gewrichtspijn borstbeen bij hypothyreoidie?

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
din
Berichten: 11
Lid geworden op: 19 aug 2015, 04:12

gewrichtspijn borstbeen bij hypothyreoidie?

Bericht door din »

Hallo,

Ik heb vorige week te horen gekregen van de reumatoloog dat mijn schildklierproblemen (ontstaan n.a.v. zwangerschap/bevalling) waarschijnlijk blijvend zijn. Ik ben vandaag voor het eerst op dit forum en zit nog met veel vragen. Mijn klachten begonnen een maand of 3 a 4 na mijn bevalling en nu bijna een jaar na mijn bevalling krijg wordt ik steeds meer geconfronteerd met de blijvende klachten die hierbij horen en heb nog moeite dit te accepteren/ hoe er nu mee om te gaan.

Ik heb op dit moment 2 vragen;

1 Ik heb te horen gekregen dat ik een auto immuun ziekte heb die mijn schildklier aanvalt. Heet dit nou Hypothyreoidie of is dit de verzamelnaam voor alle te langzaam werkende schildklieren?

2 Ik heb veel last van gewrichtsklachten, dit was eerst vooral in mijn enkels, polsen en soms een vinger of elleboog. Sinds vorige week donderdag heb ik heftige pijnsteken in mijn borst. De reumatoloog zei dat dit erbij kon horen omdat rondom het middenrif ook veel spieren en gewrichten zitten. Echter is deze soort pijn (heftig opkomende steken/ pijn bij ademhalen en inspanning) niet hetzelfde als mijn eerste gewrichtspijnen/ ontstekingen. Ik heb nu vorige week donderdag afgelopen dinsdag en vanavond weer deze pijn terwijl eerdere gewrichtspijnen nooit langer dan een dag of 4 aanhielden en dan ook elke dag min of meer dezelfde pijn en niet zoals nu met heftige momenten.

Herkent iemand de pijn rondom het borstbeen, waardoor spieren ook mee gaan verkrampen? En is dit een blijvend iets?

Alvast bedankt voor jullie reacties.
din
Berichten: 11
Lid geworden op: 19 aug 2015, 04:12

Re: gewrichtspijn borstbeen bij hypothyreoidie?

Bericht door din »

Ik zie dat mijn bericht wel gelezen wordt, maar krijg geen reacties? Komt dat omdat niemand de pijnklachten herkend? Dan hoor ik dit namelijk ook graag!
essy
Berichten: 188
Lid geworden op: 01 mar 2015, 21:34

Re: gewrichtspijn borstbeen bij hypothyreoidie?

Bericht door essy »

Hallo Din,

Jammer dat je geen reacties krijgt maar allereerst welkom hier!
Ik herken die pijn wel een beetje maar heb het al een tijd niet meer gehad, was het al bijna vergeten maar nu jij het vraagt denk ik ja dat had ik ook. Het kan dus over gaan.

En op vraag 1.....goeie vraag. Wie kan er even een antwoord geven aan din?
Volgens mij heeft de arts het dan over hashimoto maar dat hangt weer van bepaalde anti stoffen af.

gr essy
din
Berichten: 11
Lid geworden op: 19 aug 2015, 04:12

Re: gewrichtspijn borstbeen bij hypothyreoidie?

Bericht door din »

Bedankt voor je reactie! Fijn te horen dat iemand de klachten herkend, ik heb namelijk een huisarts die als je iets hebt..alle klachten daar dan aan koppelt.. en dan blijf je zelf toch met de onzekerheid zitten.

Ik weet helaas mijn waarden niet, ik heb net de reumatoloog gebeld om deze op te vragen en hopelijk wordt ik daar spoedig over terug gebeld. Hoop dat mij dan duidelijker uitgelegd kan worden wat ik nu heb want ik lees zoveel informatie op de site van het SON dat ik er geen wijs uit kom zonder dat ik weet wat ik nu precies heb!
Kiek
Berichten: 6738
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: gewrichtspijn borstbeen bij hypothyreoidie?

Bericht door Kiek »

Hallo Din, welkom!

Dat valt niet mee om na de bevalling een schildklier te hebben die niet voldoet aan de eisen.

In die periode kunnen de schildklierwaarden van te hoog naar te laag roetsjen.
Veel vrouwen voelen dat ook aan hun spieren en gewrichten.
Dit noemen ze een post-partum-thyreoïditis (PPT).

Een PPT kan tot anderhalf jaar na de bevalling stoornissen geven van de schildklierhormonen.
En een PPT gaat meestal gepaard met antistoffen.
Een grote groep van de PPT-ers houdt er helaas een blijvende schildklierziekte aan over.
Zij blijven afhankelijk van de levothyroxine (=T4) om het tekort aan T4 op te lossen.
Maar bij een deel van de vrouwen gaat de schildklier weer goed werken.

Daarom vraag ik me af, waarom de reumatoloog nu al meent dat je PPT blijvend is.
Het lijkt erop dat je reumatoloog vermoedt dat je de ziekte van Hashimoto hebt.
Dit is de meestvoorkomende soort hypothyreoïdie, een autoimmuunziekte.
Maar het is niet eenvoudig een PPT te onderscheiden van een Hashimoto.

Ik herken de spier- en gewrichtspijnen.
Dat wordt beter als je weer voldoende T4 in je bloed hebt.
Want je spieren zijn zeer gebaat bij een goed T4-niveau.

Het is van groot belang je TSH/FT4-waarden te kennen.
Deze zeggen veel over de schildklier'status'.
Wanneer ga je naar de endocrinoloog?
Heb je familieleden met een schildklierziekte, of een andere autoimmuunziekte?

Met vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
din
Berichten: 11
Lid geworden op: 19 aug 2015, 04:12

Re: gewrichtspijn borstbeen bij hypothyreoidie?

Bericht door din »

Heel erg bedankt voor alle informatie! Echt heel heel fijn dat je het zo even voor mij uiteen zet!

Mijn bevalling is nu bijna een jaar geleden en omdat de reumatoloog (2 weken geleden) nog te veel antistoffen tegen mijn schildklier in mijn bloed vond, was de conclusie dat dat inmiddels al veranderd had moeten zijn en dat de kans op herstel niet/ nauwelijks aanwezig is.

Vanaf de 3e a 4e maand na mijn bevalling begonnen mijn klachten maar gooide mijn eigen huisarts het op herstel van de bevalling. Zelf had ik direct het gevoel dat er iets anders aan de hand was. Gelukkig was hij eens op vakantie en kwam ik bij een andere arts die meteen de schildklierwaarden in mijn bloed liet onderzoeken. In eerste instantie werkte de schildklier te snel en daarna is hij er helemaal mee gestopt. Vanaf die tijd neem ik levothyroxine 100 mg. De begeleiding tijdens de eerste maanden gebeurde door de huisarts die regelmatig ter controle bloed heeft laten prikken. Het enige wat hij mij verteld is dat ik nu goed ingesteld ben en dat de schildklier af en toe (minimaal) werkt).

Door mijn gewrichtsklachten ben ik uiteindelijk door de huisarts doorgestuurd naar de reumatoloog. De huisarts nam mijn klachten eigenlijk niet serieus en omdat hij geen reuma factoren in het bloed vond en hij van menig was dat mijn gewrichtsklachten niet bij de schildklierproblemen kon horen gooide hij het direct op fibromyalgie en ik moest er maar mee leren leven. Bij de reumatoloog is dan alles onderzocht en was de conclusie dat het toch bij de schildklierproblemen hoorde en dat ik diclofenac kon nemen tegen de pijn en daarmee was ik daar ook uitbehandeld.

Kortom ben niet door de huisarts of reumatoloog doorverwezen naar een endocrinoloog. Wat kan een endocrinoloog voor mij betekenen? Ik had er eerlijk gezegd nog nooit van gehoord, dus ben nu aan t googelen ;)

In mijn familie heeft niemand een schildklieraandoening of autoimuumziekte.

Nog 1 aanvullende vraag, kan het feit dat ik nu nog borstvoeding geef invloed hebben op het herstel van mijn schildklier? Ik wil namelijk binnenkort hiermee gaan stoppen.
Kiek
Berichten: 6738
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: gewrichtspijn borstbeen bij hypothyreoidie?

Bericht door Kiek »

Het zou mogelijk zijn dat je al voor je zwangerschap iets van een schildklierkwaal aan het ontwikkelen was, is een van de veronderstellingen van onderzoekers.
Tijdens een zwangerschap worden dan de al mogelijk aanwezige antistoffen onderdrukt.
En zodra de baby geboren is, gaat je immuunsysteem weer volop aan het werk: het niveau van antistoffen omhoog, en een schildklierziekte dreigt.
Meestal maakt de schildklier dan eerst teveel hormonen/T4, en een paar maanden later te weinig T4.

Deze laatste twee fasen heb jij ook meegemaakt.
En nu ben je al ruim een half jaar afhankelijk van de levothyroxine (L-T4), denk ik.

Hoe weet je nu of je schildklier zelf weer aan het werk kan?
Als de baby anderhalf is dan stoppen met de levothyroxine.
Of halveren van de dosis, en dan na 4 weken 's ochtends heel vroeg-nuchter-zonder levothyroxine je TSH en FT4 laten prikken.
Afhankelijk van die uitslag weer halveren van de dosis L-T4, of radicaal stoppen, of terug naar je oude hoeveelheid.
Zolang je een kinderwens hebt, zou je ook kunnen door-slikken. En pas na een paar jaar een poging doen om van de levothyroxine af te komen. Je schildklier sluimert al die jaren door.
De keuze om borstvoeding al dan niet te stoppen is niet van invloed op je schildklierkwaal.

Klachten zijn voor een groot deel afhankelijk van het niveau FT4 in je bloed.
En dus van de hoeveelheid levothyroxine, die moeten passen bij je waarden.
Misschien valt daar nog veel te winnen.
Heb je een rijtje TSH/FT4-waarden?
De assistente van de huisarts heeft ze in haar bestand.

Vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
din
Berichten: 11
Lid geworden op: 19 aug 2015, 04:12

Re: gewrichtspijn borstbeen bij hypothyreoidie?

Bericht door din »

Zo, eindelijk de waardes kunnen achterhalen!

Deze zijn:

feb
ths 1,41
t4 16,7

april
tsh 1,15
t4 18,9

juli
tsh 0.57
t4 15,9

aug
tsh 0,99
t4 17.4

Ook hoorde ik van de reumatoloog dat ik anti tpo stoffen in mijn bloed heb zitten. 577 iu per ml terwijl dit normaal onder de 60 moet zijn. Ik heb dus niet de ziektes die eerder al eens in dit topic genoemd zijn.

Zelf zie ik nu dat er wat schommelingen zijn maar weet eigenlijk nog niet goed wat het allemaal inhoud, maar weet nu in ieder geval wat het niet is ;)
Kiek
Berichten: 6738
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: gewrichtspijn borstbeen bij hypothyreoidie?

Bericht door Kiek »

Je TSH's en de bijbehorende FT4's zien er prima uit.
De waarden schommelen over de dag.
Daarom is het best om ze te laten bepalen in hetzelfde lab, op hetzelfde uur in de vroege ochtend, zonder je levothyroxine.

Welke waarden hadden je eerste metingen?
Op basis van deze uitslagen wordt geen levothyroxine voorgeschreven.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
wan
Berichten: 14
Lid geworden op: 25 jun 2015, 07:04

Re: gewrichtspijn borstbeen bij hypothyreoidie?

Bericht door wan »

Hoi Din, bij mij hetzelfde verhaal als dat van jou .... ook na mijn zwangerschap maar alweer 5 jaar geleden. Nog steeds aan het worstelen met mijn pijnklachten en wil dan ook echt reageren op je pijn rond het bostbeen. Heb er 3 jaar mee rondgelopen tot een arts mijn vertelde over Tietze. Google maar eens en kijk of het een beetje overeen kom. ;) . Ik ben nu op gevoel met mijn thyrax bezig en heb momenteel mijn hoop gevestigd op een magnesium voetenbadje hahaha ja dat ga je doen na 5 jaar hahaha gewoon alles proberen. Sterkte en welom op het forum.

groetjes
Plaats reactie