-

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
Gast1

Re: Hardloper met hypothyreoïdie

Bericht door Gast1 »

Zo, dat wat het weer.

3 weken geleden voor het laatst gesport, en hoewel het soms ietsje beter leek te gaan, is het weer als in het vroege voorjaar, of een jaar geleden, of...
Alles is vermoeiend, na kleine dingen ben ik moe, lig weer regelmatig een ochtendje plat, fietsen naar school is moeizaam, klusjes in huis idem, laat staan hardlopen oid.

Ik wilde eigenlijk nog een keer gaan prikken, maar merk weerzin; want ja, waarom? Hopen dat waardes niet goed zijn, T4 verder gedaald is? En dan? Geen idee.
En als ze stabiel zijn? Ook geen idee.
Gast1

Re: Hardloper met hypothyreoïdie

Bericht door Gast1 »

Oh en wat me ook opvalt, kom niet in de buurt van berekende individuele setpoint :?
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Hardloper met hypothyreoïdie

Bericht door Kiek »

Hallo Marc,

Net heb ik je onderwerp teruggebladerd, en ik zie een flinke verscheidenheid aan reeksen.
Met Cytomel en zonder Cytomel.
Ook verschillende laboratoria spelen mee.
Je laatste reeks is niet te gebruiken vanwege een te klein gebied.

Het set point is met name bedoeld voor mensen die uit een hypo-zône komen, en een streefpunt nodig hebben.
Niet: goed is binnen dé referentiewaarden van het lab.
Wel: goed is binnen jouw persoonlijke referentiewaarden.

Huisartsen hebben nog steeds geen idee van de grote verscheidenheid aan juiste waarden van een groep mensen die afhankelijk zijn van levothyroxine.
Daarom is het goed hier aandacht aan te besteden.

Wil je een gloednieuwe curve, geef me een rijtje waarden en ik stop het in de app.

Tot een volgende,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Gast1

Re: Hardloper met hypothyreoïdie

Bericht door Gast1 »

Hoi Kiek,

Er zit maar 1x een ander lab tussen, de rest is allemaal MDC-Amstelland en volgens mij ook allemaal nuchter, vóór medicatie enzo.
Van de waardes van 2014 zou ik eens moeten navragen of die inderdaad een andere referentie-bereik hebben. Volgens mij had de HA dit erbij geschreven, met het handje. Mogelijk heeft hij gewoon de standaard, meest-gebruikte referentiewaarde erbij gezet, dus niet specifiek die van het lab.

Ik sprak vorige week overigens kort met prof Backx UMC Utrecht, die geeft inderdaad ook aan dat eigenlijk ieder geval (met hypothyreoïdie) anders is, veel individueler benaderd zou moeten worden.
Gast1

Re: Hardloper met hypothyreoïdie

Bericht door Gast1 »

Nieuw jaar, nieuwe kansen.

10-1-2017
TSH: 0,930 (0,27 - 4,2)
T4: 19,900 (12,0 - 22,0)

Heb maar geen afspraak met HA of internist gemaakt, want dit ziet er te perfect (bestaat natuurlijk niet) en stabiel uit.

..........19-4.....16-8.....27-10.....10-1......referentie
TSH:.....1,2...... 0,62.....0,61......0,930....(0,27-4,2)
T4:.......21,0.....22,7.....19,6......19,9.....(12.0 - 22.0)
T3:.......4,7.......4,9.......4,9......---........(3.1 - 6.8)
Gast1

Re: Hardloper met hypothyreoïdie

Bericht door Gast1 »

Kiek schreef: 17 feb 2016, 14:37 Strak op de 1 mU/l lijkt me wel pittig.
Daar hoort bij jou een bijbehorende FT4 bij van haast 23 pmol/l.
Alleen op levothyroxine dus.

Iets boven de 1 mU/l lijkt me veiliger.
Denk je niet?
Oei, laat ik nu vandaag de dag bijna strak op die 1 zitten, bij FT4 net onder de 20...

Nog altijd op 125mcg Euthyrox...

Dus in de (na)zomer met het sporten niet meer gaan slikken en in najaar/winter niet minder...
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Hardloper met hypothyreoïdie

Bericht door Kiek »

Hallo Marc,

Welke labmethode je ook neemt, er blijft altijd een foutmarge bestaan van rondom de 5%.
Een streepje meer of minder is dan ook wel begrijpelijk.

Laboratoria zijn gebonden aan een budget.
Hoe nauwkeuriger, hoe langduriger, hoe duurder de methode.
Tijd kost geld.
De keuze lijkt dan vlot gemaakt.

Hartelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Gast1

Re: Hardloper met hypothyreoïdie

Bericht door Gast1 »

Vandaar dat ik zo veel mogelijk "hetzelfde" doe: deze waardes zijn allemaal bepaald in hetzelfde lab, op dezelfde dag (van de week), rond dezelfde tijd (8:00), nuchter, zonder medicatie.


Komende maandag begin ik met een 2 cursus van 2 maanden (3 dagen per week). Genoeg extra stress.
Over een maand of 3 prik ik nogmaals. Mogelijk dat ik dan toch nog ietsje verhoog (+6mcg).

Maken deze waardes nog iets uit voor eerder bepaalde setpoint (1,5 - 21)?

Groet,

Mark
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Hardloper met hypothyreoïdie

Bericht door Kiek »

Je waarden dwarrelen hier door de huiskamer, Marc.
Dat set point van 1.5 mU/l- 21 pmol/l is mét Cytomelwaarden.
Die zijn niet te gebruiken.
De FT4 dendert omlaag door de Cytomel en krijgt een andere verhouding met de TSH.
Het vervormt de normale fysiologie.
De app is gebaseerd op de gewone fysiologie van mensen met een gewoon werkende TSH.
Zo geven hypowaarden veel informatie, door de (uitgedenderde) evenwichtswaarden op de weg naar euthyreoïdie te gebruiken.

't Is pech dat je wat snel begonnen bent met Cytomel.
Je hypowaarden van TSH's zijn daardoor niet op gewone wijze gedaald.
Evenmin is rekening gehouden met de doorsnee halfwaardetijd van 7 dagen.
Dus een labwachttijd van ca. 6 weken, afhankelijk van de halfwaardetijd die bij jouw lichaam hoort.
Ook in die periode heb je vaker vroege uitslagen, waardoor waarden nog niet 'uitgedenderd' zijn op dezelfde dosering.

Overigens blijft je setpoint van FT4 wel steeds rondom de 21 pmol/l hangen.
De bijbehorende TSH weet ik niet.
Dat blijft gokwerk.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Gast1

Re: Hardloper met hypothyreoïdie

Bericht door Gast1 »

Ok, ik snap je. De waardes van vóór Cytomel zijn niet heel waardevol, want ik zat wel binnen de referentiewaarden, mar niet stabiel op goede TSH/T4; die van mét Cytomel zijn überhaupt niet nuttig en dan hou je enkel waardes vanaf maart dit jaar over.

Het is dus ook niet verstandiger eerder te prikken, maar inderdaad de tijd te nemen. Dat was ik al aan het doen, gelukkig.

Vanaf de lente begint weer een nieuwe fase; dan is cursus/opleiding voorbij, weet ik wat het verder brengt (werk, detachering etc). En kan ik nadenken welke plek hardlopen nog gaat overhouden.

En als T4 net onder de 20 blijft, dan zou ik ietsje meer kunnen slikken, zodat T4 naar 21 gaat. In de zomer voelde ik me namelijk best goed, met T4 > 21.

Dank, veel dank weer!

Mark
Plaats reactie