Stem en operatie

Met informatie over en ervaringen met diagnose en behandelingen
lauraa
Berichten: 8
Lid geworden op: 30 mar 2016, 10:34

Re: Stem en operatie

Bericht door lauraa »

Het is raar hé dat gevoel in de keel... Ik hoop dat mijn adem gauw terug is, want ik heb toch het gevoel dat het mijn 'stemrevalidatie' serieus vertraagd. Ik moest 2 maand terug normaal naar de chirurg, maar logopediste zei dat het nog geen zin had omdat ik nog altijd vorderingen maak, dus dat is wel goed nieuws. In januari dan terug naar de endocrinologe en eens kijken wat zij er van zegt.

Maakt je stem/ademhaling nog altijd vorderingen met de logopedie die je nu krijgt? Want je loopt toch al heel lang met die verlamming rond...
Myra
Berichten: 117
Lid geworden op: 18 sep 2013, 19:57

Re: Stem en operatie

Bericht door Myra »

De logopedie die ik nu krijg is hoofdzakelijk om ontspanning in mijn keelgebied te krijgen. Bestaat dan ook voor het grootste deel uit massage en manipulatie. Ik heb er meer adem door gekregen, maar dat wordt niet meer dan het nu is. Het is in ieder geval meer dan het na de operaties was.
Mijn stem wordt ook niet beter dan die nu is. Gelukkig ben ik gepensioneerd, want mijn beroep, onderwijzeres, zou ik niet meer kunnen uitvoeren.
Ik moet er dus maar mee leren leven zoals men zo vaak zegt. :( :cry:
En gelukkig kan ik mijn passie, hardlopen, nog/weer uitvoeren.
inge2
Berichten: 69
Lid geworden op: 16 mar 2015, 21:05

Re: Stem en operatie

Bericht door inge2 »

Hoi Myra.

Het is al weer een tijdje geleden dat ik reageer op het forum, maar ik had niets te melden. Nu ook niet veel hoor!
Vandaag de belafspraak met de kno arts gehad.
De neusspray die ik 6 weken moest gebruiken heeft totaal niet geholpen voor de slijmvorming in mijn keel.
Dus nu een recept voor codeïne tabletjes om de hoestprikkels te verminderen.
Ben benieuwd of dat helpt. Heb nog een keer een bijna stikervaring gehad toen ik lag te slapen. Het duurde gelukkig niet zo lang maar het is toch weer heel naar. Daarna durfde ik niet meer te gaan slapen.
Hoe gaat het met jou Myra? Heb je nog logopedie? Ik heb geprobeerd om te gorgelen maar dat lukt mij niet, ik ben te bang dat ik me verslik.
Ik hoop dat het goed met je gaat!
Liefs, Inge.
Myra
Berichten: 117
Lid geworden op: 18 sep 2013, 19:57

Re: Stem en operatie

Bericht door Myra »

Ik heb ook niet veel te melden hoor!

Ik ga inderdaad nog naar de logopediste, ze doet niets meer aan mijn stem, omdat daar niets meer aan te doen is, maar masseert nog steeds mijn strottenhoofd en het gebied eromheen. Ik ben dan 's avonds niet te genieten, maar het helpt wel. De grootste spanning is weg en ik kan weer gewoon ademhalen. Ik ga nu nog maar om de vier weken.
Maar het akelige dikke gevoel is er nog steeds, dat verdwijnt ook nooit meer denk ik. Ik ben voor de pijn in mijn levergebied bij een osteopaat en volgens hem is het inwendig littekenweefsel (verklevingen) alleen weg te halen door een operatie, maar daar is het juist van gekomen. En in mijn keelgebied heb ik ook littekenweefsel is met een MRI onderzoek geconstateerd. Dat zit rond de stembandzenuw, vandaar dat die verlamd is en dat het akelige gevoel altijd aanwezig zal blijven zijn. De ene mens maakt meer littekenweefsel aan dan de ander en ik maak er dus veel aan.Het is helaas niet anders.Ik troost me maar met de gedachte dat er mensen zijn die er erger aan toe zijn. Hoewel die gedachte niet altijd helpt.

Met codeïne heb ik slechte ervaringen. Ik werd er heel erg slaperig van, ik ben zelfs een keer in een bushokje in slaap gevallen. :lol:
Maar niet iedereen is hetzelfde, dus ik hoop dat het jou wel helpt.

liefs
Myra
inge2
Berichten: 69
Lid geworden op: 16 mar 2015, 21:05

Re: Stem en operatie

Bericht door inge2 »

Hallo Myra.

Inderdaad zullen we wel altijd klachten blijven houden ten gevolge van de operatie. Maar ik denk dan ook er zijn ergere dingen.
Maar het blijft lastig.
Ik ben nog niet begonnen met de codeïne. Het lijkt mij niet goed om de hoestprikkel te onderdrukken omdat ik wel slijm ophoest.
Dan is het volgens mij niet goed want dan blijft het daar zitten met als gevolg misschien een longontsteking.
En je mag geen auto rijden en je wordt er slaperig en moe van. Net als wat jou overkwam in het bushokje, nou dat kan ik echt niet gebruiken met het oppassen en mijn werk. Dat is voor niemand goed!
En dan erbij dit bestrijdt alleen de symptomen en de oorzaak blijft nog steeds onbekend. Misschien verwacht ik teveel van de arts.
Vanavond voor het slapen gaan wil het wel proberen, morgen hoef ik toch niets.
Fijn dat de logo jou zo goed geholpen heeft! Ik weet niet of ik het zou kunnen verdragen dat er iemand aan mijn strottenhoofd komt.
Ik vind dat erg gevoelig.

Liefs, Inge.
Myra
Berichten: 117
Lid geworden op: 18 sep 2013, 19:57

Re: Stem en operatie

Bericht door Myra »

Nou, om eerlijk te zijn vind ik het ook verschrikkelijk als ze er aan zit. Ik heb dan de neiging haar handen weg te duwen, maar dat doe ik natuurlijk niet. Er zit geen helaas geen verdere verbetering in. Iedere keer als ik bij haar kom is mijn strottenhoofd weer verkrampt. Krijg er zo langzaamaan behoorlijk genoeg van. Ook van elke dag wakker te worden met een pijnlijk stijf strottenhoofd. Ik neem aan dat jij dat ook hebt? Werd ons niet verteld van te voren hè? Maar misschien weten ze het wel niet, zijn wij uitzonderingen!

Hoe is het met de hoestprikkel?
liefs
Myra
inge2
Berichten: 69
Lid geworden op: 16 mar 2015, 21:05

Re: Stem en operatie

Bericht door inge2 »

Hallo Myra.

Allereerst de beste wensen voor 2017!
De feestdagen zijn weer achter de rug wat ik persoonlijk heerlijk vind. :D
Nu nog even genieten van vrije dagen.
De week voor Kerst heb ik nog contact gehad met de k.n.o. arts.
Hij dacht dat ik een niet aan stoffen gebonden allergie heb. Dus reactie op b.v. koud /warm. rook of verflucht, zitten/liggen enz..
Daar kun je over heen groeien na een jaar of 6/7. Dat hoop ik dan maar. Er zijn wel medicijnen maar met veel bijwerkingen.

Inderdaad is mijn strottenhoofd ook vaak verkrampt en met het eten moet ik daar altijd bedacht op zijn anders verslik ik me.
Ik vind het ook vreemd dat er niemand op het forum is die onze " pech" ook is overkomen.
Daarom vind ik het ook zo fijn dat wij onze ervaringen hier uit kunnen wisselen, dat er iemand is die begrijpt waar je het over hebt.
Soms ben ik wel eens bang dat de nodus in de helft die er nog zit gaat groeien en die kant er ook uit moet. Maar die gedachte stop ik dan gauw weg.
Myra, ik hoop dat het goed met je gaat! Hoe is het met het lopen?

Liefs, Inge.
Myra
Berichten: 117
Lid geworden op: 18 sep 2013, 19:57

Re: Stem en operatie

Bericht door Myra »

Ook jij de beste wensen, dat het maar steeds ietsje beter mag gaan!

Het gaat met mij eigenlijk best goed, misschien ook omdat ik me erbij heb neergelegd dat het op en neer gaat? Sinds ik een ander kussen heb, gaat het met de spanning en pijn in mijn keel een stuk beter.(Eigenlijk durf ik dit bijna niet op te schrijven, omdat elke keer als ik zeg dat het best goed gaat, er weer een terugslag komt!) Woensdag moet ik weer naar de logopediste. 23 November ben ik daar voor de laatste keer geweest en we hebben toen afgesproken dat ik geen stemoefeningen meer zou doen, omdat dat alleen maar averechts bleek te werken. De ene keer heb ik gewoon meer stem dan de andere keer, moet ik (en mijn omgeving) maar gewoon aan wennen. Gisteravond hadden we nieuwjaarsreceptie van de atletiekclub en dan neem ik mijn stemversterker mee. Met lopen gaat het trouwens steeds beter, ik heb bijna mijn lucht van vroeger terug. Ik voel en merk wel bij inspanning dat er minder lucht door mijn keel kan, maar ik maak niet meer het geluid waarbij mijn medelopers denken dat ik een zware astma aanval heb en dat ze 112 moeten bellen!

Ik heb na kerst nog een dikke darmonderzoek gehad (gelukkig met roesje) omdat ik nog steeds pijn in het operatiegebied van mijn lever heb en men wilde uitsluiten dat het eventueel door mijn darmen zou komen. Alles was goed (wel een poliep weggehaald en over vijf jaar weer zo'n onderzoek), dus moet ik er "mee leren leven". Het is inwendig littekenweefsel en dat is weg te halen door een operatie, maar dan krijg je dus weer nieuw littekenweefsel.........

Ik ben niet bang dat de nodus weer aangroeit, want tenslotte is dat deel van de schildklier weg, wel dat het ook aan het andere deel kan gebeuren. Maar het is bij mij nu vijf jaar geleden, dus dat zal wel niet.

groetjes
Myra
inge2
Berichten: 69
Lid geworden op: 16 mar 2015, 21:05

Re: Stem en operatie

Bericht door inge2 »

Hoi Myra.

Fijn dat het goed met je gaat!
Ja, de dingen waar we mee moeten leren leven worden er steeds meer. Het is inderdaad zo dat alles went en dat je accepteert dat het nu eenmaal zo is. Je bent dankbaar dat het niet iets levensbedreigends is. Er is altijd wel iets waar je door geplaagd wordt. Ik nu door netelroos. Gelukkig helpen de tabletten goed.
Bij mij is het nu 3 jaar geleden, de operatie bedoel ik, en het gaat ook best wel steeds iets beter gelukkig.
Toch ben ik al aan het aftellen dat ik kan stoppen met werken, het valt me toch wel erg zwaar. Ik kom dan letterlijk en figuurlijk adem tekort. Dus dit schooljaar nog afmaken en dan ga ik met vervroegd pensioen!

Groetjes, Inge.
Myra
Berichten: 117
Lid geworden op: 18 sep 2013, 19:57

Re: Stem en operatie

Bericht door Myra »

Hoe is het eigenlijk met de slijmprop in je keel? Ik heb er de laatste tijd erg veel last van, net alsof er een hoop snot zit. Ik hoef niet te hoesten of zo, het zit er gewoon en is heel irritant.

Dus over een maand of vijf ben je "vrij"!

groetjes
Myra
Plaats reactie