-

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
Gast1

Re: Hardloper met hypothyreoïdie

Bericht door Gast1 »

Yep!


Dit is de grafiek met enkel data na medio 2015 (vanwege andere referentiewaardes. Fit lijkt nu nergens meer op.
Setpoint2.png
Setpoint2.png (5.47 KiB) 518 keer bekeken
Call:
lm(formula = log(TSH) ~ VrijeT4)

Residuals:
Min 1Q Median 3Q Max
-1.3129 -0.3842 0.1475 0.4136 1.0244

Coefficients:
Estimate Std. Error t value Pr(>|t|)
(Intercept) 11.8819 3.3780 3.517 0.00556 **
VrijeT4 -0.5645 0.1629 -3.464 0.00608 **
---
Signif. codes: 0 ‘***’ 0.001 ‘**’ 0.01 ‘*’ 0.05 ‘.’ 0.1 ‘ ’ 1

Residual standard error: 0.7371 on 10 degrees of freedom
(6 observations deleted due to missingness)
Multiple R-squared: 0.5455, Adjusted R-squared: 0.5
F-statistic: 12 on 1 and 10 DF, p-value: 0.006078
Gast1

Re: Hardloper met hypothyreoïdie

Bericht door Gast1 »

Twee maanden geleden ging ik van 125 naar 118.

Na 6 weken was TSH gestegen naar van 0.19* naar 0.43 en T4 gedaald van 23.6* naar 21.0

Ik voel me nog niet veel minder moe, vermoeid en merk nog steeds dat ik slecht geconcentreerd ben, moeite heb met studie en nog altijd snel moe ben.
Wat me verder begon op te vallen, zo richting een uur of vijf begin ik het - ongeacht het weer - koud te krijgen. Ff een trui aan en een uurtje later is én blijft het weer weg. Gebruikelijk menselijk dipje of...?
Ook ben ik vaak zo rond 20-21:00 (extra) moe en ebt dat daarna weer weg. Terwijl ik dagelijks 7,5 -8 uur slaap krijg.

Vanaf vandaag slik ik dus 112mcg en ga over een week of 6 weer prikken.
Gast1

Re: Hardloper met hypothyreoïdie

Bericht door Gast1 »

Helaas kwam vandaag de brief, waarvan ik wist dat die ging komen...

De uitnodiging voor de afscheidsreceptie ter gelegenheid van de pensionering van PMJ Pierre Zelissen, m'n top-internist in het UMC Utrecht.
Geen afspraak meer staan, dus ga hem maar niet meer vermoeien met m'n stand van zaken (tl,dr: k.t).

Volgende week maar weer eens babbelen met de huisarts.
Floortje
Berichten: 76
Lid geworden op: 27 mei 2016, 21:46

Re: Hardloper met hypothyreoïdie

Bericht door Floortje »

Dat is balen Marc! Je zou hem wel kunnen vragen of hij een goede vervanger weet met verstand van (schildklier)zaken.
Hoe voel jij je nu na laatste verlaging?
Succes!
Gast1

Re: Hardloper met hypothyreoïdie

Bericht door Gast1 »

Floortje schreef: 05 jul 2017, 17:32 Dat is balen Marc! Je zou hem wel kunnen vragen of hij een goede vervanger weet met verstand van (schildklier)zaken.
Hoe voel jij je nu na laatste verlaging?
Succes!
Nou, het is behelpen, blijf moe,vermoeid en snel moe.
Enige positieve is dat ik soms onderscheid kan maken tussen moe worden door gebrek aan conditie (die nu toch duidelijk aan het afnemen is) en vermoeidheid door die K-klier.
Maar aan dingen als onbegrijpelijke typefouten (geen dyslexie oid), concentratie-problemen en nog zo wat dingen (huidproblemen... letterlijk niet lekker in m'n vel) merk ik wel dat het allemaal niet klopt.
Floortje
Berichten: 76
Lid geworden op: 27 mei 2016, 21:46

Re: Hardloper met hypothyreoïdie

Bericht door Floortje »

Vervelend, Mark!
Ik snap ook niets van die klier. Tijdelijk heb ik mijzelf beter gevoeld na ophogen van de dosering. Ik was een week of twee heel energiek. Kon opeens niet meer uitslapen en werd 's ochtends vroeg uitgerust wakker (wat mij zeer verbaasde), de pijn op de borst en misselijkheid verdwenen als sneeuw voor de zon en ik kon bergen werk verzetten (kwam goed uit want we gingen verhuizen). Heerlijk om me weer zo energiek te voelen! Ik dacht er eindelijk na een jaar instellen weer te zijn. Daarna iets minder energiek, dat merk ik direkt door weer meer slaapbehoedte, maar nog steeds voelde ik me goed. Na ruim acht weken op 13 juni lab geprikt: TSH 0,74 en vrij T4 17,4.
Nu sinds ruim een week echter weer vermoeid, pijn op de borst en een beetje misselijk. Precies als vóór de ophoging. Dus weer terug bij af. Zou ik nou opeens te hoog zitten met de dosering? Het lijkt me stug dat ik dat ik nu weer moet ophogen met deze waardes... ik weet het even niet meer wat te doen. Even pas op de plaats en afwachten lijkt me het beste.
Succes met de zoektocht. Wat ga jij nu doen met de dosering?
Groet, Floortje
Gast1

Re: Hardloper met hypothyreoïdie

Bericht door Gast1 »

Nieuwe waardes binnen, 7 weken na vorige wijziging.

Bij 112 mcg

TSH: 1.8 (0.27-4.2}
T4: 20.0

TSH loopt op, iets te veel, denk ik.

Terug naar 118 of toch maar eens proberen te middelen: ene dag 112 andere 118?

Daarnaast: vitamine B6 iets boven normaal-waardes; vreemd want ik slik jaren geen multivitamine meer (en die was 100%Adh, dus geen hoog-gedoseerde).

En - helaas - last van een parasiet: Dientamoeba fragilis. Bah!

En ik was nog wel afgelopen zondag voor het eerst in 6 maanden wezen hardlopen (5km, 50min)
Kiek
Berichten: 6714
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Hardloper met hypothyreoïdie

Bericht door Kiek »

Hallo Marc,

Je curve blijft loeistabiel en vrijwel gelijk met je laatste 2 waarden erbij:
FT4 / TSH
21.0/0.43
20.0/1.80
Nu is het set point FT4 20.95 (was 20.96 pmol/l) met een TSH van 0.79 (was 0.78 mU/l).
Je phi is 0.899 (was 0.905).
De passingsgraad/R2 is 0.9875 (was 0.9719).
Misschien een fractie omhoog?
MCoumansAug2017.jpg
MCoumansAug2017.jpg (39.94 KiB) 365 keer bekeken
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Gast1

Re: Hardloper met hypothyreoïdie

Bericht door Gast1 »

Dank je wel, weer.
Ik had het nog niet eens in m'n eigen model gegooid. Zo meteen maar eens doen.

Ik denk dat ik 2x per week 125 ipv 112,5 ga slikken; dat is 116 gemiddeld.
Dat lijkt me handiger/betrouwbaarder dan om en om. Voor mij dan.
Gast1

Re: Hardloper met hypothyreoïdie

Bericht door Gast1 »

Vroeg me nog af: heb jij overzichtje van alleberekende setpoint? Anders moet ik ff deze thread doorspitten.
Plaats reactie