5.2 Vasten Dieet en Hypothyreoidie

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
Plaats reactie
rav
Berichten: 3
Lid geworden op: 14 jun 2015, 19:20

5.2 Vasten Dieet en Hypothyreoidie

Bericht door rav »

Ik ben 65 jr. oud sinds 5 jr. Schildklier patient. Waarden zijn binnen de grenzen , 1 maand geleden gemeten. TSH 2.32 en T4 16.
Intussen ben ik 12 kg aangekomen en probeer sind 1 maand Het 5.2 Vasten dieet.
Dit doe ik 2 x per week, sinds 5 weken en daarbij beperk ik het calorieverbruik op vastedagen, tot 600 Kcal
De rest vd week, mag ik normaal eten.
Ook zit ik op Fitness, Cross trainen en met Gewichten trainen.

Resultaat 3 Kg afgevallen na 5 weken vasten, Echter erge Gewrichtsklachten.
Pijn in mijn rug en Traplopen kost moeite ivm pijn in de knieen.
Dus Fitness lukt ook niet meer.
Bij mijn huisarts hoef ik niet te wezen, want hij vindt de waarden goed z.a. bij de laatse meting en wil niets aan doen. Hij beweert dat hij hetzelfde doet wat een Internist zou doen, maar ik heb geen keuze, want huisartsen, tegenwoordig denken zo, ivm Bezuinigingen.
Mijn vraag is: heeft iemand ervaring met Vasten(caloriebeperking en Gewrichtspijnen bij Hypo ?
Rick
Berichten: 335
Lid geworden op: 17 feb 2015, 09:56

Re: 5.2 Vasten Dieet en Hypothyreoidie

Bericht door Rick »

Dag rav,

Als ik jouw waarden zo bekijk, zie ik nog wel ruimte voor verbetering.
Hoeveel thyrax/euthyrox slik je nu? Goed ingesteld zijn is een persoonlijke kwestie, maar heb je wel eens geprobeerd wat een kwart (6,25 mcg) erbij opleverde?
Het is niet vreemd - voor gebruikers van schildklierhormonen - om met je TSH rond de 1 te zitten en je Ft4 tegen/rond de 20.
Mijn ideaalwaarde zit zo rond de TSH 0,72/FT4 19

Mijn ervaring is dat spier- en gewrichtspijn na sporten heviger is wanneer je nog niet optimaal bent ingesteld.
Zelf doe ik niet aan diëten - afvallen doe ik door sporten. Maar daar is optimaal ingesteld zijn wel 'n voorwaarde voor.
Zo heb ik ook Vit D en B12 laten prikken, om er voor te zorgen dat die waardes ook optimaal zijn.

Door alle thyrax-perikelen ben ik overgestapt op euthyrox. Daarmee ervaar ik ook veel minder "napijn" van het sporten.

Al met al, als ik je verhaal zo lees, zou ik eerst proberen beter ingesteld te raken ipv je op diëten te storten.
Johanna
Berichten: 12
Lid geworden op: 22 apr 2014, 15:36

Re: 5.2 Vasten Dieet en Hypothyreoidie

Bericht door Johanna »

Wat is het 5.2 dieet? Is dat (sterk) koolhydraad beperkt?

Jouw klachten kunnen inderdaad wijzen op ondergedoseerd. Zeker als je (veel) meer gaat sporten EN belangrijk meer koolhydraad arm gaat eten kan dat tegen je werken. Voor Een lichte ophoging is er inderdaad nog ruimte. Aan de andere kant als je je 5 jaar daarop verder goed voelde.....dan zou ikzelf mijn eetpatroon zeer zeker ook eens onder de loep nemen?

Bij een (sterk) beperkt koolhydraad arm dieet zakt de ft3 . Ft3 stijgt na het eten van koolhydraten en zakt na het eten van eiwitten en dat gaat heel snel :-)

het geheim zit hem in de juiste balans eiwit/koolhydraad. In eerste instantie val je op koolhydraad arm dan wel af maar.....kijk naar je verhaal....

Overigens Rick, ik denk niet dat ik die explosieve groei van 63 naar over de 88 kilo met alleen sporten eraf had gekregen. Afvallen is 80% voeding en 20 % sporten. ook daar zit het resultaat is de juiste combinatie.

Johanna.
Gast1

Re: 5.2 Vasten Dieet en Hypothyreoidie

Bericht door Gast1 »

Zo'n wisseldieet is nou net wat ik zelf graag wil voorkomen.

Ik ben weliswaar ook nog niet goed ingesteld, maar ik kan ondertussen alweer bijna dagelijks sporten. Met toenemende, maar wel erg duur en intensiteit.

Het viel me echter op dat m'n gewicht daardoor erg schommelde. Na intensief/lang sporten at ik eigenlijk te weinig. De volgende dag at ik dat feitelijk weer erbij.

Sinds enige tijd hou ik nu zoveel mogelijk bij via myfitnesspal.com
Het prettige daarvan is: het sporten kun je ook invullen en m'n normale sportactiviteiten worden gesynchroniseerd via Garmin.

Zo kan ik goed in de gaten houden of ik per dag wel voldoende binnen krijg en in welke verhouding. Zo hou ik alles goed op peil, val maar beperkt af (gewenst).

Mark
rav
Berichten: 3
Lid geworden op: 14 jun 2015, 19:20

Re: 5.2 Vasten Dieet en Hypothyreoidie

Bericht door rav »

Rick, ik weet dat een TSH rond 1, ideaal is, intussen verhoogd zonder tussenkomst van HA met 12.5 mg.
Vorig jaar ben ik ook overgestapt naar Euthyrox, na het lezen van goede verhalen.
Tot 9 maanden geleden had ik hele lage vit D en Ijzer waarden, totdat ik zelf moest vragen aan de HA om een meting en medicijnen.
Ik heb het idee dat het gebruik van deze medicijn ook leidt tot lage lage vit D en Ijzer waarden.

Johanna: Het 5.2 Vastendieet is geen Koolhydraten beperking, maar Calorie beperkingsdieet.
Een man hoort 2 dagen per week 600 Kcal per dag te gebruiken, de rest van de week, mag je normaal eten.
Ik ben al 4 kg afgevallen.
Ik heb 1 jaar Cardio en Fitness gedaan, maar niets afgevallen, dus maar opgezegd.
Mijn gewrichtsproblemen heb ik dan ook niet meer, vanaf ik gestopt ben.
Als ik niet was begonnen met het Vastendieet, zou ik nw. kleren moeten gaan kopen met 1 maatje groter.
Voor mijn gezondheid is afvallen, belangrijker, dan een goede conditie door sporten.
Jongelingen vallen misschien af met sporten, maar een Zestig plusser, heeft van nature Obstakels met overgewicht en dan nog de Beruchte Hypo erbij.
Als ik mijn streefgewicht bereik, ga ik weer trainen met gewichten, Zalig gevoel door de strakke spieren!
Plaats reactie