herstel na operatie

Met informatie over en ervaringen met diagnose en behandelingen
Plaats reactie
ilsevanstratum
Berichten: 2
Lid geworden op: 08 sep 2017, 15:34

herstel na operatie

Bericht door ilsevanstratum »

Ik ben 2 juni geopereerd aan mijn schildklier. Ik had een multinodulair struma waar ik last van had. 3 kwart is verwijderd. Als je de folders leest van deze operatie zou je binnen 2 a 3 weken weer op de been moeten zijn maar het is inmiddels september en het opbouwen op het werk lukt voor geen meter. Ik ben doodmoe, duizelig en voel me wazig in mijn hoofd.
Sinds vorige week begonnen met 25 mcgr Euthyrox bij schildklierwaarden van TSH 7,8 en T4: 10 ( voor operatie 0,8 en 18 ) Ik begreep al bij mijn voorstelberichtje dat het niet zo gek is dat het langer duurt maar hoor graag nog wat andere ervaringen van mensen die een schildklieroperatie hebben ondergaan :)
Kiek
Berichten: 6713
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: herstel na operatie

Bericht door Kiek »

Hallo Ilse,

Een schildklieroperatie is bepaald geen standaardoperatie, heb ik me laten vertellen.
En de mogelijke consequenties belangrijk, zoals je nu al ervaart.
Misschien wordt zo'n folder geschreven door de chirurgen, die zich verder niet bezighouden met niveaus van FT4/TSH's?
Deze snijders hopen dat je schildklier weer gaat marcheren.
En dat na 3 weken het litteken er mooi uitziet.

Er is best wat geschreven over de gevolgen van het wegnemen van een deel van een schildklier.
Men gebruikt begrippen die iets zouden zeggen over de grootte van het weggehaald stuk schildklier en de consequenties daarvan. B.v. hemithyroidectomy of near-total thyroidectomy.
Ik weet niet waar het weghalen van 3/4 schildklier bij hoort.

Op PubMed vond ik een artikel van de Leidse endocrinologenafdeling
Herman Verloop, Marloes Louwerens, Jan W. Schoones, Job Kievit, Johannes W. A. Smit en Olaf M. Dekkers.
Zij schreven in 2012 een review in het JCEM over de risico's van een hemithyroidectomy.
https://academic.oup.com/jcem/article-l ... .2012-1063

In de introductie staat het volgende:
The price that is paid for the additional certainty provided by surgery is not negligible; postoperative bleeding, laryngeal nerve injury, wound infection, and hypothyroidism are well-known side effects of hemithyroidectomy (3). With the exception of postoperative hypothyroidism, most complications are rare.

[...]
However, we cannot exclude that small variations in the extent of the resection may exist and may impact the risk of hypothyroidism because smaller remnant thyroid volume has been shown to increase the risk of postoperative hypothyroidism.
[...]
In conclusion, this meta-analysis showed that approximately one in five patients will develop some form of hypothyroidism after thyroid lobectomy, with clinical hypothyroidism in one of 25 operated patients. TSH level in the higher-normal range and positive anti-TPO status are significant preoperative indicators of thyroid failure after surgery. More studies are required to assess in what proportion hypothyroidism after thyroid lobectomy is a transient phenomenon.

En nu heb jij een hypothyreoïdie door het weghalen van 3/4 van je schildklierweefsel.
Natuurlijk ben je doodmoe met een FT4 van 10 pmol/l en een TSH van 7.8 mU/l.
Ik moet er niet aan denken om met zulke waarden rond te moeten lopen.
Ik veronderstel dat in een bepaald opzicht uiteindelijk het gevoel van een tekort aan schildklierhormoon vergelijkbaar is met andere soorten hypothyreoïdie, dus onafhankelijk van de oorzaak.

Geven ze slechts 25 µg levothyroxine in de hoop dat je overige weefsel de hele machinerie zal overnemen?
Hebben de internisten je een idee gegeven hoelang dit proces kan duren?

Ik hoop dat je weer snel labwaarden hebt, die wat vertellen over het beloop van je waarden.

Veel sterkte!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
ilsevanstratum
Berichten: 2
Lid geworden op: 08 sep 2017, 15:34

Re: herstel na operatie

Bericht door ilsevanstratum »

Hoi Kiek!

Bedankt voor je reactie!
Bij mijn schildklier is recht helemaal weggehaald dus een hemithyriodectomie en links de helft, ofwel alleen de linker bovenpool staat nog is me vertelt. De chirurg maar ook de internist gaven aan dat dat het zou moeten kunnen dat dat deeltje schildklier de functie nog zou overnemen. ( geen garanties uiteraard ;) )

3 weken na mijn operatie waren de waarden TSH 5,27 en FT4 14
na 8 weken TSH 6,4 en en FT4 11
en nu na 3 maanden TSH 7,8 en FT4 10
De internist noemt het uiteraard nog steeds een subklinische hypothyreoïdie omdat de FT4 nog op het randje zit. ( als ik het allemaal goed begrijp )
Feit blijft in mijn ogen dat die schildklier steeds minder gaat doen sinds de operatie en er klachten zijn.
Hij heeft nu een proefbehandeling van 3 maanden voorgesteld om te zien of dit de klachten verbeterd. Ik heb eigenlijk niet gevraagd hoe het verloop nu zal zijn. Hij hoopt volgens mij nog steeds dat het restant schildklier de functie op zal pakken.

Ik heb over 2 weken een belafspraak omdat hij nog uitgebreid lab heeft laten prikken maar als ik het goed begrijp moet 6 weken na starten van de Euthyrox opnieuw TSH en FT4 bepaald worden toch? Want dan kan ik dat gelijk vragen.

Bedankt voor de artikelen, blijkbaar wordt het toch rooskleuriger voorgespiegeld als dat het in werkelijkheid is :shock:

Groetjes,Ilse
Kiek
Berichten: 6713
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: herstel na operatie

Bericht door Kiek »

Ilse, zorg dat je steeds naar hetzelfde lab gaat.
Pas dan zijn je waarden met elkaar te vergelijken.
In het ene ziekenhuis is een FT4 van 15 de middenmoot, terwijl hetzelfde buisje bloed in het andere ziekenhuis b.v. 11 pmol/l bedraagt. Dat komt door de gebruikte labapparaten die verschillend meten.

Je zou je internist kunnen vragen of je wat eerder naar het lab kunt gaan.
Je kunt beter deze hypotijd afkappen met voldoende levothyroxine.
En dan over een jaar of zo eens proberen of je zonder levothyroxine voldoende FT4 weet te produceren.

Stel dat je nu wederom hypowaarden produceert, dan zou je een verhoging kunnen verzoeken naar b.v. 100 µg, afhankelijk van je gewicht x ca. 1.6µg.

Dag!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Plaats reactie