Starry stelt vraag ethanol therapie bij cyste

Met informatie over en ervaringen met diagnose en behandelingen
Plaats reactie
Starry
Berichten: 18
Lid geworden op: 16 feb 2017, 14:59

Starry stelt vraag ethanol therapie bij cyste

Bericht door Starry »

Beste mensen,

Ik ben nieuw op dit forum, ik ben Starry 46 jaar jong ? vrouw :) Sinds December vorige jaar heb ik een zichtbare cyste met een diameter van ongeveer 3,5 cm op mijn rechter schildklier, vorige week had ik de FNA ( punctie ) gedaan in ziekenhuis en het resultaat is goedaardig (cat: Bethesda 2). naast de grootte voel ik ook de cyste zet wat druk op mijn luchtpijp, vooral 's nachts als ik in bed lig. Kortom Mijn internist zal mijn dossier bespreken met zijn collega's over wat de beste oplossing is voor mij.

Fact de cyste is goedaardig dus ik liever non surgical behandeling/treatment , op een engelstalig medical website las ik over de percutane ethanol injectie therapie ( PEIT) voor goedaardige schildklier cyste, het is in andere landen die bekend staan, zoals in Zuid-Korea, Spanje en de Verenigde Staten, maar helaas niet veel informatie over het praktijk van deze behandeling voor schildklier aandoening in Nederland. Ik ben erg benieuwd en zou willen horen wat andere mensen denken over deze niet-invasieve / non surgical behandeling voord goedaardige / benign schildklier cyste of nodus.

Bedankt en excuse voor mijn gebrekkig Nederlands.. ;)
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Starry stelt vraag ethanol therapie bij cyste

Bericht door laura »

hallo Starry,

Als je met google zoekt naar 'cyste schildklier alcohol' kom je wel een paar ziekenhuizen tegen. Ook als je zoekt met ethanol. Het kan dus wel.

Ook bestaat radiofrequente ablatie: http://schildkliertje.blogspot.nl/2016/ ... rdige.html
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Starry
Berichten: 18
Lid geworden op: 16 feb 2017, 14:59

Re: Starry stelt vraag ethanol therapie bij cyste

Bericht door Starry »

Hallo Laura,

Bedankt voor je reactie,

Ik heb gezocht via google, maar helaas vond ik nog niet genoeg informatie over Percutaneous Ethanol Injectie Therapie voor goedaardige/ benign schildklier cyste uitgevoerd in Nederland, slechts enkele algemene artikel in het nederlands taal.

op een van de link op je reactie las ik met belangstelling over Radio Frequency Ablation behandeling in het Erasmus Medisch Centrum Ziekenhuis Rotterdam, ik begrijp dat deze behandeling ook net vorig jaar geïntroduceerd in EMC. Ik zal contact opnemen met EMC endocrinology afdeling voor meer informatie.
En als er iemand hier die ervaring hebben met PEIT en / of RFA zou je je ervaring met ons in hier delen .. ??
nogmaals bedankt.
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Starry stelt vraag ethanol therapie bij cyste

Bericht door laura »

hallo Starry,

Sommige ziekenhuizen noemen het ook wel ethanol-ablatie.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Starry
Berichten: 18
Lid geworden op: 16 feb 2017, 14:59

Re: Starry stelt vraag ethanol therapie bij cyste

Bericht door Starry »

dankje laura,
nu ben ik overstap naar EMC voor mijn behandeling. mijn intake afspraak is volgende week
hopelijk zo snel mogelijk met ethanol of radio frequentie ablatie behandeld
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Starry stelt vraag ethanol therapie bij cyste

Bericht door laura »

Starry schreef: 28 mar 2017, 14:17 dankje laura,
nu ben ik overstap naar EMC voor mijn behandeling. mijn intake afspraak is volgende week
hopelijk zo snel mogelijk met ethanol of radio frequentie ablatie behandeld
Inmiddels is het bijna een jaar verder ...
Starry, hoe is het gegaan?

En laat ik nu pas deze website ontdekt hebben.
Met aandacht voor radiofrequente ablatie en ethanol ablatie.
Met de link: http://schildklierknobbel.nl/rfa-behandeling/
Mensen met een schildklierknobbel die aanleiding tot klachten geeft komen meestal in aanmerking voor een behandeling, en als aangetoond is dat de knobbel goedaardig is dan is radiofrequente ablatie (RFA) een optie. Er zijn twee soorten noduli: de “cysteuze” nodus en de “solide” nodus. De cysteuze nodus is een met vloeistof gevulde knobbel. Deze komt niet in aanmerking voor RFA maar kan wel behandeld worden met Ethanol ablatie (EA) in sommige ziekenhuizen. De solide nodus bestaat grotendeels uit schildkliercellen. Dit type nodus is zeer geschikt voor RFA behandeling wanneer is aangetoond dat het gaat om goedaardig weefsel, en de nodus groter is dan 2 cm maar niet groter dan 5 cm.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Plaats reactie