Medicijnen gebruiken voor TSH <1

Met informatie over en ervaringen met diagnose en behandelingen
Plaats reactie
henrijet
Berichten: 6
Lid geworden op: 01 feb 2018, 21:53
Contacteer:

Medicijnen gebruiken voor TSH <1

Bericht door henrijet »

Hoi allemaal,
Wellicht is de vraag eerder gesteld, maar kan het zo niet vinden. Er is recentelijk een deel van mijn schildklier verwijderd vanwege papillair cardinoom, deze was 2,5 cm. Gelukkig geen verwevingen naar lymfe/bloedbanen.

Mijn chirurg stelt voor om de andere schildklier nog niet te verwijderen, maar af te wachten en dmv echo te blijven monitoren. Uithalen kan namelijk altijd nog. Het lijkt erop dat de overgebleven schildklierhelft alles goed overneemt. M’n TSH was de laatste keer 2,4. De internist stelt nu wel voor om dmv medicatie de TSH zo laag mogelijk te houden (<1). Dit omdat een hogere TSH een grotere theoretische kans geeft op sneller groeideling en wellicht een nieuwe tumor.

Is er iemand die ook om deze reden medicijnen slikt? En zo ja, welke medicijnen en ervaar je hierdoor bijwerkingen? Zit natuurlijk zelf niet te wachten op medicijnen. Alvast bedankt voor jullie reactie.
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Medicijnen gebruiken voor TSH <1

Bericht door laura »

hallo Henrijet,

Wat jouw twee artsen wil, lijkt een beetje op van alles iets.
De ene arts laat potentieel kwaadaardige cellen zitten en de andere arts wil dat die cellen niet werken.

Ik begrijp uit de richtlijn voor de behandeling van schildklierkanker, dat men alleen één schildklierkwab laat zitten bij een knobbel die kleiner is dan 1 cm. Bij een grotere knobbel wordt blijkbaar de hele schildklier verwijderd.

Na zo'n totale verwijdering krijgt iemand een zodanige dosis levothyroxine dat de tsh onderdrukt wordt.
Dat is om niet het risico te lopen dat verdwaalde schildkliercellen nog schildklierhormoon gaan maken.
Je wil immers niet het risico lopen dat er weer schildklierkanker ontstaat.

Ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Caro1963
Berichten: 118
Lid geworden op: 18 sep 2017, 11:23

Re: Medicijnen gebruiken voor TSH <1

Bericht door Caro1963 »

Ik vind dat ze bij jou wat tegenstrijdig bezig zijn.
Ik heb papillaire schildklierkanker, op de echo leek het 3 cm groot, tijdens operatie bleek het maar 1.5 cm groot te zijn (maar wel licht beginnende doorgroei naar weefsel eromheen). Dat laatste was niet te zien op de echo.
Voor de operatie is al tegen mij gezegd dat de hele schildklier eruit moest omdat de tumor groter was dan 1 cm.
En om de redenen die Laura hier boven noemt, streven ze bij mij naar een lage TSH (<0.5, liefst 0.1 gedurende 2 jaar).
Want TSH is een schildklier stimulerend hormoon en dit moet onderdrukt worden om te voorkomen dat evt. achtergebleven schildkliercellen, weer tumorcellen gaan aanmaken.
Zelfs nu ik dus ik helemaal geen schildklier meer heb.
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Medicijnen gebruiken voor TSH <1

Bericht door laura »

henrijet schreef: 25 feb 2018, 11:13 Is er iemand die ook om deze reden medicijnen slikt? En zo ja, welke medicijnen en ervaar je hierdoor bijwerkingen? Zit natuurlijk zelf niet te wachten op medicijnen. Alvast bedankt voor jullie reactie.
hallo Henrijet,

Ben je iets wijzer geworden van de antwoorden?
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
henrijet
Berichten: 6
Lid geworden op: 01 feb 2018, 21:53
Contacteer:

Re: Medicijnen gebruiken voor TSH <1

Bericht door henrijet »

Dank je wel voor jullie reactie.

De richtlijnen in Amerika zijn aangepast naar 4 cm. Dus bij groter dan 4 cm (ipv 1 cm) wordt de andere helft pas verwijderd. Dit voorstel heeft de chirurg bij mij ook gedaan. Andere voorwaarden moeten dan ook positief zijn. Dat is het bij mij ook. Maar stel dat ik besluit om de andere helft laat zitten, is het dan ook zinvol om medicatie te gebruiken om TSH zo laag mogelijk te houden. Wellicht dat dat tegenstrijdig klinkt, maar wat is wijs.

Heb as maandag second opinion met andere chirurg, ben benieuwd of hij met dit voorstel meegaat of toch adviseert opnieuw te opereren.
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Medicijnen gebruiken voor TSH <1

Bericht door laura »

hallo Henrijet,

Op het moment is het zo dat je chirurg handelt volgens die nieuwe richtlijn.
En je endocrinoloog behandelt je alsof je hele schildklier is weggehaald.

Ik ben GEEN arts.

Ik heb zitten lezen in de nieuwe richtlijn.
Er staat veel in over low-risk. Daar heb ik mee gezocht.

Dit is die nieuwe richtlijn: http://online.liebertpub.com/doi/full/1 ... .2015.0020
Met: ■ RECOMMENDATION 35

(A) For patients with thyroid cancer >4 cm, or with gross extrathyroidal extension (clinical T4), or clinically apparent metastatic disease to nodes (clinical N1) or distant sites (clinical M1), the initial surgical procedure should include a near-total or total thyroidectomy and gross removal of all primary tumor unless there are contraindications to this procedure.

(Strong recommendation, Moderate-quality evidence)

(B) For patients with thyroid cancer >1 cm and <4 cm without extrathyroidal extension, and without clinical evidence of any lymph node metastases (cN0), the initial surgical procedure can be either a bilateral procedure (near-total or total thyroidectomy) or a unilateral procedure (lobectomy). Thyroid lobectomy alone may be sufficient initial treatment for low-risk papillary and follicular carcinomas; however, the treatment team may choose total thyroidectomy to enable RAI therapy or to enhance follow-up based upon disease features and/or patient preferences.
En dit vond ik met levothyroxine:
[B43] met info over Early management of DTC after initial therapy.
[B44] What is the appropriate degree of initial TSH suppression?
■ RECOMMENDATION 59

There is little evidence to guide TSH targets or the use of thyroid hormone in ATA low-risk patients who have undergone lobectomy. Most of the studies evaluating lobectomy for these patients do not discuss TSH targets or the use of thyroid hormone therapy or note that these data were unavailable in the databases studied (318,323–327). Vaisman et al. (328) noted that “levothyroxine was often not given after lobectomy if the patient maintained thyroid function tests within the reference range,” while Matsuzu et al. (322) noted that “TSH suppression therapy was performed in most of the cases postoperatively, but the patients' TSH levels were not analyzed in this study.” A recent study by Ebina et al. (755) retrospectively analyzed low-risk patients who had undergone lobectomy and had not received thyroid hormone therapy. After a mean follow-up of 8.3 years, only 13% of the 674 patients undergoing lobectomy became overtly hypothyroid. The 10-year cause-specific and disease-specific survivals were not different between the patients who underwent thyroidectomy versus a lesser operation, although it was common for the patients undergoing lobectomy to also receive an ipsilateral central neck dissection. More research is needed in this area to help guide management of those patients undergoing lobectomy for low-risk DTC.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
henrijet
Berichten: 6
Lid geworden op: 01 feb 2018, 21:53
Contacteer:

Re: Medicijnen gebruiken voor TSH <1

Bericht door henrijet »

Dank je voor de info Laura!!
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Medicijnen gebruiken voor TSH <1

Bericht door laura »

Henrijet,

Het kan zijn dat je chirurg dit ook bedoelt: https://schildkliertje.blogspot.nl/2016 ... ssify.html
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
henrijet
Berichten: 6
Lid geworden op: 01 feb 2018, 21:53
Contacteer:

Re: Medicijnen gebruiken voor TSH <1

Bericht door henrijet »

Nee, dat is het niet. Er is wel zeker een tumor ontdekt.

Gisteren second opinion gehad, deze chirurg heeft er ook vertrouwen niet na te behandelen. Alleen controle door echo. Blijkbaar is in China en Amerika de richtlijn nu totale verwijdering >4 cm. Aangezien ik als kind chemo heb gehad, zijn ze bij mij wat bang voor verdere aantasting vh beenmerg. Chirurg twijfelde eerst over wel/niet medicatie, maar gaf tenslotte aan dat hij erop vertrouwde dat alles weg was, dus medicatie gewoonweg niet nodig was.
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Medicijnen gebruiken voor TSH <1

Bericht door laura »

hallo Henrijet,

Dat is een hele opluchting, zo'n duidelijk antwoord.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Plaats reactie