-

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
Gast1

Re: Hardloper met hypothyreoïdie

Bericht door Gast1 »

Waar komt dat laatste stuk vandaan??

Die zelfde StgB12Tekort: zie beslisboom.
https://stichtingb12tekort.nl/wp-conten ... chart2.pdf

Mijn lab hanteert 550 als max. Dat houdt dus in dat formeel 95% van de mensen die daar B12 prikt potentieel een tekort heeft. Want 95% zit tussen 150-550. Zo werken referentiewaarden.

EDIT: Al gevonden.

Vraag me af of dat nou wel een betrouwbare site is.
Laatst gewijzigd door Gast1 op 30 sep 2017, 14:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Gast1

Re: Hardloper met hypothyreoïdie

Bericht door Gast1 »

Al gevonden.

Vraag me af of dat nou wel een betrouwbare site is.
pga
Berichten: 342
Lid geworden op: 13 feb 2016, 10:09

Re: Hardloper met hypothyreoïdie

Bericht door pga »

Mark:
Waar komt dat laatste stuk vandaan??

Die zelfde StgB12Tekort: zie beslisboom.
https://stichtingb12tekort.nl/wp-conten ... chart2.pdf

Mijn lab hanteert 550 als max. Dat houdt dus in dat formeel 95% van de mensen die daar B12 prikt potentieel een tekort heeft. Want 95% zit tussen 150-550. Zo werken referentiewaarden.
Sorry ,verkeerde link erbij gezet.Hersteld.
http://vitamineb12tekort.nl/vitamineb12 ... testen.php

Kan overigens de bewijzen voor die 550 grens niet uit de gelinkte onderzoeken halen, misschien dat jij wat ziet?
Gast1

Re: Hardloper met hypothyreoïdie

Bericht door Gast1 »

Dat laatste is dus NIET StichtingB12Tekort, maar weer een andere site. Net als die andere site die ik gevonden had.

Wat mij opvalt: ze doen vaak erg hun best om dat grijze gebied op te rekken.

Maar ik zal wel weer te kritisch zijn :D
Floortje
Berichten: 76
Lid geworden op: 27 mei 2016, 21:46

Re: Hardloper met hypothyreoïdie

Bericht door Floortje »

https://stichtingb12tekort.nl/wp-conten ... logynl.jpg

Dit is de beslisboom van de British Committee for Standards in Haematology

bron: Stichting B12 tekort: https://stichtingb12tekort.nl/vitamine- ... -diagnose/
Floortje
Berichten: 76
Lid geworden op: 27 mei 2016, 21:46

Re: Hardloper met hypothyreoïdie

Bericht door Floortje »

Mark:

Wat mij opvalt: ze doen vaak erg hun best om dat grijze gebied op te rekken.

Maar ik zal wel weer te kritisch zijn :D
Dat valt mij ook op ja. Maar wat ik ervan begrijp, ook van de B12 expert die ik sprak, is dit omdat de diagnostiek soms zo lastig is. Er zijn nl. ook (de wat uitzonderlijke) gevallen van mensen mèt klachten die bij een B12 deficiëntie passen en toch een ruime serum B12 waarde (bijv. > 300) hebben in combinatie met een verhoogd MMA en/of homocysteine én duidelijke klinisch bewezen respons (bijv. neurologische uitval die zich herstelt) op een proefbehandeling met B12.
Gast1

Re: Hardloper met hypothyreoïdie

Bericht door Gast1 »

pga schreef: 30 sep 2017, 14:55 Kan overigens de bewijzen voor die 550 grens niet uit de gelinkte onderzoeken halen, misschien dat jij wat ziet?
3.Mitsuyama, Y., Kogoh, H., Serum and cerebrospinal fluid vitamin B12 levels in demented patients with CH3 - B12 treatment - preliminary study. Japanese Journal of Psychiatry and Neurology 42,1: 65-71
http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1 ... lMessage=0
Abstract: The vitamin B12 (VB12) parameter was studied in the serum and cerebrospinal fluid (CSF) of 14 demented patients. Eleven of these patients were in a state of dementia of the degenerative type such as Alzheimer's disease, senile dementia and Pick's disease. The serum VB12 concentration in all the patients was within normal limits, I.e. 500–1,300 pg/ml. There was no significant difference between the CSF-VBl2 levels and the severity of dementia. The serum and CSF-VB12 levels of the demented patients did not show any significant elevation after the oral administration of CH3–Bl2, 2 mg per day. On the other hand, there was a marked elevation of both the serum and CSF-VB12 after an oral medication (2 mg per day) plus intramuscular administrations (500 μg per day). These results confirm that the intramuscular administration of CH3–B12 is an effective way to get a higher value of the serum and CSF-VB12 levels.
Geen idee waar hier die 550-grens genoemd wordt, noch waarom deze studie daarvoor relevant zou *kunnen* zijn.

4. van Tiggelen, C.J.M., Peperkamp, J.P.C., Tertoolen J.F.W., Vitamin-B12 levels of cerebrospinal fluid in patients with organic mental disorder. Journal of Orthomolecular Psychiatry 12, 305-311
http://orthomolecular.org/library/jom/1 ... 4-p305.pdf

Dat wil ik eigenlijk al niet lezen, hebben een gegrond wantrouwen tegen alles waar "orthomuleculair" voor/bij staat.

Hier staat ook niks in over die grenswaarde. Wél dat je mensen met een geestelijke stoornis sneller moet testen op B12tekort.
Laatst gewijzigd door Gast1 op 30 sep 2017, 15:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Gast1

Re: Hardloper met hypothyreoïdie

Bericht door Gast1 »

Floortje schreef: 30 sep 2017, 15:21 Dat valt mij ook op ja. Maar wat ik ervan begrijp, ook van de B12 expert die ik sprak, is dit omdat de diagnostiek soms zo lastig is. Er zijn nl. ook (de wat uitzonderlijke) gevallen van mensen mèt klachten die bij een B12 deficiëntie passen en toch een ruime serum B12 waarde (bijv. > 300) hebben in combinatie met een verhoogd MMA en/of homocysteine én duidelijke klinisch bewezen respons (bijv. neurologische uitval die zich herstelt) op een proefbehandeling met B12.
Dit snap ik ook. En lijkt me ook prima.

Het punt is alleen: er wordt al snel (in Schildkliergroepen) dat een schildklieraandoening "hand in hand" gaat met B12 tekort. En aangezien de lijst klachten B12tekort nogal lang is én overlapt met SK-problemen, gaat dat inhouden dat iedereen met klachten ook bij waardes boven 250/300 allerlei extra onderzoeken gaat ondergaan. Terwijl het misschien wel net zo simpel is om eerst eens die schildklier in orde te krijgen, met kleine doseringsstappen, niet onnodig overstappen op het volgende wondermiddel etc.


EDIT:
En dat is dus wat er in die Britse beslisboom staat: met klachten tekort niet uitsluiten. En anagezien een deel van de klachten overenkomt met niet-goedingestelde schildklier --> altijd testen.

Hoef ik (wederom) m'n literatuuronderzoek niet meer te doen :-)
Floortje
Berichten: 76
Lid geworden op: 27 mei 2016, 21:46

Re: Hardloper met hypothyreoïdie

Bericht door Floortje »

Mark:
Floortje schreef: 30 sep 2017, 15:21 Dat valt mij ook op ja. Maar wat ik ervan begrijp, ook van de B12 expert die ik sprak, is dit omdat de diagnostiek soms zo lastig is. Er zijn nl. ook (de wat uitzonderlijke) gevallen van mensen mèt klachten die bij een B12 deficiëntie passen en toch een ruime serum B12 waarde (bijv. > 300) hebben in combinatie met een verhoogd MMA en/of homocysteine én duidelijke klinisch bewezen respons (bijv. neurologische uitval die zich herstelt) op een proefbehandeling met B12.
Dit snap ik ook. En lijkt me ook prima.

Het punt is alleen: er wordt al snel (in Schildkliergroepen) dat een schildklieraandoening "hand in hand" gaat met B12 tekort. En aangezien de lijst klachten B12tekort nogal lang is én overlapt met SK-problemen, gaat dat inhouden dat iedereen met klachten ook bij waardes boven 250/300 allerlei extra onderzoeken gaat ondergaan. Terwijl het misschien wel net zo simpel is om eerst eens die schildklier in orde te krijgen, met kleine doseringsstappen, niet onnodig overstappen op het volgende wondermiddel etc.


EDIT:
En dat is dus wat er in die Britse beslisboom staat: met klachten tekort niet uitsluiten. En anagezien een deel van de klachten overenkomt met niet-goedingestelde schildklier --> altijd testen.

Hoef ik (wederom) m'n literatuuronderzoek niet meer te doen :-)
Daarom zou ik zo graag (meer) prevalentiecijfers willen zien van B12 deficiëntie bij Hashimoto.

"Altijd testen" bij klachten staat nog helemaal niet in de richtlijnen en voelt wat overdreven (maar mijn gevoel is vast niet erg wetenschappelijk onderbouwd ;) ) - eerst inderdaad maar eens die schildklier goed instellen, zou ik denken.
Echter, wanneer prevalentiecijfers toch echt hoog blijken te zijn is standaard testen toch wel iets wat nuttig/nodig is en geïmplementeerd zou moeten worden in de richtlijnen.
Floortje
Berichten: 76
Lid geworden op: 27 mei 2016, 21:46

Re: Hardloper met hypothyreoïdie

Bericht door Floortje »

Gisteren nog nagevraagd: de vitamine B12 expert dacht dat er een prevalentiecijfer van rond de 30% is van B12 deficiëntie bij Hashimoto. Maar ze zou dit nog terugzoeken met bijbehorende bron(nen).
Ik vraag me dan weer af; is dit B12 deficiëntie met alleen Hashimoto, of mogelijk ook nog een bijkomende auto-immuun darmaandoening zoals coeliakie, of Crohn of CU?
Plaats reactie