-

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
Gast1

Re: Hardloper met hypothyreoïdie

Bericht door Gast1 »

Ik heb maar eens wat vragen gesteld bij Sportgeneeskunde én bij Endocrinologie van UMC Utrecht.
Want ja, ik wil toch ontdekken waarom het *opeens* na 2 mooie maanden weer mis ging.

Bij Sportgeneeskunde ben ik wel *klaar* nu:
Betreffende uw vraag: vergt 20 uur sporten per maand méér levothyroxine, dus een hogere dosis en verklaart dat geheel of gedeeltelijk de trainingsdip van september? Antwoord, moet ik u helaas schuldig blijven. Ik hoop dat dr. Zelissen daar meer over kan zeggen.
Datzelfde telt ook voor de vervolgvraag:
Kan er sprake zijn van een additioneel conversieprobleem T4-> T3? Zo ja, dan kan een verdere verhoging T4 wellicht middels T3, in overleg met dr Zelissen, Endocrinologie.

Bij Endocrinologie stelde ik vragen over multi-vitamine gebruik:
Ik slik wel eens een Sport-multi, met 100%ADH van groot aantal vitamines. En hoewel goede en gevarieerde voeding bijna dagelijks op het menu staat, vind ik toch het vooral een veilig gevoel de meeste vitamines in ieder geval binnen te hebben. Zeker omdat ik regelmatig wil trainen (hardlopen, triathlon, méér dan 10 uur per week).
De multi-vit bevat 50mcg jodium.
Antwoord op de vraag
Het is geen enkel probleem om extra jodium te gebruiken naast de Euthyrxtabletten bij hypothyreoïdie. Aan de andere kant verwacht ik er ook geen enkel positief effect van, immers elk molecuul levothyroxine (Euthyrox) bevat al 4 atomen jodium, dus er komt genoeg jodium uw lichaam binnen. Ik heb geen gefundeerd advies over het gebruik van vitamines/supplementen, behalve dat u op moet passen om niet te veel vitamine B6 binnen te krijgen; dit heeft mogelijk een negatieve invloed op zenuw-/spierfunctie.

Conclusies:
Relatie T4/T3 vs Sport: onbekend.
Multi-vit in algemene zin geen probleem. LET OP met B6.
Wordt vervolgd!
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Hardloper met hypothyreoïdie

Bericht door laura »

Veel heb je niet aan mijn reactie ...
In vroeger tijden was een sporter actief betrokken bij een voorloper van het Hypoforum.
Hij gebruikte T4 plus T3.
Hij werkte bij het Erasmus MC en kon op die manier zijn hormonen goed bijhouden.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Gast1

Re: Hardloper met hypothyreoïdie

Bericht door Gast1 »

En hij heet...? ;-)

Ik heb m'n ongenoegen bij Sportgeneeskunde wel neergelegd. In de eerste maanden was er iets van begeleiding door Tessa Backhuijs die - kennelijk - bij onderzoek van Lankhaar betrokken is geweest en het gelijk van de huidige sportarts overnam juist vanwege die link met schildklier-problemen. Zij is nu klaar met haar opleiding (tot sportarts) en is vertrokken naar SportMax, Eindhoven. Stuk verder rijden en de intrinsieke connectie met haar was niet super. En dan laat ik me liever begeleiden door een ervaren sportarts.

De baas van Sportgeneeskunde is echter prof Backx, die eerder dit jaar (samen met Lankhaar) een bijscholing gaf over sport en schildklier aan huisartsen en dat is de manier waarop ik bij het UMC Utrecht ben gekomen.

Dus wellicht is dit een mogelijkheid om of een stapje hoger te komen of te zorgen dat er dan maar meer kennis op dit vlak binnen gehaald wordt.

Daarnaast ga ik nu ook bij andere Sportmedische Adviesbureau's maar eens actief informeren naar kennis op dit snijvlak.
Gast1

Re: Hardloper met hypothyreoïdie

Bericht door Gast1 »

De afgelopen weken rustig aan weer wat regelmatiger kunnen trainen.

De "dip" lijkt dus voorbij. Langzaamaan ben ik weer de belasting wat aan het opvoeren. Vorige week werd wel duidelijk dat maandag 1x zwemmen+1x 50min rustig (D1) lopen en de dag erop 1x (D2) lopen te veel is. Maar een uurtje extra rusten op woensdagochtend doet dan vervolgens wonderen. Zo blijf ik dingen uitproberen om de juiste mix te vinden.

Iets lagere basis-intensiteit (minder dan 70% van maxHR) én te gelijkertijd iets gevarieerder (zowel op lage intensiteit als toch eens erboven) lijkt een goede combi. Minder herhalingen bij langere intervallen.

Bij Sportgeneeskunde UMC Utrecht de vragen gesteld:

- Vergt 20 uur sporten per maand méér levothyroxine, dus een hogere dosis en verklaart dat geheel of gedeeltelijk de trainingsdip van september?
- Kan er sprake zijn van een additioneel conversieprobleem T4 003e T3? Zo ja, dan kan een verdere verhoging T4 wellicht middels T3, in overleg met dr Zelissen, Endocrinologie.

Sportgeneeskunde verwijst door naar Endocrinologie, dus het antwoord hoop ik morgen te krijgen.
Gast1

Re: Hardloper met hypothyreoïdie

Bericht door Gast1 »

En nieuwe waardes binnen!

20-10
T4: 20,5
TSH: 3,8

Zeer benieuwd naar de reactie van de endocrinoloog.
De waardes vallen nu opeens binnen het normale gebied.

Slik momenteel al een tijd 112 mcg Euthyrox
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Hardloper met hypothyreoïdie

Bericht door Kiek »

In een plaatje gegoten wijkt het set point niet af: TSH/FT4 was 20.61 - 2.02 en TSH/FT4 nu 20.79 - 2.07.
Bijlagen
mcoumans3b.jpg
mcoumans3b.jpg (37.03 KiB) 943 keer bekeken
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Gast1

Re: Hardloper met hypothyreoïdie

Bericht door Gast1 »

Lijkt bijna "magic". Thanks!

Ga dit plaatje/theorie nog niet opbrengen in gesprek. Eerst even kijken of hij wel/niet wat ziet in additioneel T3. Ipv toch nog iets T4 (+6mcg?).
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Hardloper met hypothyreoïdie

Bericht door Kiek »

Ja, ik vind het ook zo magic.
Je zit wel nog steeds boven dat oranje sterretje van de curve.
Een tikje meer, 6.25 µg LT4, en je zit eronder. Dat is theoretisch de beste plek.
Ik ben geen arts, hoor. Maar wie weet kan dat nog helpen.

Ik kan me ook goed voorstellen dat je nieuwsgierig bent naar de resultaten met Cytomel.
Dat was ik ooit ook, en bleef er 7 jaar aan vasthangen.
Je zou kunnen kiezen voor een tikje Cytomel: b.v. de helft van 6.25? Tweemaal op een dag?
Bij Cytomel stijgt de T3 snel tot ca. 2-3 uur na inname, om ca. 5 uur na de inname alweer tot de helft van de eerste T3-stijging gedaald te zijn. Daarna zet de daling heel kalmpjes door gedurende de rest van de dag/nacht.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Gast1

Re: Hardloper met hypothyreoïdie

Bericht door Gast1 »

Als ik die +6µg LT4 nou via Cytomel krijg...

100µg LT4 + 6.25µg T3?

Of was het nou enkel in 5µg pilletjes?
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Hardloper met hypothyreoïdie

Bericht door Kiek »

Oh ja, die nieuwe pilletjes van 5 µg Cytomel.
Inderdaad, misschien 12,50 LT4 eraf ipv 6,25 erbij, en dan 5 µg LT3 erbij?
(Het lijken wel ondergrondse onderhandelingen.....)
Afijn, je hebt in ieder geval een idee voor je gesprek met je behandelaar.
Succes!

PS: Ik denk dat je met T3 wel van de curve schuift. Dat is in ieder geval de theorie.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Plaats reactie