Wie heeft ervaring met operatie?

Met informatie over en ervaringen met diagnose en behandelingen
Plaats reactie
marijke
Berichten: 2
Lid geworden op: 11 mar 2016, 15:40

Wie heeft ervaring met operatie?

Bericht door marijke »

Hallo

Ik ben Marijke en 65 jaar. Toen ik 13 jaar was werd door de huisarts vast gesteld dat ik iets aan de schildklier had.(ouderwetse huisarts, steengoed maar niet transparant),flinke struma. Ik kreeg cytomel, elke maand een BM onderoek en voelde mij prima. Door een verhuizing kwam ik in mijn nieuwe woonplaats bij een internist terecht die vast stelde dat mijn P.B.I.te laag was en schreef thyranon voor.

Achteraf gezien heb ik hier erg slecht op gereageerd maar toendertijd niet gekoppeld aan de thyranon en terug gegaan naar mijn oude woonplaats.I.v.M een interne opleiding geen vrije artsenkeus(dus niet mijn oude huisarts) een nieuwe internist die na het lezen van de brief zonder enig onderzoek concludeerde dat ik niets aan de schildklier mankeerde misschien aan de hypofyse. Onmiddellijk stoppen met de thyranon en na 1 jaar zou hij mij oproepen voor een ziekenhuis opname. Na veel aandringen is dit gebeurd.

Eindconclusie: U mankeert niets. Daarna zijn symptomen pas goed begonnen: 2 keer een flinke depressie,koud,warmte explosies, slaap problemen,geen energie, aankomen bij een 1000 cal.dieet, hart en vaat lijden. Tussentijds nog 1 keer bij een andere internist geweest die vertelde dat T#,T4 aan de lage kant waren maar binnen de norm dus niets aan de hand. Wat hij niet vertelde maar ik had gehoord op de afdeling nucleair was dat mijn luchtpijp en slokdarm iets waren verschoven, vond ik niet vreemd want ik verslikte mij regelmatig.

Toen besloten om nooit meer iets over een schildklier te zeggen en met de symptomen te leren leven. Tot eind vorig jaar ik een knobbel een aantal cm. naast mijn struma ontdekte. Mijn nieuwe huisarts die mijn frustratie goed begrijpt stelde een echo voor en nu blijkt dat de knobbel schildklierweefsel bevat maar dat het weefsel door loopt naar de slokdarm en luchtpijp. Advies : operatie. Het is een lang verhaal geworden maar hopelijk wel duidelijk. Mijn vraag is: heeft iemand ervaring met een dergelijke operatie, zijn er alternatieven of heeft iemand een ander goed advies? Ik hoor het graag.
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3601
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Wie heeft ervaring met operatie?

Bericht door laura »

marijke schreef:Hallo

Ik ben Marijke en 65 jaar. Toen ik 13 jaar was werd door de huisarts vast gesteld dat ik iets aan de schildklier had.(ouderwetse huisarts, steengoed maar niet transparant),flinke struma. Ik kreeg cytomel, elke maand een BM onderoek en voelde mij prima. Door een verhuizing kwam ik in mijn nieuwe woonplaats bij een internist terecht die vast stelde dat mijn P.B.I.te laag was en schreef thyranon voor.


hallo Marijke,

Welkom op het Schildklierforum.
Ik verplaatst je onderwerp naar http://www.schildklier-forum.nl/viewforum.php?f=11

Voor veel jongere mensen zijn termen als basaal metabolisme, PBI en thyranon totaal onbekend.
Mogelijk dat je daardoor nog geen reactie hebt gekregen.

Hopelijk vind je meer informatie over de operatie in http://www.schildklier-forum.nl/viewforum.php?f=11.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Kiek
Berichten: 6738
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Wie heeft ervaring met operatie?

Bericht door Kiek »

Welkom, Marijke!

Je huisarts was er wel héél vroeg bij dat ie je in 1964 al Cytomel voorschreef!
Het onderzoek naar de mogelijkheden en kwaliteiten van Cytomel was toen in Amerika nog volop aan de gang.
Gelukkig zijn we niet meer afhankelijk van BM en/of PBI.
En hebben artsen en labmensen grote vorderingen gemaakt.
Er is alweer ruim een halve eeuw voorbij...

Omdat er relatief niet veel schildklieroperaties gedaan worden, terwijl het een ingewikkelde ingreep is, worden deze operaties geconcentreerd in meestal academische centra en enkele grote ziekenhuizen, waar een vastgesteld minimum aantal schildklieroperaties gedaan worden.
Word je in een academisch ziekenhuis geholpen?

Vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
marijke
Berichten: 2
Lid geworden op: 11 mar 2016, 15:40

Re: Wie heeft ervaring met operatie?

Bericht door marijke »

Hallo Kiek
Dank voor je reactie, mijn huisarts stelt een regionaal ziekenhuis voor. Heb gezegd dat ik de situatie eerst wil laten bezinken. maar hoe dan ook ik zal er iets mee moeten. Eerst maar eens de echo bekijken en informatie omtrent de operatie vragen. Daarnaast vraag ik me af of een slok radioactief jodium nog iets op kan lossen. Ikhoud je op de hoogte. groet marijke.
Plaats reactie