Lithium en struma

Met informatie over en ervaringen met diagnose en behandelingen
Bella
Berichten: 223
Lid geworden op: 04 jul 2014, 12:01

Re: Lithium en struma

Bericht door Bella »

Beste Ida,

Misschien niet gelijk alles op de schildklier gooien, al heb je 'n struma. Lithiumgebruik kan ook bijschildklierlijden (hypercalciemie door hyperparathyreoïdie) triggeren dan wel veroorzaken. De schildklier kan daar flink last van hebben. De klachten die je noemt (krampen in benen en voeten, niet slapen) doen me eerder daaraan (hypercalciemie) denken dan aan schildklierlijden. Is je calcium al eens geprikt? Is dat hoognormaal of (licht) verhoogd dan is het vrijwel altijd bingo. Soms is hyperparathyreoïdie zelfs de bron van een bipolaire stoornis of depressie! Bijschildklierlijden is uitstekend te genezen door de aangedane bijschildklier(en) te verwijderen in 'n meestal poliklinische operatie.

Behalve controle van de bloedwaarden calcium en vitamine D (vaak laag of verlaagd in hyperparathyreoïdie) zou het goed zijn om meer te weten: wat zijn je klachten en symptomen zoal?

Sterkte!
Bella

http://geneesmiddelenbulletin.com/artik ... hyreoidie/
http://www.parathyroid.com
Altijd nuchter bloedprikken: niet eten, geen schildklierhormoon slikken en zo vroeg mogelijk.
Dat geeft de betrouwbaarste waarden.
Ida
Berichten: 15
Lid geworden op: 02 jun 2016, 11:47

Re: Lithium en struma

Bericht door Ida »

Hartelijk dank Kiek. Wat ik je kan geven is dat wat ik heb. De volgende range v.a. vorig jaar juli.
8- 7-15: TSH 1.7 - FT4 11
22-3-16: TSH 0.87 - FT4 12
12-4-16: TSH 1.8 - FT4 12
14-6-16: TSH 2.5 - FT4 12 - FT3 4.5
5- 7-16: TSH 1.1 - FT4 12
Start Levothyroxine 0,25 mcg pd: op 18-6-16.

Door te laag blijvende FT4 had ik sinds 7 dagen zelf opgehoogd met 1 tablet extra (een complementaire arts zei mij dat 1 tablet van 0,25 mcg erg laag is), maar heb dit gestaakt en neem sinds vandaag nog maar 1 tablet, want ik heb alweer 5 weken hevige krampen in kuiten, voeten en tenen, vooral 's nachts en slaap daardoor bijna niet, maar ook overdag (heb vandaag voor het eerst steunkousen aangedaan op voorschrift van de oedeemtherapeut). Vorig jaar heb ik namelijk een thrombobeen gehad en daarvoor Dalteparines moeten prikken voor 6 weken lang dagelijks, die medicijnen kunnen niet gebruikt worden met Levothyroxine. Ben bang dat ik weer een thrombobeen heb, want ik ben wel gestopt met roken vorig jaar, maar mijn gewicht is nog steeds obese 110 kg. Ben vorig jaar okt. flink gaan sporten en diëtiste, heeft niet mogen baten, ben zelfs 5 kg extra aangekomen, vandaar dat ik begon te denken aan een hypothyreoïdie doordat zich ook een struma in de hals heeft ontwikkeld. Tenslotte, ik slik dus lithium alweer 5,5 jaar (is een schildklierremmer) en ik heb een stollingsziekte, Factor V Leiden.
Ida
Berichten: 15
Lid geworden op: 02 jun 2016, 11:47

Re: Lithium en struma

Bericht door Ida »

Beste Bella,

Hartelijk dank voor je bericht.
Is wat jij beschrijft hetzelfde als de ziekte van Cushing? Ik moet nml nog een cortisolbelastingstest laten uitvoeren van de Belgische internist. Dit moet de HA uitvoeren.
Het calcium is overigens verdraaid hoog!
22-3: 2.51, corr 2.5
12-4: 2.48. corr 2.53
5-7: 2.47

Dat zou het dus wel eens kunnen zijn? Wat moet ik doen? Wil over 3 weken op vakantie (voor bijna 1 maand) en een afspraak met prof. Haak staat pas half sept. ingepland, die man zou het kunnen weten.
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Lithium en struma

Bericht door Kiek »

Hallo Irene,

Ja, lithium kán de schildklierwerking verstoren. Hoewel dat geen wet van Meden en Perzen is.
In jouw situatie met zulke schildklierwaarden, zou ik niet aan de levothyroxine willen beginnen.
Een normale eigen schildklierwerking is de beste garantie voor de juiste hoeveelheid schildklierhormonen, en -evenwicht.

Je TSH's met de FT4's laten zien laat dat je schildklier hoogst waarschijnlijk voldoende presteert.
Immers rondom de 1 mU/l, met een stabiele FT4 van rondom de 12 pmol/l.
Vergeet niet dat de TSH flink kan zwieren over 24 uur.
's Nachts het hoogst, waardoor je 's ochtends op het lab nog iets van de hoge TSH kunt 'profiteren'.
En ongeveer de tweede helft van de middag het laagst.
Dat kan best een verschil opleveren van zelfs wel 3 mU/l!
Maar soms ook slechts golfjes met een verschil van b.v. 1 mU/l.
Ik hoorde laatst dat er mensen zijn die veel sterkere TSH-golven hebben.

Als je in jouw situatie levothyroxine (=T4) toevoegt, dan gaat je schildklier prompt minder T4 aanmaken.
De TSH krijgt immers het signaal dat er meer dan voldoende T4 in bloed zit.
Je bereikt er dus eigenlijk niets mee, behalve dat je schildklier-evenwicht wordt verstoord.

Omdat je lithium gebruikt zul je je TSH en je FT4 wel in de gaten.
En je zult vast aan de bel trekken als je TSH echt oploopt, denk ik.
Maar doe dat nu nog niet.

Vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Ida
Berichten: 15
Lid geworden op: 02 jun 2016, 11:47

Re: Lithium en struma

Bericht door Ida »

Beste Bella,
Vit D is ook verlaagd: 41. Cholesterol te hoog: 5.4.
Overige klachten: myxoedeem in hals, gezicht, ogen, buik, benen, enkels, voeten, tenen. In hals met verkleuringen. Gezwollen oogleden en rode restverschijnselen. Onderbenen boven de enkel binnenkant, nieuwe bloeduitstortingen. Struma multinodulaire nodus, 3.3 cm. Veel knobbels in hele lichaam, ca. 16 st. Hevige pijn in onderrug gehad = facetarthrose. Spierpijn, gewrichtspijn (knie). De nachtelijke krampen zoals eerder beschreven. Jeuk. Slapeloosheid. Obstipatie. Jarenlang restless legs. Vaak plasaandrang. Obese. Depressief, manisch = bipolaire stoornis. Sinds inname lithium niet meer. Haaruitval, ook van wenkbrauwen. Tinnitus en slechthorendheid (erfelijk). Factor V Leiden. HELLP-syndroom tijdens post partum. Thrombobeen.
Ida
Berichten: 15
Lid geworden op: 02 jun 2016, 11:47

Re: Lithium en struma

Bericht door Ida »

Beste Kiek,

Ik had zo gehoopt op terugkeer van de oude waardes, TSH 0.87 en FT4 17.
Zoals jij het beschrijft krijg ik de gedachte om dan juist heel veel Levothyroxine te nemen, bijv. 200 of meer, maar of dat goed is om het zo uit te testen lijkt me niet. Zover wil ik niet gaan. Verder is er nog het natuurlijk schildklierhormoon. Maaaar nu heeft Bella iets zinvols gemaild. Heb je dat al gelezen? Zij kijkt meer in de richting van de bijschildklieren. Ben benieuwd wat zij nog meer weet.
Tenslotte kan ik melden dat ik over 2 weken nog een afspraak heb staan met een complementair arts, die neemt de tijd om alles eens goed door te lichten. Een HA of internist heeft max. 30 min. Deze man 1,5 uur.
Ben blij jullie inzichten de horen, vaak weet je niet meer waar je het moet zoeken met zoveel klachten.

Bedankt en groetjes,
Ida
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Lithium en struma

Bericht door Kiek »

Hallo Ida,

Het gaat erom dat je zo goed als mogelijk geïnformeerd wordt.

Je oude FT4-waarden lijken niet op je huidige waarden.
En dat is een beetje vreemd.
Misschien zou je eens navraag kunnen doen bij je lab.
Want mogelijk hebben ze in de loop der laatste jaren andere apparatuur aangeschaft, waardoor andere referentiewaarden.
Dan zijn je oude waarden niet meer vergelijkbaar.
De uitslagen die je kunt gebruiken moeten altijd met dezelfde apparatuur gecheckt zijn (of hoe je dat ook noemt).

Ohjee, een complementaire arts, de Klaas Vaak van de hormonen.
Moet je gewoon niet doen.
Ja, lekker veel tijd, dus extra aandacht en lekker duur.
En je hormoonhuishouding wordt verknoeid.

Ik hoop dat je je beter gaat voelen.
Sterkte met je keuzes!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Ida
Berichten: 15
Lid geworden op: 02 jun 2016, 11:47

Re: Lithium en struma

Bericht door Ida »

Beste Kiek,

De waardes van 2010 waren de waardes voordat ik ingesteld werd op lithium, vandaar de enorme verschillen, maar geeft aan wat bij mij als normaal beschouwd kan worden.

De complementaire arts staat vermeld op de lijst van de vereniging van het natuurlijk schildklierhormoon. Ik ben daar lid van geworden en vind het zeker de moeite waard. Zelfs Hilary Clinton slikt dit en geeft dus daaraan de voorkeur boven het synthetisch hormoon.

Groet,
Ida
Ida
Berichten: 15
Lid geworden op: 02 jun 2016, 11:47

Re: Lithium en struma

Bericht door Ida »

P.S. Ik kreeg zojuist nog bericht van de Amerikaanse internist dat bij mij Levothyroxine juist opgehoogd zou moeten worden en bovenal opnieuw echo's van de benen. Laat ik met dat laatste beginnen.
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Lithium en struma

Bericht door Kiek »

Weer een ojee.......!
Hillary Clinton wordt tegenwoordig gerespecteerd vanwege haar inzichten in twijfelachtige geneeswijzen?
En dan haar gebruiken als referentie, nee toch!
Laat haar de presendentskandidaat wezen, en geen goeroe.

Schildklierziekten en behandeling is tegenwoordig een wetenschap.
Ida, we zijn de tijd van tovermiddelen en Klaas Vaak heus voorbij.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Plaats reactie