-

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
Gast1

Re: Hardloper met hypothyreoïdie

Bericht door Gast1 »

"The prevalence of vitamin B-12 deficiency in hypothyroidism and autoimmune thyroid disease are reflective of the nutrition status of the population. "

Dat soort dingen maakt het dus moeilijk om in algemene termen iets over prevalentie te zeggen. Want als je in een voornamelijk vegetarisch-etend land (sowieoso in armere landen) kijkt, komt B12 vaker voor.

Dit is de link naar complete artikel: http://apjcn.nhri.org.tw/server/APJCN/25/2/221.pdf

Er worden 3 studies genoemd die overgebleven zijn
16. Jabbar A, Waseem S, Islan N, Ul Haque N, Zuberi L, Khan
A, Akhter J. Vitamin B12 deficiency common in primary
hypothyroidism. J Pak Med Assoc. 2008;58:258-61.
18. Mehmet E, Aybike K, Ganidagli S, Mustafa K. Characteristics
of anemia in subclinical and overt hypothyroid patients.
Endocr J. 2012;59:213-20. doi: 10.1507/endocrj.EJ11-0096.
19. Das C, Sahana PK, Sengupta N, Giri D, Roy M, Mukhopadhyay
P. Etiology of anemia in primary hypothyroid subjects
in a tertiary care center in eastern india. Indian J Encorinol
Metab. 2012;16:S361-3. doi: 10.4103/2230-8210.10
4093.

16. Staat in de lijst van Wolffenbuttel
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18655403/
http://jpma.org.pk/PdfDownload/1394.pdf

18.
https://www.jstage.jst.go.jp/article/en ... -0096/_pdf

19.
http://www.ijem.in/temp/IndianJEndocrMe ... 135335.pdf
pga
Berichten: 342
Lid geworden op: 13 feb 2016, 10:09

Re: Hardloper met hypothyreoïdie

Bericht door pga »

Mark:
"The prevalence of vitamin B-12 deficiency in hypothyroidism and autoimmune thyroid disease are reflective of the nutrition status of the population. "

Dat soort dingen maakt het dus moeilijk om in algemene termen iets over prevalentie te zeggen. Want als je in een voornamelijk vegetarisch-etend land (sowieoso in armere landen) kijkt, komt B12 vaker voor.

Dit is de link naar complete artikel: http://apjcn.nhri.org.tw/server/APJCN/25/2/221.pdf

Er worden 3 studies genoemd die overgebleven zijn
16. Jabbar A, Waseem S, Islan N, Ul Haque N, Zuberi L, Khan
A, Akhter J. Vitamin B12 deficiency common in primary
hypothyroidism. J Pak Med Assoc. 2008;58:258-61.
18. Mehmet E, Aybike K, Ganidagli S, Mustafa K. Characteristics
of anemia in subclinical and overt hypothyroid patients.
Endocr J. 2012;59:213-20. doi: 10.1507/endocrj.EJ11-0096.
19. Das C, Sahana PK, Sengupta N, Giri D, Roy M, Mukhopadhyay
P. Etiology of anemia in primary hypothyroid subjects
in a tertiary care center in eastern india. Indian J Encorinol
Metab. 2012;16:S361-3. doi: 10.4103/2230-8210.10
4093.

16. Staat in de lijst van Wolffenbuttel
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18655403/
http://jpma.org.pk/PdfDownload/1394.pdf

18.
https://www.jstage.jst.go.jp/article/en ... -0096/_pdf

19.
http://www.ijem.in/temp/IndianJEndocrMe ... 135335.pdf
Conclusion
This study assessed the prevalence of B-12 deficiency in
thyroid dysfunction, including hypothyroidism and AITD.
The reported prevalence of B-12 deficiency in both hypothyroidism and AITD are likely reflective of the nutrition
status of the population studied. AITD is also independently associated with the autoimmune disorders pernicious anemia and atrophic gastritis which may lead to
B-12 malabsorption. B-12 screening is recommended for
patients with AITD at diagnosis and then periodically
thereafter. Overall, there is not enough evidence to recommend regular screening for patients with hypothyroidism unless the underlying cause is AITD
Ook bij dit onderzoek bleef desondanks de conclusie dat AITD-ers regelmatig B12 gesreend moeten worden.
The non-specificity of the symptoms of B-12 deficiency underscores the need for routine B-12 screening for atrisk patients. Authors of one of the reviewed studies noted that hypothyroid and B-12 deficient patients often have common symptoms. Thus, hypothyroidism may
potentially mask B-12 deficiency. These symptoms,which include weakness, lethargy, impaired memory,numbness, and tingling, continued following thyroid224 AB Collins and R Pawlak
hormone replacement therapy.10 In addition, neurologic
and psychiatric manifestations of deficiency, such as motor disturbances and memory loss, may be mistaken for normal symptoms of aging
Waarbij de schrijvers feitelijk ook een betoog neerzetten om standaard preventief mee te prikken ,analoog aan waar we het hier eerder over hadden.
Juist de risicogroepen die je noemde lopen verhoogd risico om nog eerder door het ijs te zakken omdat hun B12 status bij gezonden al marginaal is.

The sensitivity of serum B-12 as an indicator of B-12 status is also debatable as it does not adequately reflect levels of the vitamin in the tissues, which may be depleted as serum levels are maintained.Due to these constraints, measures such serum methylmalonic acid (MMA) and holotranscobalamin II (holo-TCII), which are recognized as more sensitive indicators of B-12 status, are often used in the place of or alongside serum assays. Since these markers are not readily available in all laboratories, the serum vitamin B-12 assay continues to be utilized.10
Alg B12 vindt men eigenlijk niet voldoende om B12 statussen te vergelijken ,''as it does not adequately reflect levels of the vitamin in the tissues, which may be depleted as serum levels are maintained.''Dus zowel de gewone bevolking als de SK pat hebben een fake B12 ,die objectieve beoordeling in de weg staan.Moeilijk om dan de actieve B12 status te beoordelen.
Gast1

Re: Hardloper met hypothyreoïdie

Bericht door Gast1 »

Ik hoop eigenlijk dat Wolffenbuttel eens graaft in LifeLines en de prevalentie *hier* van een cijfer voorziet.

Dan ben je af van kliniek-bezoekende mensen (waarom? reflectie doorsnee bevolking of minstens middleclass+??) en specifieke voedingsinvloeden (verschillende studies rapporteren hogere % B12tekort in doorsnee bevolking India/Pakistan), al is wel vaak vegetarisch een exclusie-feit.
pga
Berichten: 342
Lid geworden op: 13 feb 2016, 10:09

Re: Hardloper met hypothyreoïdie

Bericht door pga »

Ik zou weleens nieuwsgierig zijn naar een onderzoek (dat niet bestaat :cry: )waarbij bijvoorbeeld 2 groepen (AI SK en normalen) deelnemen met in allebei de groepen bijv een B12 van 300-400(door de meesten toch wel als (net ) voldoende beschouwd).En dat dan eens gekeken wordt in hoeverre de MMA,homocysteïne en actief B12 van die 2 groepen gelijk zijn of dat de AI SK groep gewoon een slechtere omzetting naar het eindproduct heeft .
Gast1

Re: Hardloper met hypothyreoïdie

Bericht door Gast1 »

Zie Mehmet et al (18.)
Daar zitten 200 gezonde mensen in. Met een gemiddeld lagere B12 (maar wel met minder spreiding), in Table 2.
pga
Berichten: 342
Lid geworden op: 13 feb 2016, 10:09

Re: Hardloper met hypothyreoïdie

Bericht door pga »

Mark:
Zie Mehmet et al (18.)
Daar zitten 200 gezonde mensen in. Met een gemiddeld lagere B12 (maar wel met minder spreiding), in Table 2.
Anemia prevalence was 43% in the overt hypothyroid group, 39% in the subclinical hypothyroid group, and 26% in the control group (p=0.0003 and p=0.021 respectively related to controls). Thus, the frequency of anemia in subclinical hypothyroidism is as high as that in overt hypothyroidism. There was no difference between the hypothyroid groups in terms of anemia. Vitamin B12, Fe, and folic acid were similar between these groups. According to our findings, anemia of chronic disease is the most common type of anemia in hypothyroid patients. Suspicion of hypothyroidism should be considered in anemias with uncertain etiology.
Ofschoon geen MMA,homocysteine en actief B12 getest voor zover te zien.
Grofweg hetzelfde basislab B12 ,Fe en foliumzuur en toch meer anaemie (50%+)bij HT groep.
Floortje
Berichten: 76
Lid geworden op: 27 mei 2016, 21:46

Re: Hardloper met hypothyreoïdie

Bericht door Floortje »

Paar opmerkingen:
Actief B12 is ook niet heilig en heeft net zoals serum B12 een grijs gebied.

De diagnose B12 deficiëntie is één, de oorzaak van het tekort is twee.

Maar laten we ons niet blind staren. Want:
- ik heb toevallig Hashimoto
- ik eet gewoon dierlijke producten
- ik heb absoluut geen anemie (er is echter een hardgrondige misvatting (ook bij artsen!) dat er een (macrocytaire) anemie móet zijn bij een "pernicieuze anemie" (= auto-immuun B12 deficiëntie); daarom is dit eigenlijk een foutieve benaming en spreekt men liever van de ziekte van Addison Biermer - maar die benaming kennen weer weinigen)
- ik heb geen auto as IF /parietale cellen (deze kunnen echter ook negatief zijn bij pernicieuze anemie)
- ik gebruik al > 20 jaar chronisch protonpompremmers wegens forse refluxklachten (dát zou wel eens dé oorzaak kunnen zijn)
- er is nog geen verdere analyse gedaan naar de oorzaak van het B12 tekort (bijv. maag-darmonderzoek, faeces)
- er zijn vele oorzaken voor B12 deficiëntie en dus niet alleen de auto-immuunvorm die vaker voor zou komen bij Hashimoto (interessant: wat is dan de kip en wat het ei?)
- in ca 30% wordt de oorzaak van B12 deficiëntie niet gevonden

Ofwel, who knows heb ik helemaal niet de auto-immuunvariant van B12 deficiëntie.

Er zijn nog zoveel andere oorzaken voor een B12 deficiëntie; O.a. helicobacter pylori, medicamenteus (protonpompremmers, metformine, etc.), coeliakie of andere maag-darmziekten (inflammatoire darmziekten, maagaandoeningen), parasieten, bacteriële overgroei, genetische defecten.

Dus of ik nou het typische gevalletje auto-immuun hypothyreoidie met auto- immuun B12 deficiëntie ben valt nog te bezien.
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Hardloper met hypothyreoïdie

Bericht door laura »

Zouden jullie misschien dit onderwerp viewtopic.php?f=24&t=546 kunnen aanvullen met bronnen en ideeën uit deze discussie?

Dan is het ook voor gasten op dit forum makkelijker te vinden.
Plus dat ik een stukje op Schildkliertje over dit onderwerp wil schrijven ;)
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Floortje
Berichten: 76
Lid geworden op: 27 mei 2016, 21:46

Re: Hardloper met hypothyreoïdie

Bericht door Floortje »

laura schreef: 02 okt 2017, 11:48 Zouden jullie misschien dit onderwerp viewtopic.php?f=24&t=546 kunnen aanvullen met bronnen en ideeën uit deze discussie?

Dan is het ook voor gasten op dit forum makkelijker te vinden.
Plus dat ik een stukje op Schildkliertje over dit onderwerp wil schrijven ;)
Goed idee Laura!
Gast1

Re: Hardloper met hypothyreoïdie

Bericht door Gast1 »

Afgelopen week heb ik nog eens bijgepraat met m'n huisarts. En met name B12 nog eens besproken.

Uiteindelijk hebben we gezamenlijk besloten, eerst de medicatie tegen een darmparasiet af te wachten.

Ik heb eigenlijk ook te weinig specifieke klachten, enkel vermoeidheid. En aangezien die in de zomer veeeeel minder was, past dat eigenlijk ook niet helemaal.
Daarbij, m'n B12-waardes waren na de 1e episode met die parasiet ook nog altijd goed. Zonder veel meer en toenemende klachten ligt B12-tekort niet voor de hand.

Volgende week een week weg, daarna moet/wil ik sowieso SK weer laten prikken (ruim 6 weken na laatste verhoging). Dan neem ik serum B12 en D nog een keer mee. En misschien B11.

Ondertussen heb ik m'n prevalentie-onderzoek afgerond, compliment van Wolffenbuttel en het rapport ook richting B12-Institute gestuurd.
https://goo.gl/KQSmyf
Plaats reactie