-

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
Kiek
Berichten: 6738
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Hardloper met hypothyreoïdie

Bericht door Kiek »

Inderdaad was je laatste ophoging nog maar van héél kort geleden. Zeven dagen, tegenover normaal een week of vijf.
Want pas dan is het uiteindelijke resultaat van je laatste Euthyrox-ophoging te zien.
Toch heb je nu een aardige tussenpeiling. Inderdaad zal je TSH waarschijnlijk nog ietsje dalen. En mogelijk je FT4 ietsje stijgen.

Ik denk niet dat je internist over de curve gelezen heeft.
De curvetheorie is gepubliceerd in een theoretisch tijdschrift. Ook de onderzoeken die aan de basis van deze theorie staan, werden gepubliceerd in wiskunde-tijdschriften. Dat is niet het soort waar clinici, onze behandelaars, hun kennis vandaan halen. Het blijkt dat dat twee gescheiden werelden zijn.
Daarom is de curve vrijwel onbekend bij huisartsen en bij andere behandelaars.
Ondertussen zijn al vervolgonderzoeken gedaan, en anderen staan gepland.

Nu ik bij toeval de beschikking heb over een gereedschapje waarmee ik zo'n curve kan maken, maak ik die ook.
Het geeft veel mensen beter inzicht in hun waarden. Dat geldt ook voor mijn eigen waarden.
Het geeft houvast.
Dat is belangrijk.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Gast1

Re: Hardloper met hypothyreoïdie

Bericht door Gast1 »

Zeau!

Fietsen 70km. Lopen 5km.

Fietsen:
Dat zit erop. Eindelijk weer eens een lekker lange fietstocht.
Gelukkig raakte ik in Alphen aan den Rijn de weg richting Gouda kwijt, zodat ik "maar" 70km gereden heb.
Garmin620: 69,63km in 2:38:27
SigmaB16.12: 71,5 in 2:38:46
Enfin, wat maakt het uit.
Tot aan de route-check in Woerden en het praatje met een buurtbewoner ging het allemaal wel redelijk goed. Daarna werd het toch wat moeizamer, zo door de open polders. Stuk Mijdrecht - Uithoorn nog even goed doorgetrapt, daarna rustiger uitfietsen naar huis.

Lopen:
Na de 70km fietsen, rustig fiets in de garage, slok water, schoenen uit, helm af (!), en gáán!
Snellere 5km gelopen, en hoe.
Iedere km sneller gelopen:
1. 5:29
2. 5:14
3. 5:09
4. 5:00
5. 4:48
Daarna nog wat uitgelopen, al was Garmin daar wel even de weg kwijt.
Hersteltijd: 22 uur (valt weer mee)
HerstelHR: 124 (hoger dan normaal, niet zo gek ook).
TE: 3,3

https://connect.garmin.com/modern/activity/857875084
https://connect.garmin.com/modern/activity/857877160
Gast1

Re: Hardloper met hypothyreoïdie

Bericht door Gast1 »

Hier ook maar eens m'n progressie delen.

In november liep ik nog de Zevenheuvelenloop in 59:30 (15km). En Rotterdam Marathon 2014 in 3:06.
Begin 2015 compleet moeten stoppen met hardlopen, omdat ik overtraind was vanwege een trage schildklier en nog niet goed ingesteld op de medicatie. Dat laatste is nu beter, maar nog niet goed.

In april/mei/juni heb ik vooral herstellopen op lage hartslag (~135) gelopen. Vanaf juli meer variatie middels extensieve (souplesse-methode) intervallen (200jes en 1000jes op niet te hoog tempo.

Na de training van gisteren (6x 1000m@ 4:15/km) weer m'n standaard herstelloop incl warming-up (wu) en cooling-down (cd) gedaan.
De kern van 5km ging in 27:58, 5:36/km bij gemiddelde hartslag van - jawel - 135.
Een gemiddelde hartslag van 135 is in mijn geval 50 slagen onder mijn maximale hartslag (73%). Dit is mijn zone D1 (+/- 2, want ik probeer zo dicht mogelijk bij die 135 te blijven).

Even dit loopje en prestatie in perspectief plaatsen:
In april liep ik dit zelfde rondje (zonder de wu/cd) in rond de 35 minuten (uitschieter 38).
In juni liep ik het in 33:30
E in juli liep ik precies dit rondje in 32:30.
Eind juli 29:20 (bij 137)
En nu, eind augustus dus in minder dan 28 minuten.

‪#‎PROGRESSIE‬ #PROGRESSIE #PROGRESSIE

Dit zal door verschillende factoren komen: efficienter lopen op lage snelheid (pas nu 175bpm, was 170), betere conditie (mede te danken aan deze lopen), toegenomen trainingsvariatie (basis nu 5-7x 1000m interval, gem 1u30), toegenomen trainingsarbeid (180km in juli, 200km in augustus) én iets betere schildkliermedicatie (maar nog steeds niet normaal, laat staan optimaal).
Ruim 5 minuten snel op de 5km bij gelijke lage (!) hartslag in 3 maanden tijd. Ieder km dus 1 minuut sneller...

Daarnaast redeneer ik zo: sneller lopen in D1 is navenant sneller lopen in Dx (mits je ook voldoende in die andere zones traint/loopt).
En dit soort loopjes zijn dermate laag-intensief/laag-belastend, die kun je dus gewoon iedere dag doen, waardoor je lichaam went aan regelmatig trainen en ik later ook intensievere (interval) trainingen vaker kan gaan doen.
Gast1

Re: Hardloper met hypothyreoïdie

Bericht door Gast1 »

Overzicht hardlopen 2015 staat in bijgaande grafiek.

Na stoppen begin januari en stilstand tot in april, ben ik er ondertussen in geslaagd al weer aardig kilometers te maken.

Vanaf april is beetje bij beetje ook de schildklier-medicatie verhoogd. Nog niet voldoende, de waardes zijn nog niet "normaal", wat waarschijnlijk toch nog wel wat invloed heeft, zowel op herstel ná (en tijdens interval-training) het lopen, het nog niet echt intensief kunnen trainen, alsook m'n algemene welbevinden en gezondheid (geestelijk en fysiek), maar het rustig, maar regelmatig trainen heeft zeker bijgedragen aan een goed herstel.
Ondertussen loop ik de langzamere lopen al flink sneller dan enkele maanden geleden, wat betekent dat je in een (eventuele) wedstrijd ook beter gaat kunnen presteren.

En ondertussen kan ik alweer positief vooruit kijken smile-emoticon

Over twee weken begint een nieuwe zwemles naast wekelijks baantjes trekken en ook
Bijlagen
Overzicht2015.png
Overzicht2015.png (16.75 KiB) 1350 keer bekeken
Gast1

Re: Hardloper met hypothyreoïdie

Bericht door Gast1 »

Nieuwe waardes weer binnen. Wat eerder geprikt dan gepland, maar ik voel me dan ook net ff niet helemaal.

FT4: 18.8 (was 4-8: 19.5)
TSH: 5.3 (was 5.5 en op 7-7 6.6)
T3: 4.8
Lab referentiewaarde T3: 3.1-6.8 (denk dat FT3 geprikt/gemeten is)

Euthyrox vanaf 27-7: 100mcg

Secretariaat Endocrinologie gevraagd of Internist eerder kan bellen, met aantekening dat TSH waarde amper daalt.
Kiek
Berichten: 6738
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Hardloper met hypothyreoïdie

Bericht door Kiek »

Je set point is nu verscherpt naar een FT4 van 20.4 met een TSH van 2.0 mU/l.
Zo stevig als het maar kan!
Mijn lekenverstand zegt me dat je je dosis opschroeft naar 125 µg.
Misschien is dat voldoende om in de richting van een FT4 van > 20.5 te komen.
Ik ben benieuwd wat je behandelaar vindt.
Bijlagen
mcoumans3a.jpg
mcoumans3a.jpg (25.67 KiB) 1310 keer bekeken
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Gast1

Re: Hardloper met hypothyreoïdie

Bericht door Gast1 »

Anders ik wel! Hoop dat hij snel ff tussendoor belt.

Twijfel zelf of ik gelijk 25 ophoog of eerst 12,5.

Wellicht attribueer ik extra vermoeidheid begin dit jaar (en de directe aanleiding voor verwijzing richting UMC Utrecht) te zeer aan ophogen met 25mcg in 1 keer.
Vandaar dat ik vanaf juni met stapjes van 6mcg aan het verhogen ben geslagen. Maar dat lijkt niet te passen bij beeld van internist, hij keek enkel naar laatste verhoging en concludeerde maand geleden dat ophogen niet nodig was.

Maar nu daalt FT4 bij vrijwel gelijk TSH. Lijkt me niet de juiste richting.
Dunkerbeck
Berichten: 33
Lid geworden op: 18 jun 2015, 17:58

Re: Hardloper met hypothyreoïdie

Bericht door Dunkerbeck »

Lijkt me i.d.d. verhogen! Ik moet zeggen dat als ik met 25 mcg verhoog ik hier ook heel moe van kan worden. Ben nu met finetunen bezig en heb vorige week met 7 mcg verhoogd i.p.v. 12,5 of 25 en merk dat dat veel prettiger voelt. Minder moe en minder schommelingen.
Gast1

Re: Hardloper met hypothyreoïdie

Bericht door Gast1 »

UMC Utrecht heeft een uitgebreid elektronisch patiëntendossier met ruimte voor [eigen aantekeningen]. Deze zijn leesbaar voor artsen, niet voor assistentes of secretarieel personeel.
Daarin had ik kort aangegeven dat ik voelde dat het niet goed zat, me ook minder goed voelde en daarom eerder geprikt had.
Via secretariaat vervolgens gevraagd belafspraak te vervroegen (zou pas over 3 weken zijn).

Gisteren contact, vanochtend belt de internist, spreekt m'n voicemail netjes in "waardes niet goed, maar dat had u al gezien" en raad aan Euthyrox te verhogen naar 112mcg en over 4 weken weer te laten prikken.
Gewoon *goed* dus. Nuttig om het het EPD zo te kunnen gebruiken om met arts te communiceren; een arts die snel belt en niet schroomt voicemail te gebruiken.

Eerder heb ik ook al eens verhoogd met tussenstapjes van 6-7mcg. Nadeel is dat het dan nog weer langer gaat duren. Laatste stap was van 93 naar 100mcg eind juli.

Als ik merk dat ik toch moe-er dan normaal ga worden, sla ik waarschijnlijk dag die extra 12 over en ga dan toch over op +6, dus naar 106mcg.
Gast1

Re: Hardloper met hypothyreoïdie

Bericht door Gast1 »

Wat doe je als je je al weken niet lekker in je vel voelt zitten, minder fit, minder gezellig, je lichtelijk gefrustreerd raakt door de slechte schildklier-waardes en de trainingen navenant K zijn (bijna 2 weken amper gelopen)...

Juist: back to the roots, terug naar de basis: de 5km herstelloop. Inclusief wu/cd, 6km gelopen.

Duidelijk dat het een stap terug is na de goed verlopen en gelopen maanden juli en augustus. Aan de hartslag te zien ook erg wisselend, pas bijna op de helft liep het "normaal". Enfin, goede hoop dat dit dalletje (bijna) gepasseerd is.

De kern: 5km in 32:29 (6:30/km) bij een gemiddelde hartslag 132
Ter vergelijking: in april-juni 5km in ~33-35min; eind aug zelfde 5km in 27:59.

https://connect.garmin.com/modern/activity/905693762
Plaats reactie