Van schildklierkanker naar ervaringen levothyroxine

Met informatie over en ervaringen met diagnose en behandelingen
Caro1963
Berichten: 118
Lid geworden op: 18 sep 2017, 11:23

Re: Van diagnose multinodulaire struma naar schildklierkanker

Bericht door Caro1963 »

Afgelopen woensdag was dus mijn eerste controle na ontslag uit het ziekenhuis ruim anderhalve week geleden.
Alles zag er goed uit, drain en hechtingen verwijderd. Wat een opluchting, voelde gelijk een stuk fijner en kon mijn nek nog wat meer bewegen. Maar helaas was dat even van korte duur.
Ik blijk een gaatje in de luchtpijp te hebben (schildklier moest van luchtpijp geschraapt worden). Waardoor ik valse lucht produceer via luchtpijp door de nog open wond. Wat zich uit alsof ik een ventiel in mijn nek heb haha. Maar ja zo leuk is het uiteindelijk niet want doordat drain eruit ging en tijdens slapen, wordt de boel tijdelijk dicht gedrukt. En ging de lucht zich ophopen in mijn nek en rondom litteken. Na het opstaan ventileert het dan wel weer, maar het ziet ernaar uit dat gaatje in wond sneller dicht gaat groeien dan die in de luchtpijp en dat is niet de bedoeling. Dus gisteren weer een drain terug geplaatst om de wond nog een weekje open te houden. Wel even minder, maar het is niet anders.
Hopelijk vertraagt dit niet het radio actief jodium gebeuren....

Ik voel me nog steeds best goed, nu 3 weken na schildklier verwijdering. Ben alleen in namiddag en avond meer moe en wat kouwelijk geworden. Verder valt het me nog allemaal mee (afkloppen).
Caro1963
Berichten: 118
Lid geworden op: 18 sep 2017, 11:23

Re: Van diagnose multinodulaire struma naar schildklierkanker

Bericht door Caro1963 »

Gisteren en eergisteren nog wat onderzoeken gehad en "de bunker" (oftewel de Radio Actieve Jodium behandeling gaat door), eindelijk!!
Ik wordt maandag 6 november voor ongeveer 2 dagen opgenomen, kan dagje meer of minder zijn, dat is bij iedereen verschillend.
Ik krijg dus een radio actieve jodium capsule die ervoor gaat zorgen dat rest schildkliercellen en evt. overgebleven kankercellen worden opgeruimd.
Het wordt wel tijd dat dit gaat gebeuren, want ik zit nu al 4 weken zonder schildklier en zonder medicijnen daarvoor omdat ik die pas na de bunker mag hebben.
Maar ik voel me behalve wat kouwelijk en wat meer moe, nog wonderwel goed, de arts stond ervan te kijken!
Tot in de middag ben ik gewoon in staat de dingen te doen die ik normaal altijd al deed, dus dat is nog mooi mee genomen.
Wanneer de straling tot acceptabel niveau is gedaald in mijn lichaam, mag ik naar huis en moet ik dus thuis drie weken in isolatie doorbrengen.
In ieder geval niet in de buurt komen van mijn zwangere dochter, kleine kinderen tot 10 jaar en bij andere volwassenen een afstand van minimaal 2 meter (en dat niet langer dan een uur).
Ik kom mijn tijd wel door en af en toe een wandelingetje buiten uit de buurt van mensen moet lukken.
Dus van het weekend spulletjes verzamelen en ben me er beetje geestelijk op aan het voorbereiden.
Ik ben daar van alle gemakken voorzien, eigen kamer met douche, wifi, telefoon, televisie.
Enige nadeel is dat ik nog steeds lucht ventileer via drain, dat betekend dat het gaatje in de luchtpijp nog niet helemaal dicht is.
Drain moet nog zeker anderhalve week blijven zitten, maar ja het is niet anders, een opgepompte nek is ook niet heel fijn....
Caro1963
Berichten: 118
Lid geworden op: 18 sep 2017, 11:23

Re: Van diagnose multinodulaire struma naar schildklierkanker

Bericht door Caro1963 »

Nou ik ben terug uit de bunker en het viel me reuze mee
Maandag opgenomen, tegen 11 uur DE PIL met de maximale radio actieve dosis jodium waar ik tot nu toe niks van gevoeld heb.....
Daarna was het kwestie van je tijd doorkomen, veel drinken en zorgen dat je zoveel mogelijk weer kwijtraakte via urine etc.
Ik had twee buren, een dame van 37 en een oudere man van tegen de 70 schat ik.
Ze hadden beiden een goedaardige aandoening aan schildklier waarvoor ze ook deze behandeling kregen, maar in veel lichtere dosis.
Hoewel ik het snelste zakte in waardes, mochten zij net iets eerder naar huis, gistermiddag en avond waarna ik nachtje nog alleen achterbleef...
Hoewel we zelfvoorzienend moesten zijn i.v.m. straling verpleging kwamen ze toch regelmatig langs om te kijken of het ons aan niks ontbrak.
We hadden een gemeenschappelijke voorruimte met een volledig ingerichte keuken en van alles voorzien, je kon alleen niet koken maar wel een magnetron en er lag veel lekkers
Wilde je iets hebben qua eten, ze brachten het (voor zover ik het mocht hebben) en er was zelfs jodiumarm brood
Vanmiddag kreeg ik dan eindelijk het sein GROEN en mocht ik gaan.

En nu zit ik thuis, boven afgezonderd in twee kamers, man en kleindochter van bijna 11 slapen even op zolder leven verder beneden en ik op tussen verdieping.
Bij mijn zwangere dochter en kleinkinderen van onder de 10 mag ik voorlopig niet meer in de buurt komen.
Wel heel raar voelt dit, in principe moet dit drie weken zo maar a.s maandag moet ik terug voor bodyscan en wordt ik nog nagemeten of de waardes sneller dalen.
Waardoor de leefregels voor de omgeving evt aan gepast kunnen gaan worden.
We gaan het zien, ben blij dat we dit gehad hebben, weer een fase verder in het hele proces.
Vanaf vandaag mag ik weer normaal eten, dus veel vers brood en lekker weer eitjes, oh wat kan je genieten van simpele dingen in het leven dan he
En vanaf morgen mag ik EINDELIJK dan beginnen met schildkliermedicijnen, 5 weken na de operatie!!
Want hoewel ik me nog relatief goed voel, begin ik wel te merken dat me lijf wat last gaat krijgen, slechter slapen, meer moe, krachtverlies in spieren, kouwelijkheid.
Maar goed, ik heb tot nu toe echt reuze mazzel gehad, de artsen stonden ervan te kijken!
Patricia31
Berichten: 349
Lid geworden op: 18 nov 2015, 18:00

Re: Van diagnose multinodulaire struma naar schildklierkanker

Bericht door Patricia31 »

Heel goed om te lezen en ik voel een fikse strijdkracht......goed zo!
Succes in deze strijd.
Caro1963
Berichten: 118
Lid geworden op: 18 sep 2017, 11:23

Re: Van diagnose multinodulaire struma naar schildklierkanker

Bericht door Caro1963 »

Dank je Patrica...
Overigens ben ik dus vandaag begonnen met Levothyrox 100 mcg tabletten, (Levothyroxnatrium Teva), 1 tablet per dag in de ochtend op de nuchtere maag.
Heeft iemand hier ervaring mee na volledige verwijdering schildklier?
Ben vanochtend licht bezig geweest in het huis, voelde me redelijk, maar nu ben ik total loss!
Natuurlijk kan dat wel komen na 5 weken missen schildklier, ben ook net dag terug van de bunker en ik slik net mijn eerste pil. Dus moeilijk te zeggen waar het van komt, waarschijnlijk combi van alle drie....
Ik zal deze vraag ook even apart stellen in ander topic bij medicijnen...
Laatst gewijzigd door Caro1963 op 10 nov 2017, 19:36, 2 keer totaal gewijzigd.
Caro1963
Berichten: 118
Lid geworden op: 18 sep 2017, 11:23

Ervaringen Levothyrox na verwijdering volledige schildklier

Bericht door Caro1963 »

Vandaag ben ben ik dus begonnen met Levothyrox 100 mcg tabletten (Levothyroxnatrium Teva) , 1 tablet per dag in de ochtend op de nuchtere maag.
Heeft iemand hier ervaring mee na volledige verwijdering schildklier?
Ben vanochtend licht bezig geweest in het huis, voelde me redelijk, maar nu ben ik total loss!
Natuurlijk kan dat wel komen na 5 weken missen schildklier, ben ook net dag terug van de bunker en ik slik net mijn eerste pil. Dus moeilijk te zeggen waar het van komt, waarschijnlijk combi van alle drie....

Hier kan je mijn volledige verhaal evt. vinden:
viewtopic.php?f=11&t=2470
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Van diagnose multinodulaire struma naar schildklierkanker

Bericht door laura »

hallo Caro,

Het is pittige kost, maar wellicht krijg je zo een idee van hoe het gaat als je in het begin schildklierhormoon slikt.
Je moet een lichaamsvoorraad opbouwen van schildklierhormoon.

Met link: https://schildkliertje.blogspot.nl/2014 ... e-van.html
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Caro1963
Berichten: 118
Lid geworden op: 18 sep 2017, 11:23

Re: Van diagnose multinodulaire struma naar schildklierkanker

Bericht door Caro1963 »

Hallo Laura,
Dat is wel een hele duidelijke uitleg, dank je wel!
rudike
Berichten: 5
Lid geworden op: 16 sep 2017, 08:12

Re: Van diagnose multinodulaire struma naar schildklierkanker

Bericht door rudike »

Raar dat het toch overal zo verschillend gaat, ik ben meteen na het verwijderen van mijn schildklier gestart met de medicatie. Heb deze moeten innemen tot 5 dagen voor ik de radioactieve jodiumpil kreeg toegediend. Ben wel de 2 dagen voor de jodiumpil telkens naar het ziekenhuis moeten gaan voor een spuit. 3 dagen na inname van de jodiumpil ben ik ook weer moeten starten met de schildkliermedicatie.
10 dagen na inname van de jodiumpil mocht ik terug contact hebben met iedereen en hoefde ik ook nergens meer rekening mee re houden.
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Van diagnose multinodulaire struma naar schildklierkanker

Bericht door laura »

hallo Rudike,

Die verschillende aanpakken houden in: met of zonder Thyrogen.
Thyrogen wordt niet in elk ziekenhuis gebruikt.

Een onderzoek vind je met: https://schildkliertje.blogspot.nl/2015 ... rhtsh.html
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Plaats reactie