Van schildklierkanker naar ervaringen levothyroxine

Met informatie over en ervaringen met diagnose en behandelingen
Caro1963
Berichten: 118
Lid geworden op: 18 sep 2017, 11:23

Re: Ervaringen Levothyroxine na verwijdering volledige schildklier

Bericht door Caro1963 »

Ben hierover inmiddels in deze topic beland:
viewtopic.php?f=7&t=2567
Kiek
Berichten: 6713
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Ervaringen Levothyrox na verwijdering volledige schildklier

Bericht door Kiek »

Caro, blijf over je eigen situatie schrijven op je eigen onderwerp.

Je bent total loss door een ernstig tekort aan levothyroxine (T4).
Je voorraad T4 is op.
Je hebt gemiddeld 1000 µg voorraad nodig.

Nu laadt jij per dag 100 µg bij.
Tot nu toe heb je 1 pil geslikt. Morgenochtend is daarvan nog een voorraad over van 90 µg.

Morgenochtend heb je 2 pilletje geslikt.
Overmorgen sta je op met een voorraad van 170 µg.

Iedere dag laad je wat op, iedere dag verbruik je 10%, en iedere dag groeit je voorraad.
Totdat je iedere dag evenveel slikt, als verbruikt.
Dan heb je het evenwicht bereikt met deze dosis van 100 µg.
En heb je een voorraad opgebouwd van ongeveer 1000 µg.
Dat duurt een week of zes.

Voordat alle cellen zich ook gesettled hebben met de juiste voorraad T4, gaat er nog een flinke tijd overheen.

Juist door de levothyroxine en het gestaag groeien van je voorraad krijg je steeds beter in de gaten wat je mankeert.

Sterkte!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Caro1963
Berichten: 118
Lid geworden op: 18 sep 2017, 11:23

Re: Ervaringen Levothyrox na verwijdering volledige schildklier

Bericht door Caro1963 »

Caro1963 schreef: 10 nov 2017, 18:28
Hyper schreef: 09 nov 2017, 21:07
Caro1963 schreef: 09 nov 2017, 14:04 Ik ben na de schildklier verwijdering van 5 oktober en de RAJ afgelopen week (vanwege schildklierkanker) vandaag aan mijn eerste tablet begonnen, 100 mcg tablet, Levothyroxonenatrium Teva's morgens op de nuchtere maag.
Ik heb nog totaal geen ervaring met schildklier medicijnen dus ben benieuwd hoe dat dit me gaat bevallen.....
Succes! Hoop dat je er niet teveel last van gaat krijgen 😊
Nou ik weet het niet hoor, voelde ik me na 5 weken zonder schildklier nog best oke, alleen kouwelijk en wat moe, ben ik sinds gisteren vaag weeiig in de buik en beetje zwaar gevoel in mijn hoofd.
Vandaag nog erger, licht misselijk en behoorlijke hoofdpijn die nauwelijks weg te krijgen is met paracetamol.
Is dit nou toeval of gewoon gevalletje te hoog inzetten?
M.a.w. ik voel me nu sinds 2 dagen met pil stuk minder oke dan zonder daarvoor.
In bijsluiter staat duidelijk dat het een overdosering kan zijn en worden deze bijwerkingen vermeld.
De eerste paar uur voel ik overigens nog niet heel veel, maar tegen de middag rond 12 uur dan begint het.
Zit natuurlijk net in het weekend nu, dus arts is er niet, denk er hard over om even dagje te stoppen om te kijken of dat wat uitmaakt. Want die hoofdpijn is al bijna niet meer te harden zo.
Maandag sowieso maar even meteen bellen.
Gekke is ook dat ik plots meer honger lijk te hebben en wat eten wel even helpt, maar niet lang...
Kiek bedankt voor je reactie, ik heb mijn pillenstart nog een keer hier gezet.
Zou het ook gewoon ook echt niet een soort van overdosering kunnen zijn?
Want ik voel me nu met pil total loss, daarvoor niet.
Ik snap dat ik die medicijnen nodig heb, ik heb helemaal geen schildklier meer.
Maar juist omdat ik me nog zo goed voelde zonder pillen en nu een stuk slechter, plots zo snel al, na 2 dagen slikken al?
Heb namelijk nu twee pillen geslikt, gisteren en vandaag.
Ik snap wat je probeert te vertellen maar jee, als ik me echt met de dag zo slechter ga voelen ben ik nu al totaal ontmoedigd.....
Laatst gewijzigd door Caro1963 op 11 nov 2017, 14:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Caro1963
Berichten: 118
Lid geworden op: 18 sep 2017, 11:23

Re: Van diagnose multinodulaire struma naar schildklierkanker

Bericht door Caro1963 »

laura schreef: 10 nov 2017, 11:42 hallo Rudike,

Die verschillende aanpakken houden in: met of zonder Thyrogen.
Thyrogen wordt niet in elk ziekenhuis gebruikt.

Een onderzoek vind je met: https://schildkliertje.blogspot.nl/2015 ... rhtsh.html
Ja dat had ik inderdaad al begrepen Laura dat ze het op deze twee manieren benaderen.
Caro1963
Berichten: 118
Lid geworden op: 18 sep 2017, 11:23

Re: Ervaringen Levothyrox na verwijdering volledige schildklier

Bericht door Caro1963 »

Ik ga nu derde dag in van Levothyroxine Teva 100, maar het valt tegen; erge hoofdpijn en licht misselijk ervan en algemeen gevoel van onbehagen, uurtje of 4 na inname en dat houdt dan aan tot in de avond.
Voordat ik aan de L-Thyroxine begon had ik wel al koudaanvallen, tot aan het bot en moe in de middag en lag ik elke nacht anderhalf uur wakker, maar verder voelde ik me best oke.
Ik wilde eigenlijk even dagje stoppen, maar dat doe ik maar niet zonder overleg.
Ik ga de pil nu vanavond innemen, las dat wel meer mensen dat doen en dat dat voor hen beter werkt. Eens kijken of me dat beter bevalt, misschien anders evt. in twee keer proberen over de dag heen.
Ik moet verder nemen; 1 Calcium 500mg/800 I.E. kauwtablet (vitamine d3). En dus erg opletten dat ik dat pas doe 4 uur na inname L-Thyroxine. Wat dat betreft is dan in avond innemen ook wat makkelijker.....

Op dit moment is het ochtend en voel ik me redelijk, eens kijken wat de dag doet nu ik besloten heb de pil in de avond in te nemen, ben benieuwd....
Caro1963
Berichten: 118
Lid geworden op: 18 sep 2017, 11:23

Re: Van diagnose multinodulaire struma naar schildklierkanker

Bericht door Caro1963 »

Even dubbel stukje verwijderd en aanvulling:

En het is alweer middag, heb de pil vandaag, derde dag dus nog niet genomen en ja voel me dus weer prima.
Geen hoofdpijn, niks misselijk, zelfs niet eens moe op het moment.
Natuurlijk, ik besef ook dat dit schijn is, waarschijnlijk ben ik die 5 weken na de verwijdering van mijn schildklier zo langzaam vertraagd dat ik het nauwelijks merk.
Vanavond neem ik de pil in om 23 uur, ik eet altijd rond half 6 en eet daarna niks meer gewoonlijk.
Ik ben benieuwd hoe dat gaat bevallen.
Laatst gewijzigd door Caro1963 op 13 nov 2017, 10:41, 5 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Van diagnose multinodulaire struma naar schildklierkanker

Bericht door laura »

hallo Caro,

Ik heb 'Ervaringen Levothyrox na verwijdering volledige schildklier' samengevoegd met dit onderwerp.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Caro1963
Berichten: 118
Lid geworden op: 18 sep 2017, 11:23

Re: Van diagnose multinodulaire struma naar schildklierkanker

Bericht door Caro1963 »

laura schreef: 11 nov 2017, 12:48 hallo Caro,

Ik heb 'Ervaringen Levothyrox na verwijdering volledige schildklier' samengevoegd met dit onderwerp.
Ja dat is toch wel handiger voor mij Laura, al kunnen mensen die er misschien specifiek op zoeken het weer minder goed vinden.
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Van schildklierkanker naar ervaringen levothyroxine

Bericht door laura »

hallo Caro,

Ik heb de titel aangepast.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Caro1963
Berichten: 118
Lid geworden op: 18 sep 2017, 11:23

Re: Van schildklierkanker naar ervaringen levothyroxine

Bericht door Caro1963 »

Dank je Laura....

Ik ben inmiddels 4 dagen verder wat betreft de Levothyoxine, de eerste 2 dagen had ik de pil dus in ochtend ingenomen, op nuchtere maag, half uur later ontbijt. Met als gevolg een uur of 4 verder in pieken knallende koppijn gedurende driekwart van de dag, licht misselijk zijn en algemeen gevoel van onwel zijn.
En nu heb ik dus twee avonden de pil ingenomen om 23 uur wat goed bevallen is, sterker nog ik slaap plots beter dan ik daarvoor deed, ik lig geen anderhalf uur meer wakker tussendoor, toeval? Dat weet ik niet. Maar ben niet misselijk meer en geen hoofdpijn meer gehad en voel me veel beter. Ook wel minder moe lijkt het. Maar ik besef ook wel dat ik er nog lang niet ben en er nog wel dingen kunnen veranderen, gezien wat ik overal lees bij mensen.
Ik had wel ergens gelezen dat je dan die pil in moet nemen liefst minimaal 4 uur na het avondeten en minimaal 1.5 na het laatste drinken. Aangezien wij hier altijd al om 17.30 (hooguit bij uitzondering 18 uur uur) eten, is dat geen probleem want ik eet daarna ook niks meer gedurende avond, dat doe ik eigenlijk al jaren niet meer. Drinken stopt bij mij rond 21 uur al omdat ik anders voor me gevoel de halve nacht naar de wc moet.
Een voordeel voor mij van in de avond slikken is, dat als ik keer langer doorslaap in ochtend, ik niet het probleem heb dat ik pil te laat neem. Want er staat in bijsluiters wel dat het beste is om elke dag op dezelfde tijd in te nemen. Ben ik een keer later dan moet ik de calcium ook door schuiven (want die mag ik pas minimaal 4 uur erna weer nemen).
Dus ja het lijkt erop dat dit even beter werkt. Ik weet niet wat de arts hiervan gaat zeggen maar dat zien we dan wel weer, ik moet woensdag terug komen op de poli bij de oncoloog.
Hopelijk mag de drain er dan ook eindelijk uit. Ik hoor namelijk geen geluid meer uit mijn nek komen, dus ik denk dat gaatje in luchtpijp wel langzaam dicht gegroeid is.

Vanmiddag een 1.5 uur durende bodyscan waarvan ik over 2 weken dan de uitslag krijg. Zal vragen of ze me ook even meten want ga bijna de tweede week van mijn isolatie hier thuis in (valt allemaal best mee gelukkig).
Plaats reactie