-

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
pga
Berichten: 342
Lid geworden op: 13 feb 2016, 10:09

Re: Hardloper met hypothyreoïdie

Bericht door pga »

Floortje we wachten in spanning op een vervolg.
Neem wat B12 ,komt je geheugen versneld terug :)

Zei ze nog wat zij als ondergrens aanhield voor lab?
Gezien ze 35 % tekort aangeeft voor verpleeghuisbewoners en bij mij in het tehuis nagenoeg niemand B12 krijgt ,neem ik aan dat hogere getallen hanteert.
Floortje
Berichten: 76
Lid geworden op: 27 mei 2016, 21:46

Re: Hardloper met hypothyreoïdie

Bericht door Floortje »

pga schreef: 24 sep 2017, 12:30 Floortje we wachten in spanning op een vervolg.
Neem wat B12 ,komt je geheugen versneld terug :)

Zei ze nog wat zij als ondergrens aanhield voor lab?
Gezien ze 35 % tekort aangeeft voor verpleeghuisbewoners en bij mij in het tehuis nagenoeg niemand B12 krijgt ,neem ik aan dat hogere getallen hanteert.
Hahaha, goeie tip!

Dat er zo weinig VPH-bewoners B12 krijgen heeft ws met onderdiagnostiek te maken. Er zijn maar weinig artsen die B12 in het lab bepalen, terwijl ouderen slechter B12 op schijnen te nemen (door fysiologische veroudering maar ook door medicatie zoals metformine en protonpompremmers en niet te vergeten door slecht(er) eten).
Er is niet zomaar een ondergrens aan te geven voor B12 (door grijze gebied)
Gast1

Re: Hardloper met hypothyreoïdie

Bericht door Gast1 »

Dat was het wel weer, "sport" jaar 2017...

Sinds 4 september niet meer gelopen, te vermoeid en bovendien snel moe. Dosering nog wat omhoog, 1x per week vitD erbij en een paar mooie dagen maakten dat ik me iets beter/fitter voelde.

Gisteren een wat langere wandeling met onze puppy gemaakt, een paar km max.
En vanochtend hebben de kids zichzelf weer naar schoolgebracht (oké, ze zijn 11 en 14, dat kan prima) en ben ik maar in bed gebleven tot een uurtje of 11. Té moe...
Terwijl er wat stress verdwenen is (Veiligheidsonderzoek ✔) en wat stres bij komt: wat ga ik tijdens DataScience-stage (bij de Nationale Politie) doen...?

"en het ging zo goed..."
Gast1

Re: Hardloper met hypothyreoïdie

Bericht door Gast1 »

En dan nog even dit:
B12-Twitter.jpg
B12-Twitter.jpg (174.32 KiB) 301 keer bekeken
En de link:
https://www.gmed.nl/schildklier-b12-typ ... sociaties/

Eerste analyse:
Analyse1.png
Analyse1.png (55.67 KiB) 301 keer bekeken
pga
Berichten: 342
Lid geworden op: 13 feb 2016, 10:09

Re: Hardloper met hypothyreoïdie

Bericht door pga »

RESULTS: The prevalence was 8.2% for ATD and 3.3% for PA, with a progressive
increase in the annual incidence in the past 10 years from 7.1 to 12.7 cases per
1,000 persons>65 years for ATI, and from 1.6 to 7.4 cases for PA. PA was found in
18.6% of the patients with ATD, and the 45% of PA presented with ATD, mainly in
women (RR=6.0). The average time in diagnosing the second disease was about 8
years. When there was a third autoimmune disease the likelihood of ATD and PA
increased fourfold. Patients with ATD and consuming drugs which were affecting
the absorption of vitamin B12 had double the probability of developing a PA
compared with those who were not taking medications.

RESULTS: We found that 31 (16.3%), 27 (14.2%), 12 (6.3%), and 2 (1.1%) TGA- or
TMA-positive patients had deficiencies of Hb (Men<13g/dL, Women<12g/dL), iron (<
60μg/dL), vitamin B12 (< 200pg/mL), and folic acid (< 4ng/mL), respectively.
Moreover, 25 (13.2%) and 48 (25.3%) TGA- or TMA-positive patients had abnormally
high blood homocysteine level and serum GPCA positivity, respectively. TGA- or
TMA-positive patients had a significantly higher frequency of Hb (p<0.001), iron
(p<0.001), or vitamin B12 deficiency (p=0.001), of abnormally elevated blood
homocysteine level (p=0.001), or of serum GPCA positivity (p<0.001) than healthy
control subjects. Of 190 TGA- or TMA-positive patients, 8 (4.2%) had lower serum
TSH level (< 0.1μIU/mL, suggestive of hyperthyroidism), 163 (85.8%) had serum TSH
level within normal range (0.1-4.5μIU/mL), and 19 (10%) had higher serum TSH
level (>4.5μIU/mL, suggestive of hypothyroidis).
CONCLUSION: There are significant deficiencies of hemoglobin, iron, and vitamin
B12, abnormally high blood homocysteine levels, and serum GPCA positivity in TGA-
or TMA-positive patients.

CONCLUSIONS: There is a high (approx 40%) prevalence of B12 deficiency in
hypothyroid patients. Traditional symptoms are not a good guide to determining
presence of B12 deficiency. Screening for vitamin B12 levels should be undertaken
in all hypothyroid patients, irrespective of their thyroid antibody status.
Replacement of B12 leads to improvement in symptoms, although a placebo effect
cannot be excluded, as a number of patients without B12 deficiency also appeared
to respond to B12, administration.

RESULTS: Thirty-two patients (28%) with AITD had low B12 levels. Fasting serum
gastrin was measured in 26 and was higher than normal in 8 patients. PCA were
also measured in 27 patients with B12 deficiency and were positive in 8 patients.
Five patients with high gastrin levels underwent gastroscopy with biopsy, and
atrophic gastritis was diagnosed in all. The prevalence of pernicious anemia as
assessed by high serum gastrin levels in patients with low B12 was 31%.
CONCLUSIONS: Patients with AITD have a high prevalence of B12 deficiency and
particularly of pernicious anemia. The evaluation of B12 deficiency can be
simplified by measuring fasting serum gastrin and, if elevated, referring the
patient for gastroscopy.
Marc,dank.
De grote lijn lijkt toch wel te zijn dat er significant vaker B12 tekort voorkomt bij schildklier-auto-immuniteit
Gast1

Re: Hardloper met hypothyreoïdie

Bericht door Gast1 »

pga schreef: 29 sep 2017, 12:02 Marc,dank.
De grote lijn lijkt toch wel te zijn dat er significant vaker B12 tekort voorkomt bij schildklier-auto-immuniteit
De kunst is om er goed naar te kijken. De meeste onderzoeken zijn gedaan onder patiënten. Mensen die dus onder behandeling zijn en dat is meestal niet voor niets.

Het is vaak dus geen steekproef uit de populatie met Hashimoto, of mensen met schildklier-aandoeningen; ook geen steekproef uit de gehele populatie, waarbij je vervolgens zoekt naar het samenkomen van én B12 én SK.
En in de tabel zie je dan ook grote verschillen.

-> Mensen zonder klachten, zonder problemen zul je ook mee moeten tellen.

Andersom bekeken: in 2015 waren er 459.000 gebruikers van levothyroxine = mensen met een schildklieraandoening. Ongeveer 90% (komt uit andere onderzoeken) is autoimmuun van aard/oorzaak. Dus 413.000.

Als dus 1/3 daarvan óók een B12-tekort zou hebben, zijn dat opeens 123.000 mensen. Met een potentieel invaliderende, levensbedreigende aandoening...

Ik heb overigens nog een stuk of 15 andere artikelen gevonden, en met ieder artikel nog een aantal relevante referenties.
pga
Berichten: 342
Lid geworden op: 13 feb 2016, 10:09

Re: Hardloper met hypothyreoïdie

Bericht door pga »

De kunst is om er goed naar te kijken. De meeste onderzoeken zijn gedaan onder patiënten. Mensen die dus onder behandeling zijn en dat is meestal niet voor niets.
Klopt.
Dat Indiaase onderzoek lijkt me ook een beetje te leiden te hebben onder de lokale(voedings?) gewoontes hetgeen een vertekend beeld geeft.
Vitamin B12 levels and thyroid
parameters were estimated using fully automated chemiluminescence method on
Access 2. Results of our study shows that using the manufacturer’s cut-off of
145 pg/mL, the prevalence of low serum vitamin B12 was found to be 45.50 %.
Higher prevalence (55 %) was seen based on the published cut-off of 200 pg/mL The
study however did not demonstrate any significant correlation between vitamin B12
levels and anti-TPO (r = -0.11 and p value of 0.30).
Maar voor mij persoonlijk werkt het goed die B12 .
Probeer het gewoon zoals die bedrijfsartsen ook stellen in die link van me .Bij mij werkt het ook bij een B12 van 300.
Vind het wel vreemd dat je opeens zo achteruit kachelt na alle stoere hardloopverhalen zoals naar voren komt uit je berichten.Zoveel is er toch niet veranderd aan je medicatie.
Heb deze
https://www.leef.nl/voedingssupplemente ... e-b12.html
Zijn verbonden met 450 apotheken ,dus wellicht ook op de plank bij jou in de buurt.

https://www.vitals.nl/producten/vitamin ... g-capsules

Hoe hoog was je B12?Misschien heb je het wel ergens gezet ,zie het zo gauw niet.
Gast1

Re: Hardloper met hypothyreoïdie

Bericht door Gast1 »

En dan heb ik de "vegatariers en veganisten" er inderdaad ook nog niet uit weten te filteren ;-)

Mijn laatste B12-metingen dateren van 2015. Eerst 347, daarna 560 (bij 130-550), dus zelfs hoog. Zónder multi of ander supplement.
Ik heb ook al geen antistoffen Intrinsieke Factor en Parietale Cellen, dus dat samen zegt al wel iets.

En de klachten passen ook niet echt bij een voortschrijdend B12-tekort, zeker niet met een opname-probleem.

Maar ja, ik overweeg wél om de boel nog maar een keer te gaan laten checken en dan ontbrekende zaken als MMA en HCY mee te nemen.
En nee, zo maar B12 slikken is eigenlijk niet handig: dat schijnt - maar of het echt klopt - een goede bepaling van B12 tegen te kunnen werken.
pga
Berichten: 342
Lid geworden op: 13 feb 2016, 10:09

Re: Hardloper met hypothyreoïdie

Bericht door pga »

Klopt ,eerst bepalen ,dan kun je altijd een proef nemen.
Had half jaar geleden 387 , nu toch klachten .Niet weer laten prikken maar gewoon aan de pil ,en het werkte .Viel niet meer in slaap tijdens mijn avonddienst :D
pga
Berichten: 342
Lid geworden op: 13 feb 2016, 10:09

Re: Hardloper met hypothyreoïdie

Bericht door pga »

Mark:

Maar ja, ik overweeg wél om de boel nog maar een keer te gaan laten checken en dan ontbrekende zaken als MMA en HCY mee te nemen.
En nee, zo maar B12 slikken is eigenlijk niet handig: dat schijnt - maar of het echt klopt - een goede bepaling van B12 tegen te kunnen werken.
Ook niet blind op staren dat lab.Lees net deze op de B12 facebookpagina:
'' Ik vroeg mij af of er hier mensen zijn die zelf echt verschil merken met injecties terwijl hun homocysteine of mma gewoon goed zijn?

Ik zou vandaag een verwijzing krijgen naar b12 kliniek maar nu heeft de internist naar mijn dokter gebeld en gezegd dat er op geen enkele wijze sprake is van een tekort en mijn klachten er niet van kunnen komen. Mma is 0,27 en mijn b12 is 96.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
En de klachten passen ook niet echt bij een voortschrijdend B12-tekort, zeker niet met een opname-probleem.
Sure?
Dat was het wel weer, "sport" jaar 2017...

Sinds 4 september niet meer gelopen, te vermoeid en bovendien snel moe. Dosering nog wat omhoog, 1x per week vitD erbij en een paar mooie dagen maakten dat ik me iets beter/fitter voelde.

Gisteren een wat langere wandeling met onze puppy gemaakt, een paar km max.
En vanochtend hebben de kids zichzelf weer naar schoolgebracht (oké, ze zijn 11 en 14, dat kan prima) en ben ik maar in bed gebleven tot een uurtje of 11. Té moe...
Terwijl er wat stress verdwenen is (Veiligheidsonderzoek ✔) en wat stres bij komt: wat ga ik tijdens DataScience-stage (bij de Nationale Politie) doen...?

"en het ging zo goed..."
Mark,

Zo begon het bij mij ook een aantal jaar geleden .Toen slikte ik nog geen hormoon.

Nu wel ,en ook bij mij werkte nu dosisverhoging niet.

Vit D doet overigens niets bij mij ,eerder negatieve bij-effecten heel vreemd.
Plaats reactie