Waarden binnen de norm maar toch klachten

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
Plaats reactie
mamavan2meiden
Berichten: 2
Lid geworden op: 10 aug 2015, 20:27

Waarden binnen de norm maar toch klachten

Bericht door mamavan2meiden »

Hallo,

Ik ben nieuw hier op het forum, dus ik zal eerst even schetsen hoe het loopt hier;
Sinds mijn bevalling van de eerste (2013) is mijn schildklier gaan ontsteken en is Hashimoto vastgesteld. Ik was al vrij vlot ingesteld, al bleef de cyclus nog wat onrustig.
Inmiddels een tweede dochter in onze armen mogen sluiten en alles gaat goed. Sinds mei ben ik weer stabiel en goed ingesteld.

Doordat ik weer zoooveel klachten had, heb ik hem weer laten controleren en ik heb maandag daar de uitslag van gehad, de beide waarden zijn prachtig binnen de norm.
Nou ben ik toch wel verbaasd!

Ik heb de volgende klachten, ze komen overeen met de klachten die ik voor de diagnose in 2013 had;
- duizelig
- vlekken zien
- minder realiteitsbesef
- algeheel niet lekker voelen
- veel vocht vasthouden
- last van mijn ogen
- hoofdpijn
- verstoorde cyclus (overtijd, negatief getest en na 2 weken overtijd toch een soort van gekke ongesteldheid)

Ik voel me gewoon echt niet oke! ik heb me er vorige week om ziek gemeld maar nu mijn waarden in orde zijn kan ik me niet ziek blijven melden, er veranderd nu toch niets aan.

Herkent iemand dit, en wat kan ik hier nu mee doen? Eigen huisarts is momenteel op vakantie dus langs gaan heeft op dit moment ook niet echt zin.
Rick
Berichten: 335
Lid geworden op: 17 feb 2015, 09:56

Re: Waarden binnen de norm maar toch klachten

Bericht door Rick »

Hoi, en welkom op het forum.

Je waarden zijn "prachtig binnen de norm". Heb je ze opgevraagd? Zou je ze willen posten?
Binnen de norm is er vaak nog ruimte voor verbetering.
mamavan2meiden
Berichten: 2
Lid geworden op: 10 aug 2015, 20:27

Re: Waarden binnen de norm maar toch klachten

Bericht door mamavan2meiden »

Ze praat altijd zo snel :roll: dus ik weet alleen dat een van de beide tussen 1 en 4 moet zitten en die was 3 en de andere waarde weet ik niet, dus ik kan je daarin niet meer duidelijkheid geven helaas.
Rick
Berichten: 335
Lid geworden op: 17 feb 2015, 09:56

Re: Waarden binnen de norm maar toch klachten

Bericht door Rick »

meten = weten zei mijn internist altijd en dat geldt ook voor jou.
Alleen als je zicht hebt op je eigen waardes, wat de referentiewaardes zijn, en wat ze betekenen, kun je inzicht krijgen in je eigen situatie.
Je kunt een uitdraai van je waardes opvragen. In het ziekenhuis, of anders wellicht via je huisarts.

Ik raad je aan bij te houden wat je waardes waren op welk moment, en hoe je je daarbij voelde.
Als je laat prikken i.v.m. je schildklier: altijd nuchter, 's ochtends op hetzelfde moment bij hetzelfde lab.
Johanna
Berichten: 12
Lid geworden op: 22 apr 2014, 15:36

Re: Waarden binnen de norm maar toch klachten

Bericht door Johanna »

Dag mammavantwee,

Rick heeft helemaal gelijk. meten is weten! Hou een lijstje bij met waarden en hoe je je daarbij voelt

De meest voorkomende reden van een traagwerkende schildklier is Hashimoto. De klier gaat dan in een niet te voorspellen tempo steeds minder goed werken. Dat betekent dat je moet bijstellen in de loop der tijd en vertrouwen moet hebbe/krijgen in wat jij voelt.

je kan een uitdraai vragen aan de assistente. dan heb je ze allemaal op een rijtje!

Vooralsnog wijzen jouw klachten op niet goed ingesteld staan. Zoals ook in de richtlijnen staat voelen de meeste patienten zich het beste bij een TSH van rond de 1 waarbij de ft4 meestal wat hoger uitvalt. Dit is een uitgangspunt....waar jij je goed bij voelt moet je zelf gaan weten (ontdekken) als de TSH inderdaad op de 3 zit verklaart dat wel je klachten.

Waarde met medicatie moeten anders gelezen worden als mensen met een gezonde schildklier dat wordt soms door behandelaars wel eens "vergeten" ...

gezien het feit dat je je hele leven afhankelijk ben van die medicatie (goede waarden) is het belangrijk dat jijzelf goed inzicht krijg daarin!

Succes Johanna.
Gebruikersavatar
Nathalie46
Berichten: 99
Lid geworden op: 11 sep 2013, 16:12

Re: Waarden binnen de norm maar toch klachten

Bericht door Nathalie46 »

Hoi,
Echt je waardes navragen, als het klopt wat jij zegt dat die ene waarde 3 was dan is dat echt niet goed. Laat je niet zo makkelijk zeggen dat alles goed is als jij je waardes weet kan je er ook tegen in gaan om te zeggen dat die waardes voor jou niet goed zijn.
gr
In sept 2012 Graves geconstateerd binnen een paar dagen na bezoek aan huisarts. Behandeling titreren omdat ik extreem reageerde op schildklierhormoon. PTU afgebouwd tot 2x daags 25mg. In okt 13 waardes TSH 1,57 en T4 14,6. Jan 14 1,18 en 15,3.
Bibi
Berichten: 61
Lid geworden op: 27 jul 2014, 20:47

Re: Waarden binnen de norm maar toch klachten

Bericht door Bibi »

Als mijn waarden volgens de assistente van de huisarts "prachtig binnen de norm"zijn voel ik me hondsberoerd ;)
Ik heb zelf net zo lang geëxperimenteerd tot ik me helemaal goed voelde. Soms zakt het wat terug en dan hoog ik voorzichtig wat op.
Mensen zijn vaak wat huiverig voor dat experimenteren maar toch is dat volgens mij de enige manier.En huisartsen doen ook niet anders, ze weten er vaak immers te weinig van.Je schildklier regelt heel wat lichaamsfuncties, ook indirect, en dat gaat heel subtiel dus het is heel moeilijk om de juiste dosering te vinden.
Ik merk zelfs dat weersomstandigheden er al invloed op kunnen hebben. Maar ook griepjes, medicijngebruik, stress etc. Je hormoonspiegel heeft grote invloed en tijdens en na een zwangerschap is ook die balans even totaal anders. Je schildklierprobleem kan dan ook tijdelijk zijn, hou daar rekening mee.
Ik heb van alle uitslagen een uitdraai, die gaat in een map en zo hou ik zelf zicht op de veranderingen.Dat is belangrijk; zelf bijhouden!
Johanna
Berichten: 12
Lid geworden op: 22 apr 2014, 15:36

Re: Waarden binnen de norm maar toch klachten

Bericht door Johanna »

De assistente van d huisarts leest de uitslagen alsof je geen medicatie slikt. Voor niet schildklierhormoon gebruikers valt hij dan keurig binnen de regerentiewaardes

Johanna.
Plaats reactie