 125 (TSH 0.19), nog net niet goed bij 118 (0.43), daarna hypo bij 112 (TSH 1.8); dus ik vermoed dat het optimum momenteel ergens bij 116-118 ligt.
pga
Berichten: 342
Lid geworden op: 13 feb 2016, 10:09

Re: Hardloper met hypothyreoïdie

Bericht door pga »

Floortje schreef: 13 sep 2017, 16:14 Hoi Mark, Wat vervelend zeg!
Toch zou eerst prikken wel handig zijn.
Tenzij jij heel goed aanvoelt of je inderdaad hypo bent. Ik vind het lastig te onderscheiden. Dacht aanvankelijk ook meer medicatie nodig te hebben wegens vermoeidheid en snel kortademig. Ietsiepietsie verhoogd, maar werd alleen maar slechter (misselijk, darmklachten, hoofdpijn, pijn op de borst en onrustig gevoel erbij). Nu weer iets in dosering gezakt en voel me weer wat beter, maar restklachten blijven. Misschien moet ik het er maar mee doen...
B12 is wel OK? Verhoging gaf bij mij zelfde klachten ,klachten waren voorheen wat anders bij verhoging/verlaging med.Kreeg nu opeens ook steeds hartkloppingen bij bijv trap oplopen etc.Had ik alleen bij een TSH van boven de 100 in het verleden.Heb B12 1000 methylcobalamine genomen en het knapte al snel op qua uithoudingsvermogen op mijn werk.Hartkloppingen zijn fors afgenomen.
https://home.kpn.nl/hindrikdejong/Schild-2016.htm

Jaren geleden ook al eens last (voordat mijn schildklier ging opspelen ) ,toen ook B12 genomen met zeer goed resultaat.Zoals uit prof Wolffenbuttels epistel blijkt hangen de 2 aandoeningen met elkaar samen .Wonderlijk genoeg was mijn B12 toen niet eens zo slecht maar het effect was zeer groot.

Hoger B12 lijkt ook niet de garantie te zijn dat er geen klachten zijn.Bedrijfsartsen:
http://home.kpn.nl/koudum-2/B12/B12mrt2011.pdf
Laatst gewijzigd door pga op 29 sep 2017, 22:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Gast1

Re: Hardloper met hypothyreoïdie

Bericht door Gast1 »

Ik heb daar eens wat onderzoek naar gedaan. Blijkt dat zo'n beetje bij 10% veel mensen met Hashimoto een B12tekort voorkomt.

Omdat autoimmuun ziektes sowieso vaker samen voorkomen.

Maar, m'n antistoffen Intrinsieke factor en Parietale cellen waren negatief.

B12 was 347 en later 560 (boven normaalwaarde, zonder supplement).

Volgens internist is B12 tekort echt niet aan de orde.
pga
Berichten: 342
Lid geworden op: 13 feb 2016, 10:09

Re: Hardloper met hypothyreoïdie

Bericht door pga »

Was ook meer bedoeld als reactie op de klachten van Floortje.
Vraag me trouwens wel af wat de uitwerking op het B12 metabolisme is van thyroxine .
Bij de klachten van 5 jr geleden had ik een B12 van 300 ,Toch dat prima effect tot klachtenvrij op B12 .
Tijdje terug had ik B12 van 387 ,en al licht vage klachten.Nu een paar mnd later opeens weer de oude klachten onafhankelijk van mijn t4 inname .B12 ingenomen en klachten verminderd.Rare kuitspierklachten ,hartkloppingen en futloos. Alle verbeterd.

Lijkt wel alsof de actieve B12 omzetting pas optimaliseert bij hogere bloedspiegels bij mij ,weet niet of dat iets te maken heeft met de schildklieraandoening.
Weet jij dat Floortje, als arts?
Floortje
Berichten: 76
Lid geworden op: 27 mei 2016, 21:46

Re: Hardloper met hypothyreoïdie

Bericht door Floortje »

pga schreef: 17 sep 2017, 13:06 Was ook meer bedoeld als reactie op de klachten van Floortje.
Vraag me trouwens wel af wat de uitwerking op het B12 metabolisme is van thyroxine .
Bij de klachten van 5 jr geleden had ik een B12 van 300 ,Toch dat prima effect tot klachtenvrij op B12 .
Tijdje terug had ik B12 van 387 ,en al licht vage klachten.Nu een paar mnd later opeens weer de oude klachten onafhankelijk van mijn t4 inname .B12 ingenomen en klachten verminderd.Rare kuitspierklachten ,hartkloppingen en futloos. Alle verbeterd.

Lijkt wel alsof de actieve B12 omzetting pas optimaliseert bij hogere bloedspiegels bij mij ,weet niet of dat iets te maken heeft met de schildklieraandoening.
Weet jij dat Floortje, als arts?
Ha PGA, "grappig" dat je met B12 op de proppen komt. Ik verdiep me daar momenteel in omdat ik ook aan een B12 tekort dacht omdat ik een hele rits klachten heb die daar bij zouden kunnen passen. Daarom opnieuw serum B12 laten prikken. Eerder was deze > 600, maar toen slikte ik multivitaminen wegens vaak sinusitis en longontstekingen. Vervolgens was de waarde ca 250, maar inmiddels begrepen dat de waarde lang "vals verhoogd" kan blijven na gebruik multivitaminen. Methylmalonzuur (MMA) ook nog laten prikken en deze was op de grens van de bovenste referentiewaarde. Homocysteine normaal. Tsja... volgens een internist die ik er over sprak toch wel een hoge waarde. Voor MMA worden veel verschillende bovenste referentiewaarden aangehouden. Gemiddeld zou > 0,27 verhoogd zijn (ik zat op 0,34).
Verder hoeven antistoffen Intrinsic Factor en antistoffen parietale cellen niet altijd positief te zijn. Voor antistoffen tegen IF schijnt in het geval van Addison Biermer (B12 tekort obv auto-immuunziekte; klassieke benaming pernicieuze anemie) maar in 50-70% positief te zijn. (Bij mij waren beiden ook negatief). Internist raadde proefbehandeling B12 injecties aan, gezien hoge MMA en specifieke klachten, maar ik wil eerst meer kennis vergaren voordat ik zoiets besluit.

Eind van de week hoop ik er meer over geleerd te hebben; heb dan afspraak met een B12 onderzoeker/-expert (overigens ik ga niet als "patiënt" maar als collega omdat ik er afgezien van mijzelf meer van wil weten). Ik zal de vraag meenemen of er iets bekend is over relatie levothyroxine spiegel en B12- metabolisme meenemen. Wordt vervolgd dus! Groet, Floortje
pga
Berichten: 342
Lid geworden op: 13 feb 2016, 10:09

Re: Hardloper met hypothyreoïdie

Bericht door pga »

Floortje, handig zo'n intercollegiaal consult .
Zou mijn actieve B12 wel eens willen laten bepalen ,geeft wat meer inzicht lijkt me,MMA/homocysteïne is inderdaad ook een optie
Hoe hoog is je B12 overigens nu dan,want je noemde oude waardes uit het verleden.
Misschien hebben Hashi's wel een hogere basiswaarde nodig (300+) om goed te functioneren?Misschien het omgekeerde van het proces dat ik hieronder beschrijf voor vit D.


Vitamine D
Tevens schijnt het zo te zijn dat bij autoimmuniteit de calcitriol door het lichaam soms wordt verhoogd(vooral bij sarcoïdose) ,als reactie hierop zou het lichaam de D versie die het lab doorgaans bepaald verlagen ,je zou dan een laag D meten terwijl het bedoelde eindproduct in overmaat aanwezig is .Las dat D slikken dan niet bepaald aan te bevelen is .

https://www.ntvg.nl/artikelen/hypercalc ... e/volledig

https://sarcoidose.nl/forums/onderwerp/ ... itamine-d/

Had zelf al mijn bedenkingen als ik ver voor mijn schildklierdiagnose al D ging slikken .
Stoere verhalen overal dat je duizenden mcg's D kon slikken zonder bijwerkingen.
Bij 25 mcg kreeg ik al na een paar dagen trillende handen (calcium verhoging?) en koude vingers (en dat bij een D van 45 -50).Als ik 10 mcg slik krijg ik al klachten ,zij het na een week .D zou ook helpen tegen depressies .Goedgeluimd aan de D beginnen levert mij na een paar dagen al een verschrikkelijk slecht humeur op.
En spierklachten rond mijn schouders.
Gek genoeg had ik wel eens extrasystolen bij mijn T4 med ,die verdwenen meteen toen ik wat D nam ,dat dan weer wel ...
Floortje
Berichten: 76
Lid geworden op: 27 mei 2016, 21:46

Re: Hardloper met hypothyreoïdie

Bericht door Floortje »

pga schreef: 19 sep 2017, 10:59 Floortje, handig zo'n intercollegiaal consult .
Zou mijn actieve B12 wel eens willen laten bepalen ,geeft wat meer inzicht lijkt me,MMA/homocysteïne is inderdaad ook een optie
Hoe hoog is je B12 overigens nu dan,want je noemde oude waardes uit het verleden.
Misschien hebben Hashi's wel een hogere basiswaarde nodig (300+) om goed te functioneren?Misschien het omgekeerde van het proces dat ik hieronder beschrijf voor vit D.


Vitamine D
Tevens schijnt het zo te zijn dat bij autoimmuniteit de calcitriol door het lichaam soms wordt verhoogd(vooral bij sarcoïdose) ,als reactie hierop zou het lichaam de D versie die het lab doorgaans bepaald verlagen ,je zou dan een laag D meten terwijl het bedoelde eindproduct in overmaat aanwezig is .Las dat D slikken dan niet bepaald aan te bevelen is .

https://www.ntvg.nl/artikelen/hypercalc ... e/volledig

https://sarcoidose.nl/forums/onderwerp/ ... itamine-d/

Had zelf al mijn bedenkingen als ik ver voor mijn schildklierdiagnose al D ging slikken .
Stoere verhalen overal dat je duizenden mcg's D kon slikken zonder bijwerkingen.
Bij 25 mcg kreeg ik al na een paar dagen trillende handen (calcium verhoging?) en koude vingers (en dat bij een D van 45 -50).Als ik 10 mcg slik krijg ik al klachten ,zij het na een week .D zou ook helpen tegen depressies .Goedgeluimd aan de D beginnen levert mij na een paar dagen al een verschrikkelijk slecht humeur op.
En spierklachten rond mijn schouders.
Gek genoeg had ik wel eens extrasystolen bij mijn T4 med ,die verdwenen meteen toen ik wat D nam ,dat dan weer wel ...
Hallo PGA, mijn serum B12 was half aug. geprikt en 257 pmol/L en MMA 0,34 umol/L (bovenste ref.waarde 0,35).

Het vit D verhaal moet ik nog lezen. Klinkt als "hogere endocrinologie/interne geneeskunde" en de gemiddelde generalistische arts (zoals huisartsen) zullen dit ws niet weten.
Heb jij trouwens sarcoidose?
Groet, Floortje
Plaats reactie