Reintegreren op het werk

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
Rick
Berichten: 335
Lid geworden op: 17 feb 2015, 09:56

Re: Reintegreren op het werk

Bericht door Rick »

Willie schreef:@ Rick:

Je schreef dat je in een diepe hypo zat toen de hashimoto werd gediagnosticeerd en dat het instellen moeizaam verliep. Heb je toen gewoon doorgewerkt?

Kun je me vertellen hoe dat instellen bij jouw verliep in die eerste periode? Dus voordat je de nare periode had met het overlijden van je moeder en de miskraam van je vrouw. ( inderdaad ,zoiets verzin je niet :shock: )

Mijn THS was 110 en T4 6 toen de hashimoto werd gediagnosticeerd (mrt 2015) en het instellen verloopt zeer moeizaam. Ben vanaf eind Juni in de ziektewet.

Groetjes Willie
Dag Willie,
Mijn TSH was 'ontmeetbaar hoog' >100; FT4 5,0
Ik heb inderdaad 'gewoon' doorgewerkt, met horten en stoten. In het instelproces wel af en toe een dag ziek gemeld omdat ik een hele dag niet geslapen had vanwege hyperen. Het sporten heb ik wel goeddeels moeten opgeven.
Mijn huisarts wilde te veel te snel. Ik denk dat hij erg geschrokken was van mijn 'vette' hypo :roll: Na een steile curve qua opbouw ben ik gaan afbouwen en vervolgens naar de internist doorverwezen. Toen met een rustiger opbouw verder gegaan. Dat heeft uiteindelijk bij elkaar 2 jaar geduurd, waarna ik 3 jaar stabiel op dezelfde hoeveelheid thyrax gezeten (187,5), om er na 3 jaar nog een kwart (193,75) bij te moeten doen. Op die hoeveelheid heb ik 9 jaar lang gebivakkeerd, tot de productwijziging thyrax. Uiteindelijk bijna de hoeveelheid waar mijn huisarts me op wegstuurde (200 mcg). Achteraf gezien had ik vanaf 100 mcg veel rustiger moeten opbouwen. Ik geloof dat dat nu ook in de NHG-richtlijn staat (starten met 100 mcg)
Ik ben wel tot over m'n piek gegaan (206,25 mcg) om te ervaren wanneer ik echt te hoog zat, zodat ik kon afbouwen tot de juiste hoeveelheid en ik niet ondergedoseerd zou zijn.

Ergens op 't forum moet wel een tabelletje van mijn opbouw rondslingeren; kan 'm alleen niet zo gauw terugvinden.
Willie
Berichten: 32
Lid geworden op: 26 aug 2015, 12:04

Re: Reintegreren op het werk

Bericht door Willie »

@ Rick,

Jeetje, wat een bikkel ben jij dat je "gewoon" hebt door gewerkt. Gelukkig gingen ze bij mij iets rustiger aan de slag. (25, 50, 75) Maar op 75 kwam ik in de problemen. Dus weer terug naar 50/75 om en om) Met name de duizeligheid deed me de das om en dat is nog steeds een probleem. Veel last van gewrichtspijnen, nu ook in mijn vingers. Bij het minste geringste buiten adem. Eigenlijk voel ik me slechter als voor de start van de meds. Nu wordt er een waslijst geprikt om te kijken of er nog niet meer aan de hand is. ik probeer er de vinger op te kunnen leggen waarom de meeste mensen het wel lukt om te blijven werken tijdens de instelling en mij niet.
Ik las ook je verhaal met de thyrax. Ik gebruik levothyroxinenatrium Teva. Zou het kunnen dat het ene merk meer bijwerkingen heeft als de ander?
Rick
Berichten: 335
Lid geworden op: 17 feb 2015, 09:56

Re: Reintegreren op het werk

Bericht door Rick »

Willie schreef:@ Rick,
Ik las ook je verhaal met de thyrax. Ik gebruik levothyroxinenatrium Teva. Zou het kunnen dat het ene merk meer bijwerkingen heeft als de ander?
Dat is persoonlijk. Sommigen hadden geen last van de veranderingen m.b.t. thyrax, anderen - zoals ik - waren compleet van slag.
Daar kom je alleen maar achter door te proberen.
Verschillende merken hebben verschillende soorten vul- en kleurstoffen. Het kan zijn dat je lijf daar slecht op reageert.
Als je het idee hebt dat je goed bent ingesteld en dat dat niet optimaler kan, en je blijft toch met vage of restklachten zitten, kun je samen met je arts overwegen een ander merk te proberen. Realiseer je alleen dat dat vaak een nieuw instelproces betekent. Voor mij viel dat gelukkig mee, maar ook dat is weer persoonlijk.

Ik voel me goed op euthyrox. Ben nog iets aan het finetunen, maar dat hangt ook samen met de toenemende sportinspanningen. Alleen dat gegeven toont al aan hoeveel beter ik me op euthyrox voel, dan ooit op thyrax. Maar nogmaals: dat is een persoonlijk iets.
Plaats reactie