Toch wel bang....

Met informatie over en ervaringen met diagnose en behandelingen
Plaats reactie
Allanti
Berichten: 3
Lid geworden op: 24 jan 2017, 11:46

Toch wel bang....

Bericht door Allanti »

Beste allemaal,
Vorige week was ik in het ziekenhuis voor onderzoek aan een mijn kaak.
Met de kaak is alles goed gekomen maar tijdens het echografisch onderzoek kwam men er toevallig achter dat mijn schildklier vergroot is en men raadde mij aan om dit toch even te laten nakijken.
Ik heb een document meegekregen waarop staat "multinodulair struma waarvan de grootste 3,2 cm is"
Via de huisarts heb ik nu een afspraak gemaakt bij de internist en daar kan ik terrecht over twee weken.
Ook mijn bloed is getest en daar uit blijkt dat alle waarden zijn zoals ze moeten zijn.
Wat ik zelf wel in mijn hals voel, is een zachte verdikking naast mijn luchtpijp, van buiten is er niets te zien en ik heb er ook totaal geen last van.
Ik ben een echte angsthaas -vooral voor knobbeltjes- en maak me nu verschrikkelijk zorgen.
Ik slaap slecht en functioneer nog maar ternauwernood. Het worden dus twee hele lange weken.
Is er misschien iets aan te doen waardoor ik me een beetje gerustgesteld kan voelen?
Dank alvast voor een eventueel antwoord.
Allanti
Allanti
Berichten: 3
Lid geworden op: 24 jan 2017, 11:46

Re: Toch wel bang....

Bericht door Allanti »

Sorry, ik had me natuurlijk eerst even moeten voorstellen ;)
Man van 40 en getrouwd met kids, woonachtig in het midden van het land.
Laatst gewijzigd door Allanti op 28 jan 2017, 10:18, 3 keer totaal gewijzigd.
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Toch wel bang....

Bericht door Kiek »

Welkom, Allanti!

De meeste vrouwen, dus meer dan 50%, hebben later een of meerdere schildkliernodussen, zonder dat ze daar last van hebben, en zonder het te weten.
Bij mannen komt het minder vaak voor.

Jij hebt een multinodulair struma, dus meerdere nodussen in/aan/op je schildklier.
Dan bestaat er een veel kleinere kans op kwaadaardigheid dan bij mannen met een enkele nodus.
Natuurlijk is dat nooit uit te sluiten, maar het is wel een belangrijk gegeven.

De artsen checken het weefsel van de nodus.
Ze halen een klein stukje weefsel weg met een dun naaldje.
Een prik met een speld in vingertop vind ik vele malen pijnlijker.

Succes!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Allanti
Berichten: 3
Lid geworden op: 24 jan 2017, 11:46

Re: Toch wel bang....

Bericht door Allanti »

Dag Kiek,

Dank voor je antwoord.
Ik had me al een beetje ingelezen en dan lees ik inderdaad dat de kans dat het kwaadaardig is klein is, maar toch, als ik het op mezelf betrek voelt het als 50/50, wel of niet. Daar kan geen statistiek tegenop :(
De punctie an sich doet me niet zoveel, het is vooral de onzekerheid voordat de uitslag eens binnen is.
Is die grootte van 3,2cm bijzonder?

gr.
Allanti
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Toch wel bang....

Bericht door Kiek »

De grootte van een schildklier is grofweg 5 x 5 x 1.5 cm.
Zoiets als een kindertartaartje.
Daarin/aan zitten je nodussen.

Kleinere nodussen lijken moeilijk te detecteren, lees ik net.
Nodussen van minder dan 1 cm worden in ca. 95% van de gevallen gemist.
Zelfs nodussen groter dan 2 cm worden niet altijd waargenomen (ca. 45 % missers).

Deze info staat op plaatje 12 van de 26 nodusplaatjes op thyroid.org:
http://www.thyroid.org/wp-content/uploa ... ro2013.pdf
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Plaats reactie