-

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
Jackie
Berichten: 136
Lid geworden op: 27 sep 2013, 12:04

Re: Hardloper met hypothyreoïdie

Bericht door Jackie »

Euthyrox 25 mcg is wel deelbaar, maar heeft maar 1 breuklijn. In vieren delen wordt dus lastig.
Tim
Berichten: 234
Lid geworden op: 14 mei 2015, 08:54

Re: Hardloper met hypothyreoïdie

Bericht door Tim »

Geen problemen mee. De helft is prima te delen in twee gelijke stukjes a 6,25 (nagel erop, breekt zo).
Anders evt. een fijn mesje voor de nagelbijters...
Gast1

Re: Hardloper met hypothyreoïdie

Bericht door Gast1 »

Bij mijn apotheek hadden ze een speciaal pillen-snij-opvang potje. Daarmee zijn ze prima in 4 en te delen.
Een in overleg met UMC Utrecht laat ik vlak voor afspraak prikken. Rekening houdend met opbouw curve zaak het ws wel redelijk goed beeld geven. Wil zsm toch ook T3 ter sprake van brengen, iets wat ze zelf ook als optie aangaven. En dat ook gaan laten prikken. Lees her en der dat het bij veel sporten belangrijk is voor herstel. Mogelijk omdat T4->T3 conversie in weefsel gehinderd wordt.
Rick
Berichten: 335
Lid geworden op: 17 feb 2015, 09:56

Re: Hardloper met hypothyreoïdie

Bericht door Rick »

Tim schreef:Geen problemen mee. De helft is prima te delen in twee gelijke stukjes a 6,25 (nagel erop, breekt zo).
Anders evt. een fijn mesje voor de nagelbijters...
Werkt bij mij ook goed.

Het verhaal van Mark zo lezend, zou ik wellicht eerst met een kwart omhoog gaan. En dat een week of wat aanzien.
Gast1

Re: Hardloper met hypothyreoïdie

Bericht door Gast1 »

Rick schreef:
Tim schreef:Geen problemen mee. De helft is prima te delen in twee gelijke stukjes a 6,25 (nagel erop, breekt zo).
Anders evt. een fijn mesje voor de nagelbijters...
Werkt bij mij ook goed.

Het verhaal van Mark zo lezend, zou ik wellicht eerst met een kwart omhoog gaan. En dat een week of wat aanzien.
Ik ben nu 1/4 van 25mcg extra. Twee weken lang. Daarna wellicht nog 1/4 extra zodat ik op 100mcg zit. Twee weken later laat ik dan - in overleg met UMC U - prikken en bespreek de waardes.

Als ik dan richting aanbevolen waarde van 1.9 zit,wel ik gesprek over aanvullen met T3 gedurende 3 maanden.

Qua sporten bouw ik nu langzaam wat op. M'n vaste herstel routine van 5 km gaat nu op tempo 6:30/km en gem 126 hr. Ipv 7:05-7:40 en 135. Gisteren zelfs 10km gelopen op 6:30 en 126, incl 10min zwemmen. Aardige vooruitgang
Gast1

Re: Hardloper met hypothyreoïdie

Bericht door Gast1 »

En toen heb ik zondag maar eens een wat intensievere training gelopen. Na la die herstel-achtige trainingen, hoe goed ze ook gingen, eigenlijk steeds beter, wordt het langzaamaan tijd voor méér. En dat lijkt goed te gaan.

Korte intervallen deed ik al, voor langere en daarmee intensievere intervallen (4-8x 1000m, 4-6x 2000m) was ik nog wat huiverig.

Gisteren deed ik dus een wisselduurloop, steeds 1 km op een ander tempo/hartslag. Ik kies daarbij voor hartslagen gebaseerd op de Zoldztest en afgeleid van m'n max HR (185).
Z1 = 135 (185-50)
Z2 = 145 (max-40)
Z3 = 155 (max-30)

Deze week ga ik die Zoladztest weer eens op de atletiekbaan doen, om te kijken waar ik nou precies sta.

De training:

Eerst 1km (eigenlijk te kort) inlopen.
Daarna: 10× 1km in Z1-Z3:
Z1-Z2-Z1-Z2-Z3-Z1-Z2-Z1-Z2-Z1

En stiekem wel blij met de tempo's:
Z1: ~5:45/km
Z2: ~5:05/km
Z3: ~4:25/km (marathon tempo)

Daarbij geprobeerd om zo dicht mogelijk bij Z1=135, Z2=145 en Z3=155 te blijven op vlak tempo.
Aardig gelukt volgens mij.

En super goed gevoel met lopen.

Totaal dus ruim 11km gelopen, met een gemiddelde hartslag van 139 (75%) en gem tempo van 5:37/km.

Hersteltijd: 21, zeer acceptabel.
Herstel HR: 94

https://connect.garmin.com/modern/activity/845247092
Gast1

Re: Hardloper met hypothyreoïdie

Bericht door Gast1 »

Uitslag bloedprikken dd 4-8-2015
FT4 19,5
TSH 5,5 (dd 7-7: 6,6)

Gebruik Euthyrox:
75mcg: vanaf 14-1-2015
87mcg: vanaf 23-5-2015
93 mcg: vanaf 10-7 tot 27-7
100mcg: vanaf 27-7

Kleine tussen-stap én relatief snel prikken ná vorige (net geen maand ertussen), zal wel redelijkerwijs verklaren waarom TSH niet heel veel gezakt is.
Valt toch tegen, voel me toch echt steeds beter, kan meer, train alweer bijna dagelijks; ook de racefiets alweer van stal gehaald, kettlebell en jumprope erbij en ga zodadelijk maar eens een km of 20 door het bos hollen (in Z1, dat wel)
Kiek
Berichten: 6713
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Hardloper met hypothyreoïdie

Bericht door Kiek »

Je waarden heb ik in je curve gezet.
Je set point van je FT4 verandert nauwelijks.

FT4 20.47/TSH 2.0
Bijlagen
mcoumans3.jpg
mcoumans3.jpg (39.06 KiB) 1404 keer bekeken
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Gast1

Re: Hardloper met hypothyreoïdie

Bericht door Gast1 »

Dank! Dank! Dank!

Is dit iets wat ik vrijdag/morgen met internist kan bespreken? Of stel ik dan vragen die te apart zijn?

Ik ben wel benieuwd. Toen ik met de art-assistent/AiO sprak over geleidelijk verhogen, sprak hij de verwachting uit dat ook zonder verhoging TSH nog wel zou dalen. Amper dus, lijkt me.

Ik ga in ieder geval vragen stellen over meten T3 en reverse T3 bij een volgende keer. W\t mij betreft liever vroeger met meten beginnen dan later. Voordat ik stabiel ben zal T3 suppletie toch nog niet niet aan de orde zijn, maar ok.

Enfin, morgen telefonisch afspraak. We'll see.
Gast1

Re: Hardloper met hypothyreoïdie

Bericht door Gast1 »

Internist van der Meulen UMC Utrecht belde keurig op tijd.

Waardes besproken, hij verwacht dat TSH nog wel verder daalt. Vooral omdat prikken toch wel wat snel ná ophogen was. Vond kleine stapjes ophogen prima idee.
Hij raadt aan om niet nu al weer hoger te gaan, maar af te wachten op nieuwe prik over 6 weken. Vooral omdat ik me eigenlijk wel aardig goed voel. Ik weet natuurlijk niet hoe ik me zou voelen als ik geen schildklier probleem had en met deze regelmaat (gisteren 22km in Zone 1 gelopen) aan het sporten ben. Of nog wat intensiever. Enfin, we gaan het zien.

Volgende keer wel T4/TSH/T3 prikken, ondanks de - zo hij nog zei - beperkte toegevoegde waarde van T3.
Plaats reactie