Nodus / punctie Bethesda III

Met informatie over en ervaringen met diagnose en behandelingen
Plaats reactie
roosjes
Berichten: 12
Lid geworden op: 21 mar 2015, 21:11

Nodus / punctie Bethesda III

Bericht door roosjes »

Hoi allemaal,

Ik zal mij even voorstellen.
Roos, 32 jaar, moeder van 4 kinderen.
Sinds mijn jeugd al Graves. Op mijn 20e heb ik de slok gehad en hiermee is de schildklier volledig plat komen te liggen. Sindsdien aardig stabiel met thyrax. Voorjaar 2015 begon ik mij slechter en slechter te voelen. De thyrax werd verlaagd totdat ik uiteindelijk zelfs weer aan de strumazol moest. De schildklier bleek vanzelf weer te zijn gaan werken en ik was stabiel zonder medicijnen. Ik werd zwanger van ons 4e kindje en ben 9 maanden heerlijk stabiel gebleven. Voorjaar 2016 is ons jongste kindje geboren en begonnen mijn waardes weer te schommelen.

Najaar 2016 voelde ik een verdikking aan de linkerkant van de schildklier, omdat ik dacht dat dit er bij hoorde lette ik er niet zoveel op en wachtte mijn controle afspraak bij de internist af.
Deze vond de bobbel wel wat groot en liet een echo en punctie doen. Hier kwam bethesda III uit en dat er rechts ook wat kleine bobbels zaten.
Voorstel van de internist; nogmaals een punctie en echo en afhankelijk van die uitslag waarschijnlijk gehele schildklier verwijderen. Dit omdat ik al jaren wordt achtervolgd door de schildklier en 'nu gaat hij ook nog knobbels produceren' zei de internist.

Bij de laatste echo en punctie zeiden ze dat ze niet bij de kleine bobbels aan de rechterkant konden komen.
De grote bobbel links is 2 x aangeprikt.

Deze week krijg ik uitslagen, maar ik begin steeds meer nerveus te worden.

Mensen hier ervaring met bethesda III ? En / of met een gehele schildklier verwijdering?
Wat kan ik daarna verwachten, hoe snel kan je weer stabiel zijn na het verwijderen van de hele schildklier?

En zou het, weer actief worden van de schildklier toegeschreven kunnen worden aan de nodus ?
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Nodus / punctie Bethesda III

Bericht door laura »

hallo Roosjes,

Meer informatie over bethesda vind je in: https://www.nhg.org/sites/default/files ... cinoom.pdf
Het is een betrouwbaar classificatiesysteem, begrijp ik.

Ik heb er geen ervaring mee.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
roosjes
Berichten: 12
Lid geworden op: 21 mar 2015, 21:11

Re: Nodus / punctie Bethesda III - Operatie komt er aan

Bericht door roosjes »

Inmiddels zijn de uitslagen binnen en ook van de tweede punctie is het bethesda III. In principe gaat de gehele schildklier eruit, gezien deze uitslagen maar ook gezien het verleden van langdurig ziek zijn..

Ondertussen begin ik uitgeput te raken, waardes zijn :
TSH >0,01
Vrij T4 18
Anti TSHR 30,8

Iemand ervaring met de operatie en de periode erna ?

Ik ga voorlopig aan de Strumazol heb ik vanmorgen met de internist afgesproken.
GretaHKramer
Berichten: 7
Lid geworden op: 22 nov 2016, 14:15

Re: Nodus / punctie Bethesda III

Bericht door GretaHKramer »

Hoi,
Mijn halve schildklier is er net uitgehaald (bethesda IV) goddank (nog) geen kanker, maar ze noemen het "onrustige cellen". Echter nu toch ook weer prikken aan de overgebleven.kant, omdat de knobbels daar ook groeien......dit gebeurt binnen 2 weken. De operatie vond ik goed te doen. Lijkt op flinke keel ontsteking. Ik smeer heel trouw met litteken creme om het soepel te houden. Ben bang tweede helft moet er ook uit, maar als de internist tegen me zegt wees blij rechts is er uit......is het wellicht beter. Waar ik tegenop zie is het.instellen met medicijnen, ik blijf groeien terwijl ik echt uit kijk met wat ik eet....maar goed, sterkte me de operatie, met pijnstilling prima re doen! Succes en alvast beterschap
roosjes
Berichten: 12
Lid geworden op: 21 mar 2015, 21:11

Re: Nodus / punctie Bethesda III

Bericht door roosjes »

Bedankt voor je reactie.

Inmiddels staat de operatie gepland, binnen 5 weken is het achter de rug.

hoe snel na de operatie was je weer actief? Mijn man heeft een paar dagen vrij om voor de kinderen te zorgen, maar na een week zal ik toch alles weer zelf moeten doen (tillen voornamelijk, autorijden..)
Plaats reactie