hoi, hulp bij mijn waarde

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3601
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: hoi, hulp bij mijn waarde

Bericht door laura »

Wat ik eigenlijk alleen wilde zeggen dat is dat er geen bewijs is voor: ‘Het TSH bevindt zich bij goed ingestelde patiënten veelal in het laag-normale gebied (het vrije T4 is dan meestal hoog-normaal).’
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Bella
Berichten: 223
Lid geworden op: 04 jul 2014, 12:01

Re: hoi, hulp bij mijn waarde

Bericht door Bella »

Hoi Laura,

Dit snap ik niet goed. Wat bedoel je met 'geen bewijs'? In je citaat uit de Thyroid Manager staat het toch juist precies zo?

Groet,
Bella

PS Bericht aangepast...
Altijd nuchter bloedprikken: niet eten, geen schildklierhormoon slikken en zo vroeg mogelijk.
Dat geeft de betrouwbaarste waarden.
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3601
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: hoi, hulp bij mijn waarde

Bericht door laura »

hoi Bella,

Met 'geen bewijs' bedoel ik dat er geen wetenschappelijke onderbouwing is in de herziene NHG-Standaard Schildklieraandoeningen van de aanbeveling ‘het vrije T4 is dan meestal hoog-normaal’.
Bewijs = evidence in een evidence-based richtlijn.

Wiersinga verwijst in Thyroid Manager naar dit onderzoek: http://journals.plos.org/plosone/articl ... ne.0022552
Met zijn tekst:
‘As the goal of levothyroxine therapy is to normalize the thyroid status of the patient, and as serum TSH provides the most sensitive and readily quantification of thyroid status in the patient with primary hypothyroidism, one aims at TSH values in the low normal range. Serum FT4 concentrations will generally be above the middle of the normal range or slightly elevated if serum TSH concentrations are normalized, but serum T3 concentrations will be in the low or midnormal range.’
Met figuur.
journal.pone.0022552.g001.png
journal.pone.0022552.g001.png (258.24 KiB) 410 keer bekeken
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
wan
Berichten: 14
Lid geworden op: 25 jun 2015, 07:04

Re: hoi, hulp bij mijn waarde

Bericht door wan »

Zo, even een update.

Hier nog niet veel verandering in mijn gevoelens en pijntjes. Ben inmiddels wel opgehoogd naar 0,150 thirax.
Helaas nog niet veel baat bij. Dokter vind dat ik weer wat omlaag kan, maar ik wil nog heel even wachten en het even de kans geven al ben ik wel al verhoogd sinds eind augustus.

uitslag nu tsh 0,52 en t4 18,6


Groetjes Wan
Plaats reactie