Voorstellen door Ilonka

Met informatie over en ervaringen met diagnose en behandelingen
Plaats reactie
IlonkaDeWilde
Berichten: 5
Lid geworden op: 03 dec 2016, 18:54

Voorstellen door Ilonka

Bericht door IlonkaDeWilde »

Bedankt voor het toevoegen. Mijn naam is Ilonka. Ik ben 57 jaar en getrouwd. Twee kids en 5 kleinkinderen. Ik heb deze week gehoord dat ik een vergrote schildklier heb. Gisteren voor het eerst bij een internist geweest. Bij toeval hadden ze de vergrote schildklier gezien op een hart scan. De internist heeft me uit gelegd dat het om een multi nodelair struma gaat. Met drie nodussen. Hij zit in de hals en onder het borst been. Tegen de luchtpijp aan. Mijn waardes waren goed. Ik heb een stressvolle week achter de rug. Met nog heel veel vragen. Het moet allemaal nog een beetje landen via via kwam ik op deze groep terecht. Ik moet nog veel te weten komen. Ik zal dan de komende tijd alles opslokken wat ik tegenkom. Ik hoop hier lotgenoten te vinden. Die mij verder kunnen helpen met hun ervaringen.
Kiek
Berichten: 6714
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Voorstellen door Ilonka

Bericht door Kiek »

Welkom, Ilonka!

Een of meer nodussen heeft ongeveer de helft van de vrouwen van je leeftijd.
De meeste mensen hebben daarvan geen klachten.
En de schildklier werkt prima.

Maar een struma die achter het borstbeen is gezakt, is andere koek.
Daar is het mogelijk dat ie op de luchtpijp drukt, en indeukt.
Heb jij dat ook?
Vaak halen ze dan (een deel van) de schildklier weg als ie zich achter het borstbeen begeeft.

Als je dat ook voorgesteld wordt, dan is een ervaren chirurg het belangrijkst.
Het is een ingewikkeld gebied.
Daarom schrijft de richtlijn voor dat de chirurg ervaring moet hebben.
Word je in een academisch ziekenhuis geholpen?

Vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
IlonkaDeWilde
Berichten: 5
Lid geworden op: 03 dec 2016, 18:54

Re: Voorstellen door Ilonka

Bericht door IlonkaDeWilde »

Hallo Kiek,
Nee ik ben bij een internist geweest. Die zelf aangaf met het Erasmus te werken. Mocht het nodig zijn om te opereren dan zou ik door gestuurd worden. Ik moet 9 Jan. Een longfunctie doen. 19 Jan. Moet ik terug komen voor de uitslag. Ik weet het net 4 dagen. En loop nog heel veel te huilen.
Kiek
Berichten: 6714
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Voorstellen door Ilonka

Bericht door Kiek »

Ilonka, ben je onzeker over je schildklier, of heeft dat er niets mee te maken?
Misschien loopt het gewoon met een sisser af.
Je had toch geen klachten?
Of waren die klachten de reden voor de hartscan?

Je hebt een mazzel met het Erasmus!
Want ze hebben veel ervaring met schildklieren.

Vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
IlonkaDeWilde
Berichten: 5
Lid geworden op: 03 dec 2016, 18:54

Re: Voorstellen door Ilonka

Bericht door IlonkaDeWilde »

Hoi Kiek
Nee daar twijfel ik niet aan. Maar het is meer omdat ik net in het traject zit. En alle info nog aan het binnenhalenen ben.. Ook wat er allemaal gaat komen. Dan die onzekerheid is wat lastig voor mij.
Groetjes ilonka
IlonkaDeWilde
Berichten: 5
Lid geworden op: 03 dec 2016, 18:54

UPDATE

Bericht door IlonkaDeWilde »

Goedeavond allemaal, ik ben weer even terug hier. De weken zijn langzaam verstreken voor mij. Vandaag mocht ik dan de longfunctie test doen. Diegene die het bij mij deed, was tevree. Ze zei dat ze wel dacht dat het goed zat. Even een update... in nov was ik voor het eerst bij de internist geweest vanwege een vergrote schildklier ( multi nodulair struma) met drie nodussen 1 grote en twee kleintjes.
Maar het grootste gedeelte zit achter het borstbeen tegen de lucht pijp aan. Dat kwam naar voren in het allereerste gesprek. En de internist zou contact zoeken met een chirurg om erover te praten wat te doen. Mijn waardes waren goed vertelde hij mij. Ik zou de uitslag krijgen op de 19e Januari. Maar toen ik vanmiddag thuis kwam uit het ziekenhuis werd ik gebeld door de poli interne. Dat de 19e Jan. niet doorgaat maar dat er morgen een plek voor mij vrij was. Nou daar ben ik me toch blij mee. Eindelijk na lang wachten krijg ik te horen wat het verdere plan is. De internist gaf me wel aan denk maar over een operatie na. Dat heb ik gedaan en ik heb hier op de groep zoveel voorbij zien komen en heel veel info gekregen dat ik morgen ook niet voor verassingen kom te staan. Gelukkig heb ik vanmorgen nog aan de huisarts gevraagd of ik op anti stoffen geprikt kon worden. En dat is gelijk na de longfunctie vanmiddag nog geprikt. Achteraf maar goed want ze zorgen dat de uitslag er morgen is voor de internist. Jullie begrijpen het al nu wordt het tijd om te horen hoe of wat. Heb veel geduld moeten hebben. Ik kijk uit naar morgen en laat het jullie weten wat er allemaal uitgekomen is. Ergens hoop ik dat hij me doorstuurt naar het Erasmus. Ik hoop dat ik een beetje slaap vannacht in ieder geval tot morgen

Groetjes Ilonka Heuverkamp
WilmaS
Berichten: 13
Lid geworden op: 07 aug 2019, 01:49

Re: Voorstellen door Ilonka

Bericht door WilmaS »

Hallo Ilonka, ik zit momenteel in een zelfde situatie. Ik ben even benieuwd hoe het bij jou is verlopen!? Groet Wilma
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Voorstellen door Ilonka

Bericht door laura »

hallo Wilma,

Ik zag dat Ilonka later nog een update had geplaatst.
Ik heb die samengevoegd met dit onderwerp: viewtopic.php?f=11&t=1930#p12557
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Plaats reactie