Verwijderde nodus

Met informatie over en ervaringen met diagnose en behandelingen
Plaats reactie
Ikke73
Berichten: 11
Lid geworden op: 06 jan 2017, 18:54

Verwijderde nodus

Bericht door Ikke73 »

Afgelopen vrijdag is de rechterhelft van mijn schildklier verwijderd. Er zat een nodus van 2,9 cm waarvan niet duidelijk werd of deze goed of kwaadaardig is.
Ik weet dat schildklier kanker weinig voorkomt, maar als een punctie/biopt een onduidelijke uitslag geeft is de kans dan wel al vele malen groter dat het kwaadaardig is? Of blijft dat % nog steeds net zo laag?
Ik heb links ook 2 nodussen zitten van 1 cm. Mocht de nodus rechts toch goedaardig zijn gaat een endo de 2 kleine nodussen dan wel goed in de gaten houden in de toekomst?
En hoe groot is de kans dat je met een halve schildklier toch aan de medicijnen moet?
Sorry voor al mijn vragen 😳 Maak me behoorlijk zorgen om de uitslag.
Vonne
Berichten: 9
Lid geworden op: 31 jul 2015, 12:06

Re: Verwijderde nodus

Bericht door Vonne »

Hoi Ikke,

Hoe gaat het met je? Heb je al meer duidelijkheid?
Bij mij is bij het pathologisch onderzoek, wat na de operatie plaatsvindt, duidelijk geworden of er wel of niet kwaadaardige cellen zaten. Is dat bij jou al bekend dan? Dat gebeurt in de week na de operatie meestal. En op je volgende afspraak krijg je daar uitslag over van de chirurg.

Als jouw nodus rechts goedaardig blijkt te zijn, wil je idd het verloop van de nodussen links heel goed in de gaten houden. Maar een punctie die goedaardig uitwijst, hoeft niet per sé te betekenen dat er niets kwaadaardigs zit. Dat is de ellende. Punt is: je weet het niet. Niemand weet het.
Dat was bij mij ook. Daarom moest ik besluiten of ik de overgebleven helft er wel of niet uit zou laten halen. Mijn voorstel aan de endocrynoloog was ook: om de paar maanden een punctie om het in de gaten te houden, maar dat was een onverstandige optie, zei hij.
Maar hoe dat bij jouw arts gaat, weet ik niet.
Gewoon aan 'm vragen. En duidelijk maken wat je wilt. Dan krijg je vanzelf de voors en tegens te horen.

Natuurlijk had ik er voor kunnen kiezen 'm te laten zitten met altijd de onzekerheid of er kanker aanwezig is of niet, maar als je het in de lymfeklieren krijgt ben je wat verder van huis.

Hoe groot de kans is dat je met een halve schildklier aan de medicijnen moet is ook persoonlijk.
Bij de ene 'trekt' de overgebleven helft het wel, bij de andere niet. Dan zijn medicijnen nodig.
Ze geven als richtlijn dat je 50% kans hebt dat de functie wordt overgenomen. Uhu, daar kun je wat mee... NOT. Dat is altijd afwachten. Het kan vriezen het kan dooien, zeg ik wel eens.

Ja 't is best balen hoor, ik snap je bezorgdheid. Het is een vervelende klier.

Hopenlijk heb je al wat meer duidelijkheid. Sterkte.

Vonne
Ikke73
Berichten: 11
Lid geworden op: 06 jan 2017, 18:54

Re: Verwijderde nodus

Bericht door Ikke73 »

Hoi Vonne,

Bedankt voor je reactie.

Ik heb inmiddels de uitslag, de nodus was goedaardig gelukkig!
Ik moet 8 juni terug om te kijken of de schildklier nog voldoende hormonen aanmaakt. Ik was voor de operatie al erg moe maar nu is het nog erger geworden pffff.
Gisteren weer begonnen met werken, ik werk 4 halve dagen maar eigenlijk is dat teveel. Helaas heb ik geen keus, ik werk voor mezelf en heb geen inkomen als ik niet werk.
Ik heb nu m'n sociale leven even op een laag pitje gezet.
Eerst 8 juni afwachten.
Ik krijg via een therapeute volgende week een gal/lever reiniging, dat schijnt goed te helpen bij vermoeidheid, even afwachten dus.
De 2 nodussen die links zitten zijn 1 cm en schijnbaar zien die er heel anders uit, geen enkele verdenking dat het kwaadaardig is. Volgens de chirurg zal de endo over een jaar weer een echo laten maken om te kijken of de nodussen gegroeid zijn.
Al met al dus nog even spannend tot 8 juni en is m'n hoop nu bevestigt op de lever/gal reiniging.
Groetjes Heidi
Vonne
Berichten: 9
Lid geworden op: 31 jul 2015, 12:06

Re: Verwijderde nodus

Bericht door Vonne »

O dat is fijn, Heidi, dat het goedaardig is. Dat is al 1 zorg minder.

Maar ja, nu de rest nog. Die moeheid is echt killing. Dan moet je idd tijdelijk de keuze maken om je sociale leven op een laag pitje te houden. Je kunt even niet anders in jouw situatie.

Een gal/leverreiniging... nog nooit van gehoord. Ben benieuwd of het je helpt. Laat je het dan even weten?

Gelukkig groeien die nodussen meestal langzaam, dus lekker laten voor wat het is nu.
Over een jaar zie je wel weer.

Hopenlijk heb je iets aan de reiniging en heb je weinig medicatie nodig. Het lijkt of ie toch iets te langzaam werkt omdat je zo moe bent. Maar wie weet valt alles reuze mee.

Veel succes!

Vonne.
Plaats reactie