Acceptatie, waardes en leven na Schildklierkanker

Met informatie over en ervaringen met diagnose en behandelingen
Plaats reactie
Hummel
Berichten: 2
Lid geworden op: 12 mar 2015, 13:57

Acceptatie, waardes en leven na Schildklierkanker

Bericht door Hummel »

Hallo,
Ik ben inmiddels 51 jaar en 2 jaar geleden in aug. 2014 is linkerhelft van mijn schildklier verwijderd door struma. Want punctie had geen kwaadaardigheid uitgewezen.
Na verwijdering van linker helft bleek er 4,2 cm kanker te zitten. Toen is na 1 mnd meteen de andere helft ook verwijderd.
Daarna radio-actieve behandeling en begonnen met 150 mcg Thyrax.
De dosering werd 2 jaar hoog gehouden om eventuele aanmaak van kwaadaardige cellen te voorkomen, zoals gebruikelijk.
Ik ben nu schoon en dat is heel goed nieuws.
Alleen lukt het me niet om weer het 'normale' leven op te pakken.
Door de SK-kanker ben ik mijn baan kwijtgeraakt, ik had 3 tijdelijke contracten gekregen tijdens de operaties/behandeling en ging er van uit dat ik voldeed (zoals men ook bevestigde), maar helaas kreeg ik geen vast contract.
Na 2 jaar moet de dosering omlaag omdat dan het gevaar geweken is, dat is bij mij eerder gebeurd omdat ik last had van de hoge dosering.
Ik was erg moe en hield mezelf 'n halve dag goed, daarna was de energie gewoon helemaal op.
Ook blijkt dat mijn geheugen en vooral mijn concentratie na 'n halve dag op is. Ook werken mijn ogen 's middag veel minder goed.
Dus i.p.v. verlaging aankomende augustus is dit bij mij al in april gebeurd. Ik ging van 150 mcg Thyrax naar 100 mcg Euthyrox (omdat Thyrax op was).
TSH was toen 0,1
FT4 was 16,9
Ik heb altijd begrepen dat het een jaar kan duren voordat je de juiste instelling van medicatie hebt gevonden.
Mijn internist in Utrecht (Leidsche Rijn) vindt deze waardes goed en daardoor blijf ik sinds april op 100 mcg.
Maar mijn situatie is niet gewijzigd. Ik kan een halve dag actief zijn en ben daarna te moe en te wazig om de rest van de dag goed te functioneren.
Ook gaat mijn hart regelmatig te keer en kom ik erg langzaam tot rust, wanneer ik na de lunch rust of slaap.
Ook heb ik steken of een soort spierpijn rond mijn linkerborst. Dit heb ik niet dagelijks maar wel regelmatig.
Internist wijdt het aan stress en gaf me het boekje "Gezichten achter schildklierkanker" waarin lotgenoten hun verhaal schrijven.
Ik ben zeer geïnteresseerd in lotgenoten en vind het ook erg goed om verhalen en ervaringen te delen. Maar mijn problemen raak ik er niet kwijt door.
Ook ben ik onlangs begonnen met gesprekken bij psychotherapeut
Ik ben geen 'zeurder' en wil niet blijven hangen in wat is geweest. Ik wil graag verder met m'n leven, liefst gewoon zoals het twee jaar geleden was.
Ik kan moeilijk (of wil eigenlijk niet) accepteren dat ik de rest van m'n leven alleen maar in de ochtend kan functioneren.
Ik wil erg graag weer aan de slag: 3 à 4 dgn per week op kantoor werken in een creatieve/organiserende functie.
Daarom heb ik vorige week de internist gebeld om te vragen of mijn dosering niet omlaag moet.
Zij dacht van niet (vandaar het boekje, ze denkt vast dat het tussen mijn oren zit...), maar ik 'mocht' bloed prikken.
De waardes zijn nu:
TSH 0,2
FT4 17,6
Internist zegt dat de waardes goed zijn en wil geen verandering van dosering.
Wat moet ik nu doen?
1. Wie weet er een goede internist in Utrecht, waar ik een second opinion kan vragen?
2. De TSH is toch te laag ? (hoort tussen 0,35 en 5,5 te liggen?)
3. Kan dit de oorzaak zijn van mijn vermoeidheid, slechte concentratie, slecht zicht?
4. Ik weet niet hoe ik nu verder moet zoeken in de medische/psychische wereld. Wie kan mij een goede vervolgstap aanraden?

Excuses voor het lange verhaal, ik hoop dat jullie mij tips in de goede richting kunnen geven.

In ieder geval bedankt voor het lezen!
vlaggetje
Berichten: 142
Lid geworden op: 19 apr 2016, 20:55

Re: Acceptatie, waardes en leven na Schildklierkanker

Bericht door vlaggetje »

Welkom Humkel,



Ik heb je verhaal gelezen en ik denk dat je gelijk hebt dat je niet hoeft te accepeteren dat je alleen in de ochtend kan functioneren.
Voor sommige mensen is een tsh van 0,2 inderdaad een hyperwaarde voor anderen niet.

Is je hele vitaminehuishouding wel eens gecheckt ivm vermoeidheid?
Concentratie en geheugenklachten herken ik ook ala hyperklachten.

Mijn contract is ook na 3 losse contracten niet verlengd en ik vermoed dat dat zo maar te maken kan hebben met die schildklier, heel vervelend voor je.

Ik hoop dat er iemand hier op het forum is die misschien een goede endicrinollog voor jou in de buurt weet.

Sterkte en succes met je zoektocht,

Vr groet Janet
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3601
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Acceptatie, waardes en leven na Schildklierkanker

Bericht door laura »

hallo Humkel,

Ik denk niet dat je de enige bent die na schildklierkanker niet direct kan opkrabbelen.
Het hakt er toch in.

Je hormonen zijn door de war en ook is je gewone leven zijn ritme kwijt doordat je werk is weggevallen.
Op mijn blog Schildkliertje heb ik wel iets verzameld, misschien heb je er iets aan.

Lees dit bijvoorbeeld eens:
- http://schildkliertje.blogspot.nl/2013/ ... anker.html
- http://schildkliertje.blogspot.nl/2012/ ... eugen.html
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Hummel
Berichten: 2
Lid geworden op: 12 mar 2015, 13:57

Re: Acceptatie, waardes en leven na Schildklierkanker

Bericht door Hummel »

Bedankt Laura,
Kan ik er dus vanuit gaan dat mijn klachten niet aan de dosering Euthyrox ligt? En aan de lage waardes v TSH?
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3601
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Acceptatie, waardes en leven na Schildklierkanker

Bericht door laura »

hallo Hummel,

Ik denk dat het een combinatie is.
Ermee leren leven, moeheid na kanker en veel hormoon slikken.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Danny
Berichten: 4
Lid geworden op: 25 aug 2015, 23:38

Re: Acceptatie, waardes en leven na Schildklierkanker

Bericht door Danny »

Hummel schreef:Bedankt Laura,
Kan ik er dus vanuit gaan dat mijn klachten niet aan de dosering Euthyrox ligt? En aan de lage waardes v TSH?
Hallo Humkel,

Probeer is een oncologische therapie mij helpt het. Conditie opbouwen door sporten daarbij zijn er allemaal mensen die ook van ver komen door Kanker je kan je verhaal kwijt. In mijn groep zit een vrouw die hetzelfde als ons heeft meegemaakt en die sleept mij er aardig doorheen. Ondanks dat blijf ik ook nog klachten houden die jij omschrijft.
Plaats reactie