Wie kijkt er even mee en heeft advies?

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
Plaats reactie
Teun
Berichten: 1070
Lid geworden op: 01 jul 2015, 15:02

Wie kijkt er even mee en heeft advies?

Bericht door Teun »

in het sonforum heb ik al een paar keertjes een berichtje geplaatst. Maar ik heb bemerkt dat deze momenteel vrij stil is.
Ik zou heel graag van ervaren mensen advies willen hebben voor mijn afspraak bij de huisarts morgen.
Sinds april Hashimoto.
Labwaarden op een rijtje.
17 April TSH 40
T4. 8
Gestart met levothyrox 25 mcg en elke 2 weken opgebouwd tot 75 mcg
27 mei TSH. 24
T4. 12
Medicatie naar 88 mcg en 2 weken later naar 100 mcg
7 juli TSH. 3,7
T4. 16
B12. 451
D. 80
Verhoging naar 112 mcg
19 augustus
TSH. 2,7
T4. 20

Nu voel ik me de laatste 2 weken weer minder goed dan een paar weken daarvoor, nog nooit echt goed gevoeld. Nu heb ik echter regelmatig na korte inspanning een hartactie van rond de 112 terwijl ik deze normaal had rond de 72. Als ik op de zij lig kan ik moeilijk in slaap komen omdat ik dan een heel onrustig gevoel in mijn borstkas heb, voel mijn hart dan ook heel duidelijk. Op mijn rug minder goed. Heb al geruime tijd bij moe worden rare tintelingen in de lippen en punt van de tong. Soms wat misselijk en neiging tot boeren maar wel een goede eetlust. Ben de laatste tijd snel emotioneel. Ik kreeg dus een beetje het gevoel dat ik doorsloeg naar het hyperen, maar volgens mij wijzen de waarden dit niet uit. Als iemand me zou kunnen adviseren om met de huisarts over te hebben dan heel,graag reactie.
Kiek
Berichten: 6740
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Wie kijkt er even mee en heeft advies?

Bericht door Kiek »

Lastig dat je klachten houdt.
Toch ben je eigenlijk nog maar relatief kort bezig met de schildklierhormonen.
Wie weet heb je lang met een hypo rondgelopen.
En wie weet hebben je schildklierhormonen nog niet overal hun plek gevonden.
Toch zit je nu volgens theorie al in de buurt van je streefwaarde. Die zit zo ongeveer bij een FT4 van 19 met een TSH van 2.5 mU/l.

Als je het idee hebt te hyperen, dan is het misschien een idee je huisarts voor te stellen om je dosis ongewijzigd te laten, en over een week of zes weer eens prikken als je klachten houdt?

Succes!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Teun
Berichten: 1070
Lid geworden op: 01 jul 2015, 15:02

Re: Wie kijkt er even mee en heeft advies?

Bericht door Teun »

Dank je wel. Lijkt me een goed plan. Ik zal eens zien wat hij er over zegt. Zelf had ik het idee dat ik twee weken terug eindelijk kon zeggen we gaan beter En de hoop goed te gaan zitten. Klopt dus misschien ook wel en heb ik nu even een dip? Moet zeggen dat de laatste paar weken ook de fibromyalgie weer meer op speelde, dus misschien speelt dit onbewust mee.
Teun
Berichten: 1070
Lid geworden op: 01 jul 2015, 15:02

Re: Wie kijkt er even mee en heeft advies?

Bericht door Teun »

Bij huisarts geweest, plaatst mijn klachten toch nog in het vakje instellen en wat te hoog zitten misschien. Denkt dat ik me geen zorgen hoef te maken over iets anders. Waarschijnlijk al langer in de hypo gezeten voor de diagnose gesteld is en daardoor heel erg moeten wennen van mijn lichaam aan de nieuwe situatie. Ga terug naar 100 mcg, maar dan van hetzelfde merk als de 112 mcg. Namelijk euthyrox. Kreeg nu wisselend levothyroxine in een potje en euthyrox in doordrukstrips, afhankelijk van de dosering. De H.A. zal nu nadrukkelijk aangeven dat het altijd hetzelfde merk moet zijn. Mogelijk reageert mijn lichaam daarom ook zo. Wil dit eigenlijk 3 maanden vast houden, dan weer controle. Tenzij ik me weer beroerder ga voelen. Ik hoop dat ik me beter ga voelen.
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3601
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Wie kijkt er even mee en heeft advies?

Bericht door laura »

hallo Teun,

Ik kan me voorstellen dat het even tijd nodig heeft voordat de euthyrox werkelijk het gewenste effect heeft.
Ik weet zelf nog wel van de begintijd dat ik dagen had dat ik me rot voelde en dagen dat ik me goed voelde.
De rotte dagen werden minder in aantal, de goede dagen meer in aantal.

Wat betreft fibromyalgie?
Zijn het niet gewoon spierklachten door de schildklier?
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Teun
Berichten: 1070
Lid geworden op: 01 jul 2015, 15:02

Re: Wie kijkt er even mee en heeft advies?

Bericht door Teun »

Wat betreft de fibromyalgie, was het maar zo. Ik heb dit al ruim 25 jaar. Helaas. Was in begin van het jaar qua pijn wat erger en ik had daar de moeheid ook op gegooid. Maar de schildklier was dus ook aan het klieren, kwam erbij. Nu is de pijn wel minder geworden, maar speelt bij regelmaat nog ouderwets op.
Teun
Berichten: 1070
Lid geworden op: 01 jul 2015, 15:02

Re: Wie kijkt er even mee en heeft advies?

Bericht door Teun »

Nadat ik nu ruim 4 weken geleden met de dosering euthyrox naar beneden ben gegaan wordt mijn lijf wat rustiger. De hartactie blijft nu stabiel rustig en er is ook op de zij geen erg onrustig gevoel meer in de thorax. Tenzij ik teveel heb gedaan en niet op tijd bent gestopt. Heb mijn emoties ook weer beter onder controle. Ondanks dat ik nog niet op de goede dosering zit en me nog niet helemaal fit voel vind ik het een genot om zo toch even wat rust te krijgen. Alleen wel heel jammer dat nu de fibromyalgie weer flink opspeelt qua pijn.
Half november weer bloed prikken en naar huisarts.
Plaats reactie