gevolgen jaren later na schildklierkanker

Met informatie over en ervaringen met diagnose en behandelingen
miekie1978
Berichten: 2
Lid geworden op: 09 jan 2017, 11:34

gevolgen jaren later na schildklierkanker

Bericht door miekie1978 »

Is er ook iemand bekend met klachten na een x aantal jaar na schildklierkanker? Ik merk dat een lange periode van stress mijn lijf ontregeld. Ik heb het gevoel van een burn-out. pijn in mijn armen, concentratie is ver te zoeken, vermoeidheid. Het is tijd geleden dat ik mijzelf zo gevoeld heb. Op mijn werk hebben ze last van mijn hyper zijn door mijn instelling van euthyrox. Ik word als vervelend ervaren. Ik ben enorm onzeker aan het worden, durf niets meer te vragen en probeer soms het met een collega te bespreken over hoe ik iets bespreekbaar kan maken of hoe ik me voel. Helaas wordt dat als roddelen ervaren en levert extra problemen op.Het heeft ook invloed op mijn functioneren. Ik doe ook een opleiding. Gevolg is dat ik nu een gesprek krijg over de voortgang van mijn opleiding. Het enige wat ik continu kan doen is huilen of soms in 1 x boos worden. Ik heb een drukke week voor de boeg. Lange dagen werken. Mijn jaarlijkse controle is ook op de dag van het gesprek. pfffff zit er doorheen. Ziekmelden is ook geen optie, dan krijg je te horen dat je het niet aan kan.

Iemand nog tips om deze zware week door te komen?
Vonne
Berichten: 9
Lid geworden op: 31 jul 2015, 12:06

Re: gevolgen jaren later na schildklierkanker

Bericht door Vonne »

Hoi Miekie,

Je stelt in wezen 3 vragen, zoals ik het lees.
1. Wie is bekend met klachten na een x aantal jaar na schildklierkanker?
2. Is mijn instelling Euthyrox te hoog?
3. Hoe kom ik deze zware week door?

Punt 1 kan ik je geen antwoord op geven, zit zelf momenteel middenin behandeling(en) schildklierkanker.
Punt 2 lijkt of je teveel Euthyrox binnen krijgt, omdat je zoals je zelf zegt hyper bent. Dat kun je natuurlijk bij een volgend keer bloed prikken controleren.
Punt 3 is heel lastig aan te geven.

Wat ik lees is dat je het op je werk zwaar hebt.
Wat ik tussen de regels door lees (waar je het meest over schrijft) is dat je tegen een burn-out aan zit, als je hem niet al hebt.
Ik herken de lastige tijd die ik op mijn werk had toen ik tegen een burn-out aan zat.
Ben toen doorgegaan tot ik er bijna bij neer viel (het was mijn inkomen, vaste baan, en ik was alleen) totdat ik niets meer in me opnam aan informatie. De harde schijf was vol, zeg ik wel eens.
Op die dag, dat ik naar mijn beeldscherm zat te staren zonder dat ik wist wat ik nou helemaal zag, vond ik het basta en ben (ziek) naar huis gegaan met de mededeling 'ik ga nu voor mezelf zorgen'.
Dat was op 1 februari 2007. Ik vergeet die datum nooit meer.
In 2009 ontslag gehad na twee jaar ziektewet bij een constatering in de tussen tijd van ME. Chronisch vermoeidheidssyndroom. Ben daarvoor 100% afgekeurd.

Achteraf gezien vallen vaak veel puzzelstukjes inelkaar. Voor mij is haast wel duidelijk dat mijn schildklier toén al aan het vervelen was zonder dat ik het wist.
Er zat een cyste in m'n schildklier die alleen maar groeide. Daarvoor ben ik dit voorjaar 2x geopereerd en er volgt t.z.t. nog een 'slok'.

Ik heb me altijd afgevraagd waarom ik die burn-out heb gehad. Andere collega's konden tenslotte ook met stress omgaan (en geloof me, dat hadden we), waarom ik dan niet?
Vermoedelijk spelen veel persoonlijke aspecten mee of je sneller 'vatbaar' bent dan een ander.
Zo ben ik hoogsensitief, perfectionist en ook nog 's een avondmens. Dat maakt het ook niet makkelijker.
En als je schildklier dan ook nog zit te klieren... Tja, dan houdt het een keer op.

Voor mij was het een verademing dat ik niet meer naar m'n werk hoefde, hoe raar dat ook klinkt.
Dus hoe je deze week doorkomt? Hoogstwaarschijnlijk op je tandvlees. Ik wil je niet ontmoedigen, maar hou goed in de gaten of je niet daadwerkelijk tegen een burn-out aan zit. Ga in elk geval op tijd naar bed, dat scheelt allicht.
Maar wellicht is het tóch aan je te hoge dosis Euthyrox te wijten. Daar zou ik eerst meer duidelijkheid over willen hebben, als ik jou was.

Heel veel sterkte de komende week en probeer tussendoor ook nog ergens ontspanning te vinden (waar je dan weer energie uit haalt).
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: gevolgen jaren later na schildklierkanker

Bericht door laura »

hallo Miekie,

Hier kun je lezen dat je niet de enige bent: http://schildkliertje.blogspot.nl/2013/ ... anker.html
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Francis
Berichten: 85
Lid geworden op: 15 mar 2017, 08:27

Re: gevolgen jaren later na schildklierkanker

Bericht door Francis »

Hallo Miekie,

Als ik jou was zou ik een gesprek met je leidinggevende plannen deze week. En dan kan je zeggen dat je merkt dat het niet zo goed gaat. Je kan dan ook uitleggen dat het goed mogelijk is dat het te maken heeft met de medicijnen die je nu slikt.

Mijn ervaring is dat mijn managers zoiets erg op prijs stelden omdat ze vaak ook niet wisten wat ze met mij aan moesten.

Sterkte!
Kiek
Berichten: 6714
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: gevolgen jaren later na schildklierkanker

Bericht door Kiek »

Hallo Miekie,

Bedoel je dat je last hebt van de gevolgen van een onderdrukte TSH?
Ook van een subhyper word je doodmoe.
En ja, ook kribbig.
Weten je collega's waarom je gedwongen licht hypert?

Sterkte!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
miekie1978
Berichten: 2
Lid geworden op: 09 jan 2017, 11:34

Re: gevolgen jaren later na schildklierkanker

Bericht door miekie1978 »

Ik ben er inmiddels achter dat stress van januari tot april geen goed heeft gedaan voor mijn waardes. Mijn tsh was vandaag 1.16 en hij moet toch echt onder de 1. Ik mag gaan ophogen. Collega's zijn ervan op de hoogte. Echter varieerde ik de afgelopen weken van hyper naar hypo en weer terug. Een goed gesprek op het werk heeft inzicht gegeven en ik krijg vandaag officieel te horen dat ik naar een afdeling mag waar stuiteren geen probleem is in de trant van ik mag weer hard werken waardoor het niet opvalt. Ipv een afdeling waar je continu bezig bent de rust te bewaren.
netty1960
Berichten: 16
Lid geworden op: 10 aug 2016, 10:41

Re: gevolgen jaren later na schildklierkanker

Bericht door netty1960 »

Hallo
Ook ik voel me nog zo hypo tsh0.025 t4 22.6 de laatste keer heb in april weer ego gehad plus tirogen behandeling,daar kwam niets uit slik nu levo 125 mcg,ik vraag me soms af zou ik weer terug naar tiraxs gaan ben alleen bang dat je dan weer op nieuw ingesteld moet worden.
Arts had de laatste keer wel gezecht dat het iets naar beneden nog invb met botontkalking ,heb erg las van hartvladeren gejaagdheid mijn vraag is zou het ook door warmte komen of overgang weet het soms niet meer ben ook heel prikkelbaar.
Teun
Berichten: 1070
Lid geworden op: 01 jul 2015, 15:02

Re: gevolgen jaren later na schildklierkanker

Bericht door Teun »

Aan je waardes te zien ben je in de hyperwaardes en niet hypo en zou je best iets kunnen minderen als je je zo voelt. De klachten van hypo en hyper liggen dicht bij elkaar. Om nu terug te gaan naar Thyrax lijkt mij niet slim. Eerder zakken in de dosis, maar dan in kleine stapjes misschien beginnen met 4 keer in de week 125 en 3 keer 112 mcg. Kan al heel veel schelen.
Kiek
Berichten: 6714
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: gevolgen jaren later na schildklierkanker

Bericht door Kiek »

Als je schildklierkanker hebt gehad, dan wordt de TSH onderdrukt door een flinke dosis levothyroxine, zodat (mogelijk overgebleven) weefsel niet geactiveerd wordt tot arbeid. Anders ontstaat wederom de dreiging van vorming van kankercellen.
Vroeger was dit de standaardtherapie.

Is de mate van onderdrukking nog steeds hetzelfde?
Of zijn er meer mogelijkheden om de last van gehyper te verminderen?
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
netty1960
Berichten: 16
Lid geworden op: 10 aug 2016, 10:41

Re: gevolgen jaren later na schildklierkanker

Bericht door netty1960 »

Bedankt voor je reactie Teun
Ga het aan de arts voorstellen had zelf al keer pil overgeslagen van de week is natuurlijk niet de bedoeling
Plaats reactie