-

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
Jackie
Berichten: 136
Lid geworden op: 27 sep 2013, 12:04

Re: Hardloper met hypothyreoïdie

Bericht door Jackie »

Hoi Mark,

Interessant jou udate te lezen. Ik herken er veel in.

Mijn conditie en snelheid zijn niet vergelijkbaar maar ik zie er wel dezelfde dingen in terug.
Omdat mijn conditie niet vooruit ging naar mijn idee en het herstel heel langzaam heb ik een aantal maanden geleden een inspanningstest laten doen. Hieruit kwam dat mijn conditie goed is. Vier jaar geleden was de uitslag uitstekend dus wel wat verschil. Geen afwijkende resultaten in het ECG, behalve een iets verschoven linkeras maar dat heb ik waarschijnlijk altijd al. Longtest ook prima.
Geen enkele verklaring voor achterblijvende prestatie en gevoel van vermoeidheid . Het enige dat uit de inspanningstest kwam was dat het herstel langzaam was en kracht achterbleef . De hartslag schiet bij inspanning heel snel omhoog. Nu ligt mijn omslagpunt wel hoog maar dit verklaart toch niet het snelle stijgen en de hoogte.

Momenteel gaat het wel een stuk beter. Maar als ik terug kijk zie ik dat iedere zomer en zo van oktober tot mei gaat het slechter geen idee waar dat aan ligt. Bij de volgende afspraak met de endocrinoloog eens vragen wat hier mogelijk de oorzaak van kan zijn . Ik denk echt niet dat ik last heb van een winterdepressie.

In maart waren mijn schildklierwaarden TSH 0,63 FT4 18 (10-19) nu TSH 0,18 FT4 18,5 (10-19).
In maart slikte ik 125 mcg Euthyrox ik ben toen 2x per week 12,5 mcg erbij gaan slikken. Daar ben al een tijdje weer mee gestopt omdat ik af bleef vallen. Dus waarden van maart en augustus zijn beiden met 125 mcg Euthyrox.

Ik blijf gewoon op deze dosis. Ik laat over 2 maanden wel weer even bloed prikken.
Gast1

Re: Hardloper met hypothyreoïdie

Bericht door Gast1 »

Herkenbaar inderdaad.

Sportgeneeskunde houdt het vooralsnog op "overtraining veroorzaakt door instabiele schildklierwaardes". Dat was vorig jaar wel nog het geval en is eigenlijk het enige houvast wat ik heb om niet te denken, te vrezen voor een duidelijke terugval vanaf sept/okt.

Wel is het natuurlijk zo dat ik vorig jaar vanaf april rustig getraind heb en het daarom in de zomer beter, verder, sneller ging (tot en met 21km).
Dit jaar deed ik dus in april die inspanningstest met resultaat "fair", gemiddeld goed voor een 46jarige. Daarna 3 maanden bewust niets gedaan.

Nu ben ik eigenlijk pas weer een paar weken echt sportief/actief bezig en liep ik gisteren voor het eerst 10km/1:15 achterelkaar (nou ja, 1km harder afgewisseld met 400m wandelen).

Aan de vraag: wat te doen als het in het najaar weer minder gaat ben ik tijdens het korte gesprek niet aan toe gekomen. Vitamine D is bij mij bovendien in orde (en het enige wat ik zo nu en dan) eens bijslik.

Wel heb ik van m'n internist 2 extra prikformulieren gekregen. Als het meer dan 2 dagen minder gaat, ga ik prikken.
Gast1

Re: Hardloper met hypothyreoïdie

Bericht door Gast1 »

Tja, what can I say... sta er echt van te kijken.

Donderdag (ochtend, 7:40) van Uithoorn naar Texel, de Krim gereden, op de fiets. 125km, 5 uurtjes trappen. Route dwars door het midden van Noord-Holland. Ff rust moment bij pontje over het Noordzeekanaal (na 25km) en in Den Helder (na 100km).
Goed herstel, vocht en voeding. 's Avonds nog wat wandelen. Slapen in een Decathlon-tentje.
Vrijdag een leuke dag op Texel, lekkere branding met de kids. BBQ met familie.

Op zaterdag een rustig ontbijt, spullen pakken en... retour Uithoorn. Dit keer wel (maar zonder te haasten) de veerboot gehaald. Mooi weer, zonnig en oostelijke wind. Dus gekozen om de kustroute te nemen. Landelijke Fietsroute 1a (LF1a).
Ietsje sneller en soepeler dan op donderdag. Lagere hartslag (133 vs 140), hoger tempo. Nog vrij fit thuis, dus wandelend nog boodschappen gedaan.

The day after: geen centje pijn. In de ochtend 4.1km in Amsterdamse bos gewandeld en 's middags nog m'n nieuwe, korte HIT-training gedaan: 3x 20sec, met 10sec pauze.

Benieuwd of ik over een paar dagen nog een terugslag merk; beducht voor het zomer/vakantie-effect, maar dit heb ik toch maar mooi kunnen doen.

https://www.strava.com/activities/688444262
https://www.strava.com/activities/690885879

HIT: https://www.strava.com/activities/692185975
Jackie
Berichten: 136
Lid geworden op: 27 sep 2013, 12:04

Re: Hardloper met hypothyreoïdie

Bericht door Jackie »

Wat super om te lezen dat het zo goed gaat.

Ik heb vorige week ook 3 dagen gefietst. Niet zo ver, 30 km/dag maar redelijk tempo.
Daarnaast 2x een 10 km hard gelopen en 1x 7 km en dat ging gewoon lekker. Wel op een laag tempo, maar ben er weer blij mee.

Minpuntje was wel dat ik er gisteren achter kwam dat ik de hele week te weinig schilkliermedicatie heb geslikt.
Dom foutje. Ik had parallel import Euthyrox in een eigen doosje van de apotheek gekregen. Omdat het doosje zo groot was ze uit de verpakking gehaald en de strips los neergelegd. Ik heb een strip met tabletjes van 25 mcg aangezien voor 125 mcg en daar een weekdoosje mee gevuld.
Hopelijk ga ik dit niet merken.
Baal er wel enorm van. Eindelijk het idee dat mijn waarden iets stabieler zijn.
Gast1

Re: Hardloper met hypothyreoïdie

Bericht door Gast1 »

Ai, da's vervelend, Jackie.

Dat zou ik nu zeker niet willen hebben.
Al geschreven, maar ik heb nu echt extra prik-formulieren liggen, om als het langer dan een dag minder goed voelt gelijk te prikken. Gewoon om nog beter door te krijgen wat wel goed en wat minder goed voelt. En of dat zichtbar is in waardes.

Enfin, dermate goed hersteld, dat ik vandaag nog ff 4x 4min hard gelopen heb. Op 4:15min/km, 14km/u.
Best heavy, maar toch goed te doen.
Teun
Berichten: 1070
Lid geworden op: 01 jul 2015, 15:02

Re: Hardloper met hypothyreoïdie

Bericht door Teun »

Wat een vervelende gewaarwording Jackie. Ik ben bang dat je dat echt wel gaat merken, je hebt over een week 700 mcg te weinig geslikt. Maar al je je de komende weken minder gaat voelen dan weet je dat je het daar aan te wijten hebt. Hopelijk op langere termijn herstel en niet weer helemaal van slag. Succes.
Jackie
Berichten: 136
Lid geworden op: 27 sep 2013, 12:04

Re: Hardloper met hypothyreoïdie

Bericht door Jackie »

Hoi Teun,

Ik heb gisteren toen ik het merkte alsnog 100 mcg extra genomen en s'avonds nog een keer 100 mcg om de dosis van de dag ervoor te compenseren.
Dacht dat dit wel een goed plan was. De ATA geeft dit advies bij een vergeten dosis.
Vandaag weer de normale dosis geslikt.
Maar ook hiermee kom ik nog 500 mcg tekort de afgelopen week. ik hoop dat ik er niet teveel van ga merken. Ik kan het niet meer terug draaien.

Hoi Mark,

Super vandaag weer gelopen. Goed tempo.
FIjn dat je formulieren hebt gekregen zodat je kunt prikken wanneer het jou uitkomt.
Gast1

Re: Hardloper met hypothyreoïdie

Bericht door Gast1 »

Afgelopen weken allerlei afwisselende trainingen kunnen doen. Er zit nog niet echt lijn in, behalve dat ik probeer zo veel mogelijk rond of onder aerobe drempel te lopen (bij mij 145, 40 slagen onder max, < 80% hfmax). Dat lukt aardig en ook nog eens op een redelijk tempo.

Vorige week ook eens een intensievere training gedaan: 4x 4min hard. Dat ging al weer bijna op m'n vroegere wedstrijdtempo, zo rond m'n ooit gewenste marathontempo (4:15min/km). Geen herstel problemen erna.

Maar ik moet wel goed opletten dat ik niet te veel belast, met name boten, spieren, pezen. Nog gen spierpijn, wel wat last van verkramping, pijnlijke/gevoelige plekken op scheenbenen.

Mijn remedie: veel (stevig) wandelen en foamroller regelmatig gebruiken.
Jackie
Berichten: 136
Lid geworden op: 27 sep 2013, 12:04

Re: Hardloper met hypothyreoïdie

Bericht door Jackie »

Fijn te lezen Mark dat het zo goed gaat.

Ik heb zondag 10 km gelopen met een gemiddelde hartslag van 157 (omslagpunt = 160) dat ging prima ondanks de warmte en een vrij heuvelachtig parcours. Ook veel gefietst en vorige week zondag voor het eerst weer aan een loopje meegedaan. Bewust niet te hard begonnen en kon op het eind versnellen. Voelde goed. Tempo is niets vergeleken met jou maar voor mij was de laatste km op 5.49 keurig.

Gelukkig weinig gemerkt van mijn vergissing met de medicatie.

Herstel is nog steeds wel een issue. Mijn horloge geeft soms hele hoge hersteltijden aan. Dus 1x looptraining overgeslagen en gaan fietsen.
Wat voor foamroller gebruik jij?
Gast1

Re: Hardloper met hypothyreoïdie

Bericht door Gast1 »

Hi Jackie,

Zo, dat doe ik dus zelden en misschien moet ik het ietsje vaker doen: lopen rond m'n omslagpunt. Eigenlijk kom ik daar enkel in wedstrijden.
Dan snap ik (en jij vast ook wel) dat je hoge hersteltijden krijgt. Dergelijke lopen zijn nogal intensief, dat meet Garmin onder andere aan de hand van veranderde heart rate variability en berekent op grond daarvan een hoge hersteltijd.

Ik volg wat dat betreft "de wetenschap": 80% rond/onder je aerobe drempel (ongeveer omslagpunt - 30), 20% rond/boven omslagpunt (alleen bereik ik dat laatste enkel in intervallen en/of wedstrijden.
De meeste lopen (en ook fietsen) zit ik dus rond de 145 (bepaal tijdens inspanningstest in april). En hoop (en verwacht) dat langzaamaan het tempo bij die hartslag omhoog gaat, net als de duur.

Hoe verhoudt zich je hartslag in wedstrijd dan met hartslag in training?

Foamroller: ik gebruik er eentje van TPTherapy. Daarnaast heb ik ook "the Stick" (http://www.thestick.eu/nl/)
Plaats reactie