Voorstellen door Mrw

Met informatie over en ervaringen met diagnose en behandelingen
Mrw
Berichten: 10
Lid geworden op: 09 apr 2018, 18:52

Voorstellen door Mrw

Bericht door Mrw »

Hallo. Aangezien ik nieuw ben op het forum zal ik in het kort proberen te vertellen waarom ik me heb aangemeld.
Nadat mijn moeder opmerkte dat mijn schildklier groter was ben ik naar de huisarts gegaan. Ik ben doorverwezen naar de internist. Bloedwaarden waren tot nu toe goed; de schildklier werkt naar behoren. Op de echo waren links meerdere cystes te zien en rechts een knobbel met een opvallender structuur. De internist wilde daar een punctie van. Gisteren is de punctie verricht, aan beide zijden. De radioloog vond namelijk links verdachter. Ook is er weer bloed geprikt om te kijken of ik Hashimoto zou kunnen hebben.
Ik hoop dat er een verklaring komt voor mijn klachten.
Teun
Berichten: 1070
Lid geworden op: 01 jul 2015, 15:02

Re: Voorstellen

Bericht door Teun »

Welkom op het forum. Wordt op de uitslagen wachten dus. Hopen dat het positief uitvalt.
Welke klachten ervaar je lichamelijk of geestelijke die op hashimoto zouden kunnen duiden? Zijn de klachten die je hebt omtstaan nadat je bemerkte dat de schildklier vergroot was, of had je al eerder klachten?
Wanneer waren de uitslagen nog goed en hoe waren deze dan? Er wordt al heel snel gezegd dat de uitslagen nog goed zijn terwijl er al lange tijd sprake is van kleine afwijkingen waardoor mensen zich best beroerd kunnen voelen en met behandeling aardig opknappen. Sterkte voorlopig met wachten op de uitslagen.
Mrw
Berichten: 10
Lid geworden op: 09 apr 2018, 18:52

Re: Voorstellen

Bericht door Mrw »

Dank jullie wel voor de reacties.
Ik heb al langere tijd last van klachten. Een laag energielevel waarbij ik opeens overvallen kan worden door vermoeidheid. Niet gewoon moe, maar zo’n extreem moe gevoel. Mijn armen voelen dan vaak zwaar aan.
De laatste tijd voelt mijn hals aan de zijkanten ook pijnlijker, met name als ik moe ben. Dan doet draaien pijn. Ik dacht dat het mijn lymfeklieren waren (op die plek voel ik het), maar die zijn in ieder geval niet vergroot. Daar is extra naar gekeken bij de echo.
Mijn borstbeen doet zeer. Ik heb een benauwd gevoel, maar ben nu al maanden een soort van verkouden.
Mijn inwendige thermostaat is kapot, ik kan soms niet meer warm worden en dan helpt alleen nog een warme douche. Ik ben trillerig.
Dit zijn mijn belangrijkste klachten. Ben er vast een paar vergeten, want sommige klachten zijn “vaag”.
O ja, ik ben flink aangekomen en afvallen lukte niet. Zelfs niet toen ik van zittend werk weer naar actief werken ging. Ik kan nu dus ook weinig motivatie meer vinden om nog een poging te doen 😉.
Een paar jaar geleden heb ik een burn-out gehad, dus daar werd ook een hoop op geschoven. Ik loop sowieso niet zo hard naar de huisarts. Daar krijg je steevast als antwoord dat je het nog maar even aan moet kijken.
Heb me wel al eerder laten prikken op vitamine B12 tekort.

Ik zoek mijn bloeduitslagen even op.
Mrw
Berichten: 10
Lid geworden op: 09 apr 2018, 18:52

Re: Voorstellen

Bericht door Mrw »

Hieronder mijn bloedwaarden. Het is weinig aan info. De tweede keer is er wel het een en ander meegenomen, maar die heb ik er niet bij gezet.

5 april:
TSH 1,8
FT4 0,78

Deze heb ik telefonisch gekregen via de assistente van de huisarts. Bij de laatste waarde was ze aan het twijfelen hoe ze die moest noemen. Ze had het wel over T4, dus ik ga ervan uit dat het de FT4 is. Die laatste hoort onder 1,75 te zitten, zei ze.

23 april:
TSH 1,3

De laatste keer moet ik nog binnen krijgen.
Teun
Berichten: 1070
Lid geworden op: 01 jul 2015, 15:02

Re: Voorstellen

Bericht door Teun »

Je klachten zijn inderdaad vrij algemeen en kunnen bij de schildklier horen. De waardes die je opschrijft zijn denk ik niet helemaal juist een tsh van 1,8 en een ft4 van 0,78 samen bestaat echt niet.

Vrij vaak zijn de normaalwaardes tsh tussen 0,4 en 4 en ft4 tussen 9 en 24 (kunnen oer laboratorium iets afwijken) dan horen de waardes ook nog bij elkaar te passen.
Bij een traag werkende schildklier waaronder de hashimoto is de tsh boven de 4, meestal een stuk hoger en de ft4 onder de 9. Bij een te snel werkend is de tsh juist laag en de ft4 verhoogd.
Zo zie je dat jou uitslag echt niet kan kloppen.
De tsh die je noemt kan kloppen, ( deze is dan normaal en past niet bij hashimoto) maar de ft4 in geen geval, zou je die zo laag hebben als je aangeeft dan denk ik dat je nu niet meer leefde, maar dan zou de tsh ergens rond de 100 of nog hoger zitten zou ik denken.
Maar je zult het dan wel niet goed door gekregen hebben. In ieder geval sterkte.
Kiek
Berichten: 6714
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Voorstellen

Bericht door Kiek »

Hallo, en welkom!

Waarschijnlijk woon je buiten Nederland.
Daarom is er de verwarring over je FT4.

In Nederland wordt de FT4 gemeten in pmol/l en in het buitenland ook wel in ng/dl.
Een FT4 van 0.78 ng/dl is ongeveer 10 pmol/l.

Het hangt ook af van de referentiewaarden/ normaalwaarden, hoe zo'n waarde te interpreteren.
Ken je de normaalwaarde van FT4 van je laboratorium?

Vriendelijke groet,
Kiek

PS: Teun, de combinatie van een gewone of lage TSH en een lage FT4 zou bijvoorbeeld mogelijk zijn bij een slecht werkende TSH-fabriek, waardoor de schildklier niet/onvoldoende gestimuleerd wordt.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Mrw
Berichten: 10
Lid geworden op: 09 apr 2018, 18:52

Re: Voorstellen

Bericht door Mrw »

Hai Kiek. Ik woon gewoon in Nederland. De eerste keer bloedafname was via SHL. Heb net op hun site gekeken voor hun referentiewaarden bij T4-vrij (zoals het bij hen staat). Dat zou 9 - 23 pmol/l zijn.
Geen idee wat de assistente van de huisarts dus heeft benoemd! Ze klonk al heel onzeker over welke waarde het was (waar de afkorting voor stond).
De tweede en laatste keer bloedafname was in het ziekenhuis.
Ik wacht dus maar af tot aanstaande woensdag of er meer duidelijkheid zal komen.

Bedankt voor het meedenken in ieder geval.
Heb het idee dat ik door jullie reacties en het forum wel wat meer te weten kan komen!
Teun
Berichten: 1070
Lid geworden op: 01 jul 2015, 15:02

Re: Voorstellen

Bericht door Teun »

Ik snap jou reactie Kiek, maar ik zie hier een extreem lage ft4 als dat daadwerkelijk de ft4 is en in Nederland. Lage ft4 en laag tsh daar heb ik inderdaad weleens wat over gelezen bij een hypofyse afwijking maar niet zulke extreme waardes.
Mrw
Berichten: 10
Lid geworden op: 09 apr 2018, 18:52

Re: Voorstellen

Bericht door Mrw »

Beste Teun,
Ik ga er vooralsnog maar van uit dat het een andere waarde is. Zeker omdat het een waarde moest zijn die normaal gesproken onder 1,75 zou moeten zitten volgens de assistente.
Mrw
Berichten: 10
Lid geworden op: 09 apr 2018, 18:52

Re: Voorstellen

Bericht door Mrw »

Hai BB1100XX,
Voor zover ik weet ben ik nooit eerder getest op mijn schildklierwaarden, maar een uitdraai opvragen kan zeker geen kwaad. Ga ik doen!
Plaats reactie