-

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
Jackie
Berichten: 136
Lid geworden op: 27 sep 2013, 12:04

Re: Hardloper met hypothyreoïdie

Bericht door Jackie »

Hallo Mark,

Ik probeer meestal om lager in mijn D2 te lopen. D1 blijf ik heel lastig vinden. De bepaalde waarden D2 liggen op 146 - 157. D3 157- 160 en tempo 160 - 177. Mijn drempel ligt op 160. Meestal gaat dat goed de laatste tijd. Maar zondag was het erg warm en heuvelachtig daardoor niet helemaal gelukt.
Ook als ik loop met een lagere hartslag dan duurt het best een tijd voor de hartslag weer normaal is. Dit gebeurde ook tijdens de inspanningstest.
Sportarts had daar geen verklaring voor.

Vorige week had ik tijdens de wedstrijd een gemiddelde hartslag van 159. Het was toen niet zo warm en redelijk vlak. Maar ik heb toen behalve de laatste km (van de 5) ook redelijk relaxed gelopen. Was meer om een uitgangspunt te bepalen en om te kijken of ik het nog leuk vond.
Ik vond het superleuk. En er zit weer vooruitgang in, dat heb ik lang niet kunnen zeggen.
Alles is relatief, Vier jaar geleden net na de start met schildkliermedicatie vond ik dat het sporten erg slecht ging, ik liep toe een sneller 5 dan nu en nu vind ik dat het goed gaat.
Ik hoop alleen dat ik het van de winter vast kan houden.

Bedankt voor de informatie over de foamroller en stick ik ga er naar op zoek.
Gast1

Re: Hardloper met hypothyreoïdie

Bericht door Gast1 »

Aparte zones, vooral D3. Weet je zeker dat er niet 167 bedoeld wordt?

Normaliter ligt ook je omslagpunt ergens in D4, soms aan het begin (en dus einde D3), soms ongever halverwege.


Net na start met T4 liep ik m'n beste (of 1 na beste) wedstrijd: Zevenheuvelenloop 15km in 59:30. Die bevestigde ook voor mij m'n omslagpunt, omdat ik het voelde rond km 11/12. 170-172 was m'n hartslag toen. Bij test in april kwma er dus officieel 175 uit. Zal dus wel kloppen. Zo'n 10 of 15km wedstrijd kan dus ook een goede indicatie zijn.

Ook fijn om te horen dat het ook bij jou weer beter gaat!
Jackie
Berichten: 136
Lid geworden op: 27 sep 2013, 12:04

Re: Hardloper met hypothyreoïdie

Bericht door Jackie »

De volgende waarden staan in mijn testresultaten:

Hersteltraining 125-136
D1................136-146
D2................146-157
D3................157-160
Tempo-----------160-177

Omslagpunt 160

Ik zal een mailtje naar de sportarts sturen en het navragen.
Gast1

Re: Hardloper met hypothyreoïdie

Bericht door Gast1 »

Je snapt dat ik de reeks...
Hersteltraining 125-136
D1................136-146
D2................146-157
D3................157-167 <-
Tempo-----------167-177

...logischer en begrijpelijker vind...
Gast1

Re: Hardloper met hypothyreoïdie

Bericht door Gast1 »

Het gaat nog steeds best aardig.

Afgezien van wat lichte pijntjes en gevoeligheden, o.a. wat last van een slijmbeursje onder de aanhechting achillespees en een wat gespannen kuitspier die tegen m'n scheenbeen schuurt, gaat het nog altijd prima. Niet iedere dag 100%, merk wel zo nu en dan verschillen, maar vaak is dat ook weer verklaarbaar vanuit minder slaap of andere dingen.

Vanochtend deed ik weer eens en HRV-meting. Uitkomst lag 10 boven m'n normale waardes. Best apart.
Ook meet de app gelijk je rustpols (lig dan toch net na wakker worden op bed). Deze was vanochtend 35,41. Morgen nog maar eens meten, best wel erg laag en bovendien lager dan ik gewend ben. Ten tijde van de marathon was het meestal 38-40; de laatste tijd 40-44. Dit is toch wel een fors verschil. Maar past ook wel weer bij beter, fitter, gezonder voelen.

Ook prettig: weegschaal toont dalende tendens qua gewicht en vet%. Nu 80.8 en 18.6%
Dat was ooit ~75 en 12%
Gast1

Re: Hardloper met hypothyreoïdie

Bericht door Gast1 »

Niet zo'n goed nieuws.

Sinds afgelopen week lijkt er weer een wat neerwaartse spiraal ingezet te zijn.

Sinds 1-8 ben ik weer in toenemende mate aan het sporten (naast/bovenop een actiever gezinsleven). Dat doet goed.

De afgelopen week ging het echt toch weer wat minder. Gewoon een paar dagen dat ik weer sneller vermoeid was, sneller moe, humeurig, lusteloos.
Herfstdip(je)?

Daarnaast bleven ook 2 vervelende plekken op m'n benen doorzeuren, niets acuut of ernstigs, gewoon gevoelige schenen en een - kennelijk - ontstoken slijmbeurs onder de rechterachillespees. Enkele weken geleden vond de fysio verdere behandeling niet nodig. Nu heb ik toch maar weer een vervolgafspraak gemaakt.

De optelsom heeft me toch doen besluiten m'n schildklier waardes maar eens te controleren.

Want hoewel ik afgelopen woensdag - een beetje tegen m'n eigen verwachting in - toch heb kunnen gaan tennissen, wil ik toch zeker gaan dat er niet een kleine aanpassing in de dosering nodig is. Al was het maar omdat ik van 85kg in juli naar vanochtend 80,5 ben gegaan.

Even nagekeken, maar ruim 90% van de trainingstijd valt in zones 1 en 2, nog weinig intensieve trainingen of intervallen. Dat lijkt wel beter mogelijk, maar ik blijf langzaam opbouwen.
Ik loop nu zo 30-40km/week, naast vrijwel dagelijks wandelen en soms fietsen.

Waardes bekend:
TSH 0,61
T4 19,6
T3 4,9

...........19-4.....16-8.....27-10
TSH:.....1,2...... 0,62.....0,61.....(0,27-4,2)
T4:.......21,0.....22,7.....19,6.....(12.0 - 22.0)
T3:.......4,7.......4,9.......4,9.....(3.1 - 6.8)

Eigenlijk vrij stabiel, kan lichte daling T4 er de oorzaak van zijn dat het nu gewoon echt ff minder gaat?
Want vanochtend ben ik toch weer - voor het eerst in máánden - 2 uurtjes gaan liggen (kinderen naar school, terug naar bed).

Enige andere invloed die ik - vergelijkbaar met de zelfde neergang vorig jaar - kan zien is mogelijke afname vitamine D (en eventueel daarmee samenhangende zaken) en afname hoeveelheid daglicht (herfst-blues, winter-depressie).

Dat eerste is eventueel meetbaar, maar omdat ik geen andere opname problemen heb (reeds getest) en omdat ik wekelijks 1x multivitamine (100%ADH) neem én soms vit D (5000IU) én al eerder een hoge vit D status had (maar niet té), verwacht ik dat eigenlijk niet.

Dat tweede is waarschijnlijk *niet* meetbaar, aantoonbaar.

Enige andere oorzaak zou dan toch nog op het vlak van sportgeneeskunde liggen, dan is m'n lichaam ondanks de veelal laag/matig-intensieve training nog steeds of wéér overtraind. Mocht dat zo zijn, dan heeft trainen, hardlopen/fietsen met enig sportief oogpunt geen zin meer (maar geldt dat net zo zeer voor veel andere vormen van inspanning/stress). Dat hoop ik vooralsnog toch van niet.

Wordt - helaas - weer vervolgd...
Jackie
Berichten: 136
Lid geworden op: 27 sep 2013, 12:04

Re: Hardloper met hypothyreoïdie

Bericht door Jackie »

Hoi Mark
,

Ik heb dus precies hetzelfde. Het ging zo lekker. En ineens dus niet.
Waar ligt het aan? Werkelijk geen idee.

Ik wilde afgelopen zondag een 5 km wedstrijdje lopen maar ben in plaats daarvan zelf een klein rondje op een heel laag tempo gaan lopen. En zelfs met dat lage tempo een hartslag die erg omhoog ging. Van de week voor het eerst s'middags even gaan slapen.

Ik had het met de endocrinoloog nog gehad over toch wel een zeker patroon in het goed voelen. Hij houdt het toch op een najaars/winterdip.
Maar ik ben altijd veel buiten vraag me echt af of dit het is.
Ik blijf ook wel afvallen maar waarden geven niet echt reden iets aan de dosering te wijzigen.

Met de sportarts nog overlegd over mijn zones. Ik moet zeggen ik begreep het niet helemaal had te maken met percentages en gemeten omslagpunt zou volgens hem wel kloppen. Maar uiteindelijk tot de conclusie gekomen dat ik beter kan uitgaan van de maximale hartslag gemeten in wedstrijdjes en intervaltrainingen. Nu daarvoor 185 aangehouden. En dan gewoon zones bepalen mbv percentage max hartslag.

Ik ga nu maar even terug naar duurloopjes op een heel laag tempo en iets korter , kijken wat dat doet. Ik hoop zo dat het gewoon een tijdelijk dipje is.

Succes Mark
Gast1

Re: Hardloper met hypothyreoïdie

Bericht door Gast1 »

Hoi Jackie,

Ik gebruik ook max hf 185. De meeste duurlopen loop ik dan op 145. Hou zo'n beetje 148 en lager aan.
Zie bijvoovrbeeld deze links (kon plaatje niet invoegen):

Per week:
https://drive.google.com/file/d/0ByrYk6 ... sp=sharing
Alle trainingen:
https://drive.google.com/file/d/0ByrYk6 ... sp=sharing

Herfst/winter-dip kan natuurlijk ook heel goed en is ook niet iets wat "aantoonbaar" is. Dat maakt het lastig.

En internist reageerde vanochtend gelijk. Vindt waarde mooi dus adviseert niks te veranderen. Heb nog maar even gemeld dat gevoel en waardes niet met elkaar stroken.
Dus als vermoeidheid blijft, lopen niet kan, pijntjes niet verdwijnen dan niet afwachten maar opnieuw prikken en afspraak plannen.
Kiek
Berichten: 6713
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Hardloper met hypothyreoïdie

Bericht door Kiek »

Hallo Marc,
..........19-4.....16-8.....27-10
TSH:.....1,2...... 0,62.....0,61.....(0,27-4,2)
T4:.......21,0.....22,7.....19,6.....(12.0 - 22.0)
T3:.......4,7.......4,9.......4,9.....(3.1 - 6.8)
Toch blijf je tamelijk hoog in de FT4 zitten. Dat heb je blijkbaar nodig.
Net zoals eerder ook op het eerste set point plaatje te zien is.

Ik heb 2 verschillende curven.
Op de ene met negen sets heeft de eerste set waarden van 12.40 pmol/l -29 mU/l en de laatste set: 20 pmol/l-2.70 mU/l.
In de andere reeks staan 7 sets waarden, waarvan de hoogste TSH 1.20 (met 16.50) en de laagste 0.61 mU/l (met 19.60).

Deze meest recente reeks is niet te gebruiken: het zijn allemaal waarden in een veel te laag gebied van de TSH.
De punten liggen te dicht op elkaar om er een richting uit te kunnen halen.

Jammer.

Tot een volgende!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Gast1

Re: Hardloper met hypothyreoïdie

Bericht door Gast1 »

Dank je Kiek.

Er was een tijdje (nov 2015-mrt 2016) dat ik naar Euthyrox ook Cytomel slikte.

Ik heb wel docje met zo'n beetje al waardes bijelkaar.
https://docs.google.com/spreadsheets/d/ ... sp=sharing

In jouw ervaring: wijkt laatste T4 (19.6) nou echt niet wat meer af tov andere waardes, want m'n internist kijkt toch vooral naar TSH en is dus tevreden.
16-8 was ik eigenlijk net weer 2 weken wat meer en meer aan het trainen, lopen, wandelen, etc. Veel meer energie (en vakantie). Nu is de fut er echt wel uit. Op meer vlakken dan enkel hardlopen, ook gewoon de dagelijkse dingen, in huis, etc.
Plaats reactie