-

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
Gast1

Re: Hardloper met hypothyreoïdie

Bericht door Gast1 »

---
Bijlagen
Schermafdruk van 2017-09-29 13-07-01.png
Schermafdruk van 2017-09-29 13-07-01.png (32.06 KiB) 365 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Gast1 op 10 feb 2019, 17:56, 1 keer totaal gewijzigd.
pga
Berichten: 342
Lid geworden op: 13 feb 2016, 10:09

Re: Hardloper met hypothyreoïdie

Bericht door pga »

Mark:
Mark:

Andersom bekeken: in 2015 waren er 459.000 gebruikers van levothyroxine = mensen met een schildklieraandoening. Ongeveer 90% (komt uit andere onderzoeken) is autoimmuun van aard/oorzaak. Dus 413.000.

Als dus 1/3 daarvan óók een B12-tekort zou hebben, zijn dat opeens 123.000 mensen. Met een potentieel invaliderende, levensbedreigende aandoening...
Even over deze opmerking: er zijn dus 175.000 gebruikers van B12 in NL.
Om die "123.000" potentiele B12-patiënten in perspectief te zetten.

Schermafdruk van 2017-09-29 13-07-01.png
Je hebt statistieken en statistieken ,maar dat hoef ik jou als data- freak niet uit te leggen :geek:

Het gaat in jouw voorbeeld om patiënten die injecties krijgen ,die zijn over het algemeen al ''ver heen'' voordat ze beginnen.
Tablettenslikkers zijn er bij bosjes ,eigen initiatief en via de huisarts,die staan er niet bij .Het zijn juist die ''grijze gebied'' labklanten die in de statistieken zo onzichtbaar blijven .

https://www.ntvg.nl/artikelen/vitamine- ... l/volledig
Gast1

Re: Hardloper met hypothyreoïdie

Bericht door Gast1 »

MMA en HCY zijn nooit bepaald. Maar ik heb - behalve die vermoeidheid en misschien hier en daar nog een klacht uit de lange lijst van B12-tekort (maar wie heeft er daar 0 van?) verder niet zo veel.

Het geval dat je aangeeft, had een B12 van 96. Da's vér onder alle normen.

En iets gaan behandelen terwijl alle labwaarden ok zijn, gaat bijna tegen m'n principes in. Het accepteren dat er een grijs gebied is, is al een dingetje. Ik onderzoek niet voor niets hoe die relatie tussen B12 en Hashimoto nou werkelijk zou zijn, hè. ;-)

Ik heb ook geen idee of kleine dosisaanpassingen voldoende werken, of misschien moet ik verder omhoog met levo en duurt het daarom langer. Via Kiek weet ik ondertussen dat ik afgaande op de setpoint curve aardig gevoelig reageer.


En wat die statistieken betreft: die geschatte 123.000 zullen óók aan de injecties moeten, omdat autoimmuun B12tekort niet met tabletten op te lossen zou zijn.
pga
Berichten: 342
Lid geworden op: 13 feb 2016, 10:09

Re: Hardloper met hypothyreoïdie

Bericht door pga »

Mijn laatste B12-metingen dateren van 2015. Eerst 347, daarna 560 (bij 130-550), dus zelfs hoog. Zónder multi of ander supplement.
Die sprong van meer dan 60%(200) is wel apart overigens .

Dus even opnieuw checken lijkt me geen overbodige zaak .
pga
Berichten: 342
Lid geworden op: 13 feb 2016, 10:09

Re: Hardloper met hypothyreoïdie

Bericht door pga »

Het geval dat je aangeeft, had een B12 van 96. Da's vér onder alle normen.
Wat ik ermee wilde zeggen is dat ondanks dat slechte B12 ,die internist niets wilde doen...
En iets gaan behandelen terwijl alle labwaarden ok zijn, gaat bijna tegen m'n principes in. Het accepteren dat er een grijs gebied is, is al een dingetje. Ik onderzoek niet voor niets hoe die relatie tussen B12 en Hashimoto nou werkelijk zou zijn, hè. ;-)
Moi aussi ,mijn eerdere vraag was dan ook of er bij Hashi-lui soms een gestoord metabolisme is waardoor hogere B12 spiegels nodig zijn om zich goed te voelen .Dat test ik dan ook in vivo op mezelf :ugeek:
pga
Berichten: 342
Lid geworden op: 13 feb 2016, 10:09

Re: Hardloper met hypothyreoïdie

Bericht door pga »

Mark:
En wat die statistieken betreft: die geschatte 123.000 zullen óók aan de injecties moeten, omdat autoimmuun B12tekort niet met tabletten op te lossen zou zijn.
Mijn huisartsenlink stelt juist het tegenovergestelde
Orale toediening versus parenterale

In een gerandomiseerde, open-label, gecontroleerde trial werden de effecten van orale toediening van vitamine B12, in de vorm van cyanocobalamine, vergeleken met die van intramusculaire toediening. In dit onderzoek werden 33 patiënten met pernicieuze anemie, atrofische gastritis, ileum-resectie en diëtaire deficiëntie geïncludeerd. Aan het begin van het onderzoek hadden alle patiënten een vitamine B12-spiegel < 119 pmol/l en een verhoogde MMA- en/of verhoogde homocysteïnespiegel. De patiënten kregen gedurende 4 maanden vitamine B12 in een dosering van 2000 μg 1 dd per os òf in een dosering van 1000 μg intramusculair, toegediend op dag 1, 3, 7, 10, 14, 21, 30, 60 en 90. Bij aanvang van de studie hadden in iedere groep 4 patiënten neurologische verschijnselen. Na 2 en 4 maanden waren de vitamine B12-spiegels in de orale groep significant hoger dan in de intramusculaire groep (tabel). De neurologische complicaties verdwenen geheel of gedeeltelijk in beide groepen. In dit onderzoek werden zowel van de orale als intramusculaire toedieningsvorm geen bijwerkingen vastgesteld.13

In een tweede gerandomiseerde open-label-trial werden patiënten met megaloblastaire anemie geïncludeerd. Een deel van de patienten (15%) had tevens neuropathie, geheugenverlies (12%) of verlies van tastzin (5%). De patiënten kregen gedurende 10 dagen 1000 μg vitamine B12 dd, dat zij òf per os innamen (n=26) òf intramusculair (n=34) toegediend kregen. Dit werd vervolgens 1x per week gedurende 4 weken herhaald, gevolgd door een onderhoudsbehandeling van 1x per maand. Op dag 0, 10, 30 en 90 werd het bloedbeeld bepaald, dat wil zeggen het aantal witte bloedcellen en trombocyten, het ‘mean corpuscular volume’ (MCV) en de hemoglobineconcentratie. Op dag 0 en 90 werd tevens de vitamine B12-spiegel gemeten. Er was een stijging van de vitamine B12-spiegel (zie tabel). Ook was er een significante verbetering van de waarden van het bloedbeeld en herstelden de neurologische afwijkingen in het merendeel van de gevallen. Op alle eindpunten werd geen verschil in uitkomsten tussen beide groepen gevonden.14

Bovenstaande studies zijn relatief klein met een beperkte follow-up. Wel blijkt dat orale suppletie bij patiënten met verschillende oorzaken van vitamine B12-deficiëntie even effectief is als parenterale suppletie, zowel in het verhogen van vitamine B12-spiegels als op klinische eindpunten.15
Gast1

Re: Hardloper met hypothyreoïdie

Bericht door Gast1 »

Eens!

Ik schreef ook: op te lossen zouzijn.
FBgroep-B12tekort en B12-Institute zetten eenzijdig in op injecties.
Gast1

Re: Hardloper met hypothyreoïdie

Bericht door Gast1 »

Nog even vitB12 nagekeken:
  • mei 2015: 397pmol/L (130-700)
  • dec 2015: 560pmol/L (150-550)
Floortje
Berichten: 76
Lid geworden op: 27 mei 2016, 21:46

Re: Hardloper met hypothyreoïdie

Bericht door Floortje »

Een update:
Vorige week lab herhaald om beter te kunnen beoordelen of de vele progressieve klachten (mogelijk) bij een B12-deficiëntie zouden kunnen passen. Ik wilde nl. niet zomaar met een behandeling starten zonder een duidelijke diagnose en dus meegaan in de "vitamine B12 hype" zoals dit nogal eens genoemd wordt (gezonde dosis scepsis).
Eerder lab liet een dalende tendens zien met in aug. serum B12 van 257 pmol/L en een hoog-normaal MMA van 0,35 umol/L (ref. < 0,35) en homocysteine van 10,8 umol/L. TSH 0,83 (ref. 0,4-4,0) fT4 18,4 (ref. 10-24).

De laatste paar weken ging het steeds slechter en ik ben halve dagen gaan werken omdat het niet meer ging.

Tsja, en nu blijk ik toch een aangetoonde vitamine B12 deficiëntie te hebben. MMA gestegen naar 0,53, homocysteine gestegen naar 12,7 en B12 nu 201. Volgens internist is m.n. het te hoge MMA bewijzend, maar ook de stijgende homocysteine. B12 is nog niet eens schrikbarend laag, maar al met al wel voldoende bewijs.
Advies: injecties.
Vandaag de eerste erin gejast. En nu maar hopen op verbetering...
Gast1

Re: Hardloper met hypothyreoïdie

Bericht door Gast1 »

Niet om solidair te zijn, maar ik ga het dan toch nog maar eens uitgebreid testen.

Dalend serum wijst al op tekort, ook al is het nog "in het grijs". Stijgend HCY en te hoge MMA maken het dan wel duidelijk.

Heeft het nog een verandering van TSH/T4 gegeven?
Plaats reactie