Na operatie last van stem

Met informatie over en ervaringen met diagnose en behandelingen
Jessy0203
Berichten: 11
Lid geworden op: 30 okt 2017, 19:28

Na operatie last van stem

Bericht door Jessy0203 »

Hallo,

Ik heb me aangemeld op het forum omdat ze 26/10 mijn schildklier hebben uitgehaald. Ik had verschillende grote cystes erop en alles moest eruit.

Ik weet niet in welk deel van het forum ik mijn vraag kan stellen dus doe ze maar hier en eventueel kan ik ze nog herposten in de juiste categorie.

Ik ben de 26ste dus geopereerd en ik heb erg last van mijn stem. Ik heb geen stemkracht, ben ook hees (iedereen de denk dat ik verkouden ben), en veel praten is enorm vermoeiend en mijn stem word ook telkens minder na wat praten. Is dit normaal en hoe lang duurt dat voor je stem terug normaal is. Ik kan vb mijn kinderen niet roepen als het eten klaar is, kan niet meezingen met en liedje, kan vooral niet roepen of hoge klanken zeggen. Het is gewoon erg vervelend. Als ik het probeer doet het ook binnenin echt pijn.

Verder trekt de naad wel nog tegen en is het zeer gevoelig alles aan de binnenkant en doet niezen, hoesten enzo wel nog pijn binnnin. Maar dat is zeker ook normaal?

Hoelang waren jullie thuis van werk?

Groetjes
Jessy
Patricia31
Berichten: 349
Lid geworden op: 18 nov 2015, 18:00

Re: Voorstellen en vraagje

Bericht door Patricia31 »

Welkom, ik geef je even antwoord vanuit mijn achtergrond als verpleegkundige en anesthesieassistent.
Je kunt hees zijn doordat je een tube hebt gehad waardoor je beademd bent. Dit moet dan langzaam aan minder worden.
Je kunt ook hees zijn omdat de zenuwen die de stembanden aansturen in het operatiegebied lopen.
Was je gelijk hees toen je wakker werd en is dit door de chirurg tegen je genoemd als mogelijke complicatie?
Wanneer moet je terug naar de chirurg?
Jessy0203
Berichten: 11
Lid geworden op: 30 okt 2017, 19:28

Re: Voorstellen en vraagje

Bericht door Jessy0203 »

Hallo,

Ik denk niet dat ik onmiddelijk zo hees was, kan het niet zo goed onthouden. Wel had ik onmiddelijk geen stemkracht. Chirurg zei dat het normaal was en wel terug ging komen maar wanneer?? Het is nu 1 week en 4 dagen.
Ik moet dinsdag op controle.

Alvast bedanlt voor je antwoord.

Groetjes
Patricia31
Berichten: 349
Lid geworden op: 18 nov 2015, 18:00

Re: Voorstellen en vraagje

Bericht door Patricia31 »

Je hebt nu natuurlijk ook nog vochophoping en misschien een bloeduitstorting in het wondgebied dus dat kan ook druk op de zenuw geven.
Voor jouw idee duurt het natuurlijk al heel erg lang maar ik denk dat het nog erg snel na de ok is.
Jessy0203
Berichten: 11
Lid geworden op: 30 okt 2017, 19:28

Re: Voorstellen en vraagje

Bericht door Jessy0203 »

Ok, dank je wel voor je antwoord.
Is was gewoon ongerust dat dit iets blijvends zou zijn maar idd moet ik zeker wat meer geduld hebben. Ik heb ook een ziektebriefje tot 30/11 gekregen dus dat is wel nog een aantal weken thuis. Ik denk dat ik alles wat onderschat heb. Op internet zeggen ze na 1 a 2 weken kan je weer alles doen.
Patricia31
Berichten: 349
Lid geworden op: 18 nov 2015, 18:00

Re: Voorstellen en vraagje

Bericht door Patricia31 »

Ik denk dat internet het ook een beetje onderschat. Je hebt algehele narcose gehad en daar mag je gerust een half jaar voor nemen. Toen ik in de jaren 80 op afdeling chirurgie werkte en een totale verwijdering van de schildklier toch wel een aantal keer per week voorbij kwam, lagen patienten zeker 5 dagen in het ZH. Er is zoveel veranderd op dat gebied maar wat blijft is dat er heel wat gebeurd is tijdens de OK.
Natuurlijk hoop ik dat het niets blijvends is maar op dit moment, zo kort na OK, is het een moeilijk om te zeggen.
Hou ons op de hoogte aub!
Laatst gewijzigd door Patricia31 op 08 nov 2017, 23:58, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Na operatie last van stem

Bericht door laura »

hallo Jessy,

In dit subforum lees je wellicht tips.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
here61
Berichten: 13
Lid geworden op: 27 jun 2017, 09:53

Re: Na operatie last van stem

Bericht door here61 »

Dag Jessy, mijn schildklier werd ruim 6 jaar geleden verwijderd. Ik had dezelfde verschijnselen. Uiteindelijk is mijn stemkracht bijna volledig weer teruggekomen. Omdat het een zenuw betreft gaat dit allemaal erg langzaam, maar je moet geduld hebben. Heel sporadisch slaat mn stem nog wel eens over als ik kracht moet zetten, maar dat is maar zelden. Ik schat dat ik 95-98% vd oorspronkelijke stemkracht terug heb gekregen. Ik kon na ca. 2 weken weer van alles doen. De wond was toen genezen. Stemherstel duurde wel 2-3 maanden. Sterkte en succes!
Jessy0203
Berichten: 11
Lid geworden op: 30 okt 2017, 19:28

Re: Na operatie last van stem

Bericht door Jessy0203 »

Dank je wel voor de reacties. Ik was net op controle bij de arts.
Hij zegt dat het normaal is. De cystes waren echt groot en de stembanden en alles is gekneusd maar niet beschadigd en zal wel paar weken duren. Moet niet teveel praten en mn stem rusten. Was wel alles goedaardig niets slechts gevonden dus das al goed. Moet 24ste terug of mn stem al beter is.

Dus we gaan proberen niet teveel te praten (dat word nog moeilijk!) En afwachten.
Caro1963
Berichten: 118
Lid geworden op: 18 sep 2017, 11:23

Re: Na operatie last van stem

Bericht door Caro1963 »

Jou hele schildklier is verwijderd dus i.v.m. cystes? Best wel heftig dan!
Het is ook nog maar kort geleden jou operatie Jessie dus ik denk ook echt dat je het even de tijd moet geven.
Het is echt niet niks zo'n schildklier verwijdering.
Bij mij is alles anders gegaan, ook qua litteken genezing, dus ik kan niet goed vergelijken met jou, maar sowieso ervaart iedereen het op zijn eigen manier.
Maar problemen met mijn stembanden zijn me bespaard gebleven, alleen de eerste week werd mijn stem "moe" als ik teveel praatte en klonk ik soms als een smuf.
Wel fijn dat er niks naars meer gevonden is, sterkte met je verdere herstel.....
Plaats reactie