-

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
Gast1

Re: Hardloper met hypothyreoïdie

Bericht door Gast1 »

Vorige week heb ik toch maar weer eens bloed laten prikken.
Kijken of m'n schildklier(waardes) met m'n ge-micro-doseer weer in het gareel zijn.

Best wel. En voel me ook wel ietsje beter, wel weer een dipje na de week of het ultra-zonnige Tenerife. Die dip herken ik van de vakantie afgelopen zomer.

Ok, de waardes:
T4: 21 (12-22)
TSH: 0.7 (0.27 - 4.2)

De hartgrondige KUT kwam na het horen van de waarde B12: 260.
Dat de assistente eerder wilde volstaan met "goed", zij haar vergeven.

Maar 2jaar geleden was de laatst-gemeten waarde B12 560, zelfs boven de referentiewaarde 150-550.

Die daling kan welhaast niet anders te duiden zijn als toch B12-tekort.
En dat terwijl 2 jaar geleden geen antistoffen Parietale Cellen, noch tegen Intrinsieke Factor werden aangetroffen.

Mogelijk dat darmparasieten de oorzaak zijn, die worden nu "behandeld", maar of dan B12 vanzelf weer stijgt en er geen sprake is van een blijvend tekort, (nog) geen idee.

Afspraak met de huisarts staat voor volgende week vrijdag.
Kiek
Berichten: 6714
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Hardloper met hypothyreoïdie

Bericht door Kiek »

Die daling kan welhaast niet anders te duiden zijn als toch B12-tekort
Je toont je uiterst kritisch als het gaat over B12.
Nu heb je het over darmparasieten, en over jodium in de kleurstof van de 150 µg Thyrax.....

Waarom is je B12 abnormaal?
Omdat je jaren geleden 520 had en nu nog steeds een prachtige 260?

Hoe zit dat met de kwaliteit van de metingen?
De gebruikte techniek?
Welke condities bepalen de hoogte van de B12?

Btw, ik ben door je kritische blik gerustgesteld wat mijn B12 betreft.
Waarvoor dank!
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Gast1

Re: Hardloper met hypothyreoïdie

Bericht door Gast1 »

Kiek schreef: 06 nov 2017, 11:26
Die daling kan welhaast niet anders te duiden zijn als toch B12-tekort
Je toont je uiterst kritisch als het gaat over B12.
Nu heb je het over darmparasieten, en over jodium in de kleurstof van de 150 µg Thyrax.....

Waarom is je B12 abnormaal?
Omdat je jaren geleden 520 had en nu nog steeds een prachtige 260?
Omdat B12 onder andere werkt met een grote voorraad (kun je geloof ik 3 jaar op teren).
Dus als je waarde in 2 jaar halveert, is dat eigenlijk niet zo best. In ieder geval geen goed teken.
Kiek schreef: Hoe zit dat met de kwaliteit van de metingen?
De gebruikte techniek?
Welke condities bepalen de hoogte van de B12?
Hier kan ik (natuurlijk) geen antwoord op geven. Net als bij T4/TSH verschillen ook hier referentiewaardes, is er geen standaard.
Er is zelfs geen duidelijke standaard wanneer je nou precies wel en wanneer niet een functioneel tekort B12 hebt. Mensen kunnen 150 hebben zonder klachten, of 280 (of zelfs 300+) met forse klachten.

Ik heb geen forse klachten. Ik ben en blijf wel (deels) onverklaarbaar vermoeid. En heb wat kleine klachten die B12-gerelateerd zouden kunnen zijn. Maar waarvan ik nu - met betere schildklierwaardes - al merk, dat het verbetert: typefouten in de vorm van "koeb" vs "boek". Als ik niet goed ingesteld ben, maak ik ze vaker. Al typte ik net weer: geod.

B12 haal je eigenlijk enkel uit dierlijke producten. Nou, die eet ik eerder te veel als te weinig. En op Tenerife heb ik me helemaal ongans gegeten aan de Spaanse hammen... Bij wijze van spreken dan hè. Duuuuuuur!

Een andere oorzaak van B12-tekort kan een verstoorde darmflora door een darmparasiet zijn. Die heb ik (en de rest vh gezin) in 2013 ook al gehad. Lastig beestje, mbv natuurarts bestreden. In 2015 waren m'n B12 waardes prima. En de multivitamine die ik toen (2014/2015) slikte kan dat niet veroorzaakt hebben, die had daarvoor te weinig B12 (2.5mcg). Bovendien stopte ik er in het voorjaar mee en was de laatste B12 in november 560.

Verder valt me op dat m'n B6 (te) hoog blijft.

Dus of ik nou werkelijk een B12-tekort heb, is nog niet duidelijk. Dát is wel duidelijk.
De waarde zit nu waarschijnlijk in het "grijze gebied", waarbij een tekort sowieso niet uit te sluiten valt.
Ook dat grijze gebied is weer zo'n "dingetje". Soms <221, dan weer <250 of <300.
Kiek schreef: Btw, ik ben door je kritische blik gerustgesteld wat mijn B12 betreft.
Waarvoor dank!
Graag gedaan, al blijft ook dit lastige materie.
Kiek
Berichten: 6714
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Hardloper met hypothyreoïdie

Bericht door Kiek »

Er zijn over de B12 nog zooooveel onbekende factoren (dus b.v. lab), die best zichtbaar gemaakt kunnen worden zonder veel poespas.
Zo heeft de informatie van onderzoekers en klinisch chemici mij veel kennis gegeven over de betekenis van de FT4.
Ik ga nu naar de slager een onsje jambon d'Ardenne halen, m'n B12 een zetje geven.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
pga
Berichten: 342
Lid geworden op: 13 feb 2016, 10:09

Re: Hardloper met hypothyreoïdie

Bericht door pga »

LOL
Die rationele Mark ,helemaal ''in de B12''

t'Is interessante materie als je er een beetje in gaat verdiepen.
Stevige vleeseter en toch maar 300 -350.En van B12 toch beter gaan voelen .

Doe nu ook raar op thyrax ,zeer snel hoge tensie bij bereiken meer normaal lab (170/105 en sávonds weer naar beneden)Is me opgevallen dat inname van 1000 B12 de tensie doet dalen .Hoe het kan ?Al sla je me dood .
Op alle schildklier med die ik geslikt heb (euthyrox ,thyrax en tirosint ) reageer ik raar als ik de 2,5-3 bereik.De benodigde dosis van alle 3 is vreemd genoeg ook ong. hetzelfde (itt velen die forse dosiswijzigingen nodig hebben bij overstappen).tirosint doet het minst met de bloeddruk.
Van 125 thyrax weer eens terug geschakeld naar 125 tirosint die ik nog had ,de volgende dag al stuk minder effect op de tensie .Waarom ? Ik zou het niet weten .16 -11 naar de internist voor die gekke reacties ,maar vooralsnog behandel ik me zo maar even... ;)
Rationeel zijn vele zaken niet 1,2,3 te verklaren.
Kiek
Berichten: 6714
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Hardloper met hypothyreoïdie

Bericht door Kiek »

Bloeddruk als norm voor het soort levothyroxine.
Dat is ook weer nieuw.
Ik denk dat het dan eerder de verwachting is dan het soort LT4.
Een volatiel soort bloeddruk.
Een zuchtje onrust, en het zoeft al omhoog.
Geen zuchtje, en de rust keert weer.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
pga
Berichten: 342
Lid geworden op: 13 feb 2016, 10:09

Re: Hardloper met hypothyreoïdie

Bericht door pga »

Kiek schreef: 06 nov 2017, 13:25 Bloeddruk als norm voor het soort levothyroxine.
Dat is ook weer nieuw.
Ik denk dat het dan eerder de verwachting is dan het soort LT4.
Een volatiel soort bloeddruk.
Een zuchtje onrust, en het zoeft al omhoog.
Geen zuchtje, en de rust keert weer.
Was het maar waar ,het probleem doet zich juist voor als ik me prima ingesteld voel en een paar topdagen achter de rug heb .Juist op de momenten dat ik denk ,nu hebben ik de goede dosis met 0 bijwerkingen gevonden ,gaat het mis.
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Hardloper met hypothyreoïdie

Bericht door laura »

pga schreef: 06 nov 2017, 13:38 Was het maar waar ,het probleem doet zich juist voor als ik me prima ingesteld voel en een paar topdagen achter de rug heb .Juist op de momenten dat ik denk ,nu hebben ik de goede dosis met 0 bijwerkingen gevonden ,gaat het mis.
Als ik een paar dagen van alles doe, zak ik daarna als een pudding in elkaar.
Dat lijkt me het typische gebrek doordat je het moet doen met dat dagelijkse pilletje.

Het trekt redelijk snel weer bij.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
pga
Berichten: 342
Lid geworden op: 13 feb 2016, 10:09

Re: Hardloper met hypothyreoïdie

Bericht door pga »

laura schreef: 06 nov 2017, 15:24
pga schreef: 06 nov 2017, 13:38 Was het maar waar ,het probleem doet zich juist voor als ik me prima ingesteld voel en een paar topdagen achter de rug heb .Juist op de momenten dat ik denk ,nu hebben ik de goede dosis met 0 bijwerkingen gevonden ,gaat het mis.
Als ik een paar dagen van alles doe, zak ik daarna als een pudding in elkaar.
Dat lijkt me het typische gebrek doordat je het moet doen met dat dagelijkse pilletje.

Het trekt redelijk snel weer bij.
Wie zegt hier dat ik van alles doe ?
Het zijn juist hele relaxte dagen....
Gast1

Re: Hardloper met hypothyreoïdie

Bericht door Gast1 »

Voor het eerst in pak 'm beet 3 jaar overweeg ik weer eens aan een loop mee te doen.

Ik kreeg namelijk afgelopen week een uitnodiging om er met m'n nieuwe collega's te gaan lopen (sinds eind nov DataScience-stage bij Nat. Politie, Landelijke eenheid, Team High Tech Crime :-)).

Dus misschien waag ik me er maar eens aan de 6km.
Heb alleen nog geen kilometer getraind, wel ben ik weer begonnen met beetje kracht: plank+push-ups (en stap voor stap wat meer).

http://3bergenloop.nl/
10 maart, 6-12,5-21.1km / wandelen / kidsrun

Ik ben natuurlijk vrij bewust gewoon gestopt met sporten.

Dit was het derde jaar dat het in het voor- én najaar niet ging, in de zomer wel wat beter.
Ben bezig geweest met geduldig opnieuw goed instellen, 2mcg per 6 weken erbij. Zit nu al een poos op 118mcg.

Verder ben ik eind nov begonnen bij de Politie. Ik weet dat een dergelijke start (na 10 jaar huisman+) ook energie kost.

Dat ik het nu aandurf weer aan lopen te denken, geeft wel aan dat het goed gaat (niet super hoor); dat de overgang naar weer werken (en soms 3 uur per dag reizen) goed verloopt, dat er weer wat meer energie is.

Ik probeerde wel al die tijd voldoende te blijven bewegen, wandelen met de puppy, lopend naar de bus, en vanaf station naar werk enz.

Ik vermoed zo maar dat ik vanaf het voorjaar weer wat meer ga fietsen, ook al omdat dat wat minder belastend is.

Eigenlijk had ik geen doel, maar meer iets van een excuus nodig om het lopen ook weer iets op te pakken.
En ik weet ook dat ik die 6km ook zonder al te veel trainen uit kan lopen, desnoods wandelend, dribbelend; gewoon genietend van de natuur ;-)
Plaats reactie