Wat is mijn setpoint?

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
Kiek
Berichten: 6713
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Wat is mijn setpoint?

Bericht door Kiek »

Hoi Emby,

Met alleen je 2 laatste sets TSH/FT4 heb ik wel een redelijk set point kunnen vinden.
TSH 1.4 mU/l en een FT4 van 19 pmol/l.
Nu je TSH nog meer richting 1.5 krijgen!

Vriendelijke groet,
Kiek
Bijlagen
Embymei2016.jpg
Embymei2016.jpg (39.93 KiB) 1154 keer bekeken
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Kiek
Berichten: 6713
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Wat is mijn setpoint?

Bericht door Kiek »

Met de eerste 3 waarden:
11.00 10.00
13.00 7.93
12.00 6.06
is je set point FT4 15.4 en TSH 1.5.

Met je laatste 2 waarden
16.00 6.50
14.00 17.00
is je set point FT4 19 en TSH 1.47

Ik zette eerst je 2 laatste setjes waarden bij de eerste 3.
Maar dat lukte niet. De app zette alle nieuwe waarden apart.
Daarom heb ik een tweede curve gemaakt.

De overeenkomst van beide set points is de 'phi'.
Dat is een waarde die zo'n beetje de gevoeligheid van je TSH laat zien t.o.v. je FT4.
De curve is steil bij een hoge phi, en minder steil bij een lage phi.
Bij je eerste 3 waarden is de phi 0.43.
En bij de laatste 2 waarden is de phi 0.48.
Dat is niet veel verschil. De phi hoort bij je 'vingerafdruk'.

Nu begrijp ik dat de 2 laatste waarden van een ander lab zijn?
Dan klopt het wel dat er geen relatie gevonden werd door de app.

Tot een volgende!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Kiek
Berichten: 6713
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Wat is mijn setpoint?

Bericht door Kiek »

Hallo Emby,

Met die FT4 van 19 pmol/l zit je wel lekker.
Alleen past die TSH niet zo daverend.

Fijn dan je behandelaar verder kijkt.

Vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
vlaggetje
Berichten: 142
Lid geworden op: 19 apr 2016, 20:55

Re: Wat is mijn setpoint?

Bericht door vlaggetje »

Hoi emby, puur uit nieuwsgierigheid wat is dat voor apparaat?

Met vriendelijke groet Janet
Kiek
Berichten: 6713
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Wat is mijn setpoint?

Bericht door Kiek »

Ojee, Emby!
Je wilt Cytomel en je endocrinoloog zet je aanvankelijk op 2 x 12.50 µg.
Die endocrinoloog volgt niet de richtlijn, en kent geen achtergronden.
Daarnaast zijn zijn motieven ondoorgrondelijk.
Je hebt immers nog lang geen stabiele T4-schildkliersituatie.
Deze zomer bereikte je voor het eerst een normale waarde van FT4 en TSH.

FT4....TSH
11.00..10.00
13.00.. 7.93
12.00.. 6.06
16.00.. 6.50
14.00..17.00
19.00.. 1.4

Normale waarden krijg je ook niet voor elkaar met Cytomel.
Eigenlijk vind ik het van je endocrinoloog een onverantwoord experiment.
Je hebt nota bene last van hartkloppingen!

Gelukkig volg je niet het recept van deze endocrinoloog.

Je moet weten dat Cytomel de normale omzetting verstoort van T4 naar T3 die bij gezonde mensen ook plaatsvindt.
Als je Cytomel inneemt, dan piekt de T3 na gemiddeld anderhalf uur in het bloed, waarna de daling weer inzet.
Dat geeft misschien een kortdurende boost.
Dat staat toch in geen verhouding tot de nadelige effecten die kunnen optreden bij mensen die daar gevoelig voor zijn? Ik bedoel bij mensen met een gevoeligheid voor hartritmestoornissen. Of voor mensen met een gevoeligheid voor botbreuken. En natuurlijk ook voor de oudere mens.

lit.
- Schildkliertje
http://schildkliertje.blogspot.nl/2012/ ... 3-bij.html
-Richtlijn T4+T3
http://www.karger.com/Article/FullText/339444
-Jonklaas 2015
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24977379
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/27030088
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Kiek
Berichten: 6713
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Wat is mijn setpoint?

Bericht door Kiek »

Halle Emby,

Natuurlijk wil je alles proberen.
Ik heb zelf ook zes jaar Cytomel gebruikt op zoek naar beter.
De hallelujaverhalen vind ik achteraf een soort van (bij-)geloof.

In toenemende mate wordt meer onderzoek bekend, waardoor de nadelen duidelijker belicht worden.
En juist nu lijken artsen steeds meer bereid dan een paar jaar terug, een proef te doen met T3.

Je kent nu de nadelen.
Dat is best belangrijk.

Ik hoop dat het je geeft wat je ervan verwacht.

Succes!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Jackie
Berichten: 136
Lid geworden op: 27 sep 2013, 12:04

Re: Wat is mijn setpoint?

Bericht door Jackie »

Hallo Emby,

Ik heb zelf ook 2 jaar Cytomel geslikt. In het begin had ik het idee dat ik me beter voelde. Daarna merkte ik er eigenlijk niets meer van en ben ik gestopt. De nadelen wogen niet meer op tegen de "voordelen".
Ik heb het idee dat de werking van Cytomel (of de ontregeling van de normale omzetting T4 in T3) nog lang heeft nagewerkt.
Momenteel slik ik alleen Euthyrox en gaat het heel goed. Wat bij mij helpt is veel beweging.

Een snelle verandering bij schildkliermedicatie is een illusie, denk ik. Het heeft tijd nodig.

Als ik naar jou situatie kijk denk ik dat je snel begonnen bent met Cytomel. Misschien als je een tijdje stabiele waarden had was je je beter gaan voelen?
Wat me ook opvalt is dat je van merk verandert en met Cytomel begint. Dat zijn 2 veranderingen in 1 keer. Hopelijk krijg je vanaf nu steeds hetzelfde merk. Wisselingen van merk (niet door tekorten) zijn niet de bedoeling, dan blijf je bezig met instellen.
Goed dat je het recept van je arts niet volgt. Een dosering van 2 x 12,5 mcg Cytomel is erg veel. Als je 75 mcg Euthyrox slikt kom je dan op een verhouding T3:T4 van 1:3. De verhouding ligt bij mensen met een gezonde schildklier gemiddeld tussen de 1:13 en 1:20.
Als je nu 2 x 6,25 slikt kom je met 75 mcg Euthyrox nog steeds op een verhouding van 1:6 nog verre van optimaal.

Het is goed je te verdiepen in de combinatietherapie helaas zijn niet alle artsen op de hoogte van de nieuwste inzichten. Zie link naar de richtlijn die Kiek eerder plaatstte

Heel veel succes
Jackie
Patricia31
Berichten: 349
Lid geworden op: 18 nov 2015, 18:00

Re: Wat is mijn setpoint?

Bericht door Patricia31 »

hoi hoi, altijd heel erg veel schouderklachten gehad en 2 x OK. NIet echt frozen shoulder.
Problemen zijn bedenk ik mij, nu ik het aan het schrijven ben, de laatste tijd heel erg rustig dus wie weet?!
Succes met proberen!
Kiek
Berichten: 6713
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Wat is mijn setpoint?

Bericht door Kiek »

Ik ben ook beiderzijds geopereerd. Wel frozen.
Nooit meer een normale schouderwerking gehad.
Overigens overkomt me zo nu en dan weer een ontsteking.
Nu kortdurend, weken, geen maanden. Maar wel weer die gemene pijn.
Afijn, er zijn ergere dingen op de wereld.

De Thyroidmanager rept niet over frozen shoulder <-> hypothyreoïdie.
Wel wordt volgens TM een periartritis van de schouder geassocieerd met thyreotoxicose, dus hyperthyreotische perioden (teveel schildklierhormoon).
Periarthritis of the shoulder (subacromial bursitis) is occasionally associated with thyrotoxicosis.
http://www.thyroidmanager.org/chapter/g ... toxicosis/

En toch lijkt het volgens onderstaand artikel dat mensen (dus meer vrouwen?) met een hypothyreoïdie meer risico lopen zoiets te ontwikkelen. Zeker is het niet. Leeftijden worden niet genoemd.
Alle gevallen zijn in een statistisch speeltje gestopt. Dan rollen er vanzelf wel wat suggesties uit.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/27424251

Verder:
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23352186
Heb je diabetes, dan heb je een verhoogd risico. Ook hier wordt hypothyreoïdie gemeld.
Het lijkt familiair te zijn.
Ben je op de Britse eilanden geboren, of je ouders/grootouders zijn daar geboren, dan heb je eveneens een verhoogd risico om een frozen shoulder te ontwikkelen.
Dupuytren is ook een risicofactor.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
hedwich
Berichten: 15
Lid geworden op: 01 sep 2015, 07:57

Re: Wat is mijn setpoint?

Bericht door hedwich »

Ik had heel erg last van mijn schouders toen ik nog geen schildklierhormoon slikte en mijn schildklier te traag werkte. Het was zo erg dat ik me 's-ochtends niet zelfstandig meer aan kon kleden. Maar of het frozen shoulder was weet ik niet.
Nu slik ik ongeveer anderhalf jaar levothyroxine en de pijn is langzaam maar zeker steeds minder geworden en is nu vrijwel weg. Ik denk dat het bij mij aan de hypothyreoïdie lag.
Plaats reactie