Aukje

Met informatie over en ervaringen met diagnose en behandelingen
Plaats reactie
Gebruikersavatar
spontanity
Berichten: 6
Lid geworden op: 27 sep 2013, 14:52

Aukje

Bericht door spontanity »

Hallo allemaal.
Fijn dat ik hier nu ook kan reageren.
Ik zal mijzelf even voorstellen.

Ik ben Aukje 53 jaar, en woon in Den Haag.

In mei van dit jaar ben ik gediagnosticeerd met papillair schildkliercarcinoom.
9 september is bij mij de hele schildklier verwijderd, en 20 september is de hechting er uitgehaald.
Vorige week zaterdag met 100 microgram thyrax gestart.
Hoe mijn waardes zijn, geen flauw idee.
Half oktober moet ik terug naar mijn internist, ik krijg dan ook uitsluitsel of ik wel of niet voor een raj behandeling moet.
Op dit moment denken ze van niet.

Ik voel me natuurlijk nog niet helemaal happy, maar dat zal snel wel weer gaan komen.

Ben heel benieuwd verder.

Groetjes van Aukje
Gebruikersavatar
spontanity
Berichten: 6
Lid geworden op: 27 sep 2013, 14:52

Re: Aukje

Bericht door spontanity »

Ik weet eigenlijk nog helemaal niet hoe dit forum werkt en waar ik bijvoorbeeld het volgende kwijt kan!!
Na de operatie, ik heb last met slikken.
Eten en drinken gaat goed hoor.
Maar....het voelt allemaal zo strak aan. benauwd gevoel, alsof ze mijn hoofd er verkeerd opgezet hebben.
Verleden week voor extra controle naar de internist geweest.
Op verwijzing door naar de KNO arts, ik ben gefiberd.
Nu lijkt mijn rechter stemband verkeerd te staan.
Hij staat wel goed voor de stem, maar verkeerd voor de ademhaling.
Momenteel bezig met logopedie, en thuis moet ik oefenen volgend de buis-resonans methode.
Met een glazen pijpje in een bak water blazen, om zo te proberen de rechter stemband weer aan de praat te krijgen.
Wie herkent dit???
Sweet
Berichten: 9
Lid geworden op: 13 sep 2013, 14:50

Re: Aukje

Bericht door Sweet »

Hoi Aukje. Ik heb geen ervaring op dit gebied hoor, wat stembanden en die operatie betreft, maar toevallig hoorde ik gisteren op de radio de zanger Douwe Bob die vertelde over zijn stembanden.
Hij blaast met rietjes in een Pet-fles water om het te laten bubbelen.
Volgens hem condenseren de fijne waterdampdruppeltjes op die manier op zijn stembanden, die worden daardoor soepeler en zorgen voor makkelijker zingen.

Veel succes! Ik hoop dat je je snel weer happy gaat voelen...
boersma
Berichten: 2
Lid geworden op: 14 dec 2013, 10:02

Re: Aukje

Bericht door boersma »

hoi Aukje, lees jou bericht, je hebt ook schildklierkanker, en hij is verwijderd, geen of wel RAJ slok, heb je hem nu inmiddels wel of niet gehad/
Hoe gaat het nu met je, met je stem oa. ook bij mij is de schildklier geheel verwijderd en wel RAJ slok gehad, eind vorig jaar,
en nu.......ben benieuwd hoe het nu met jou gaat? RB
Gebruikersavatar
spontanity
Berichten: 6
Lid geworden op: 27 sep 2013, 14:52

Re: Aukje

Bericht door spontanity »

Bij mij is de schildklier helemaal verwijderd. Geen RAJ behandeling gehad. dat is wel fijn.
Mijn stem??
Ja, blijft moeizaam. De chirurg is ervan overtuigd dat de stemband nog volledig intact is, maar.....ze denken momenteel dat mijn stemband "gevangen" zit in het littekenweefsel. Daardoor gewoon benauwd en kost het veel energie om te praten.
Wel fijn overigens weer eens iets te horen.

En ook nog erg moe! Nog niet helemaal goed ingeregeld met de thyrax, toevallig vandaag weer wat verhoging gekregen.
Plaats reactie