nodus groter geworden en nu ?

Met informatie over en ervaringen met diagnose en behandelingen
Plaats reactie
Wilhelmina
Berichten: 1
Lid geworden op: 20 jan 2016, 22:22

nodus groter geworden en nu ?

Bericht door Wilhelmina »

Hallo allemaal,

Mijn naam is Wilhelmina, ik ben 44 jaar getrouwd en 3 kinderen.
In 2013 ontdekte ik tijdens de zwangerschap van mijn jongste zoon een bobbel in mijn nek. Ik ben toen door de huisarts direct doorverwezen naar een internist. Na bloedonderzoek en echo met punctie bleek het een nodus in mijn schildklier te zijn van 3x3 cm en verder goedaardig en mijn schildklier werkt verder normaal. De internist vertelde dat dat vaker voorkomt tijdens de zwangerschap. Besloten is toen dat deze nodus ieder half jaar gecheckt wordt door de internist middels punctie en bloedonderzoek. De laatste 2 jaar was alles in orde. Eind november 2015 had ik het idee dat de bobbel groter werd, ook zei mijn man en vrienden dat deze opvallend groter was geworden. Zelf zag ik het ook en kreeg ik last van mijn nek. Ik heb de internist gebeld en ben afgelopen week weer voor echo punctie en bloedonderzoek geweest. Volgende week woensdag krijg ik de uitslag. De dokter die de punctie uitvoerde zag dat de nodus aanzienlijk gegroeid is naar 4x8 cm terwijl ik maar een dun nekkie heb....logisch dat ik last van mijn nek had zei hij. Het is een gladde vorm nodus en mijn lymfeklieren waren normaal, wel dacht hij kalkspatjes te zien, waardoor er 2x een punctie is uitgevoerd.
Ik heb afgelopen week van alles op internet gelezen op internet en op dit forum. Ik ben zoals jullie begrijpen hierdoor erg bang, ongerust en ik slaap er slecht van.
Wie kan mij advies geven of heeft hier ervaring mee ? Ik zou het erg fijn vinden wat van jullie te horen, zodat ik wat beter in kan schatten wat ik kan verwachten.
Groet Wilhelmina
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: nodus groter geworden en nu ?

Bericht door Kiek »

Welkom, Wilhelmina!

Allicht dat je je afvraagt wat er aan de hand is.

In de meeste schildklieren van vrouwen op leeftijd (wat dat ook moge betekenen) komen best nodussen voor, groot en klein, zonder dat ze behandeld worden (of zelfs maar bekend zijn).

Ik had ooit een vergrote schildklier met nodussen.
Gedurende 7 jaar werden die nodussen gecheckt: echo en puncties.
Pas na een check in een academisch ziekenhuis bleken de echo's en puncties overbodig.
Gelijktijdig bleek ik een hypothyreoïdie te hebben.
Daarvoor gebruik ik Thyrax.

Als ik jou was, dan zou ik naar een academisch ziekenhuis gaan.
Leiden bijvoorbeeld, of het Radboud in Nijmegen.
Daar is enorm veel kennis opgebouwd over nodussen, behandeling en eventuele operatie.
Laat je hiervoor niet behandelen, (noch opereren!) in een perifeer ziekenhuis.
Daar is te weinig ervaring.
Schildklieroperaties zijn ingewikkeld.
Daarvoor is expertise belangrijk. Dat staat in de richtlijn.

Je nodus is flink gegroeid.
Overleg met je behandelaar op z'n minst over een second opinion in een academisch ziekenhuis op korte termijn, en eventueel overname van de behandeling als die moet volgen.
Je hebt nu lang genoeg gewacht.

Succes!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Myra
Berichten: 117
Lid geworden op: 18 sep 2013, 19:57

Re: nodus groter geworden en nu ?

Bericht door Myra »

Als je geopereerd moet worden, laat dat doen door een chirurg die er ervaring mee heeft.
Plaats reactie